جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 21 بهمن 1395     
اهمیت و جایگاه کاربست پروژه های پژوهشی مناطق 22 گانه

به گزارش گروه اخبار مناطق 22 گانه شهرداری نیوز، مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی امور مناطق مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران از برگزاری کارگاه آموزشی "‌اهمیت و جایگاه کاربست پروژه‌های پژوهشی مناطق 22 گانه" ‌با حضور روسای ادارات کل تشکیلات و بهبود روش‌ها و کارشناسان تحقیق و توسعه مناطق 22 شهرداری خبر داد.

جمال رشیدی یکی از مهمترین اهداف مرکز مطالعات را اثربخش نمودن نتایج مطالعات در فعالیت‌های شهرداری یا به عبارت دیگر انجام سلسله مراتب فعالیت هایی در جهت عملیاتی نمودن خروجی های حاصل از پروژه‌های پژوهشی عنوان کرد. وی ضمن تأکید بر اجرایی نمودن نتایج و خروجی پروژه‌های پژوهشی، کاربست را یک فرآیند دانست که با توجه به نوع پروژه به لحاظ توسعه‌ای، کاربردی، مساله‌محور و راهبردی و... می‌تواند متفاوت باشد.

وی عنوان کرد: موثر بودن پروژه‌ها و تحقق کاربست آنها، به شیوه صورتبندی مساله و نیازی برمی‌گردد که مناطق به عنوان نیاز پژوهشی به مرکز مطالعات اعلام می‌دارند. بنابراین مکانیسم‌های احصاء نیازهای پژوهشی در سطح مناطق از اهمیت بسزایی برخوردار است و باید یکی از دغدغه‌های مناطق شهرداری تهران باشد تا بتواند برنامه‌ریزی‌های مربوطه را بر اساس داده‌های واقعی در راستای برطرف نمودن خلاهای موجود، انجام دهند.

مدیر امور مناطق ادامه داد: فرآیند کاربست شامل ملاحظات عمومی مانند اخذ دستورات لازم، انجام هماهنگی ها و تعاملات، برگزاری جلسات یا کارگاه های آموزشی، تأمین بودجه، جلب مشارکت، اطلاع‌رسانی و... و همچنین ملاحظات اجرایی مانند انجام فازبندی اجرایی پروژه‌ها، تنظیم برنامه عملیاتی، تهیه نقشه ها و فرایندهای اجرایی و... است.

در این کارگاه، گام‌های عملیاتی کردن و تحقق کاربست پروژه‌های پژوهشی مورد بحث قرار گرفت و فرآیندهای مختلف که در تحقق کاربست پروژه‌ها موثر هستند، بررسی شد. نمایندگان مناطق نیز در خصوص انواع کاربست‌ها و الزامات هر کدام از آنها، بخصوص تامین بودجه در راستای اجرائی شدن خروجی‌ها، نکات حائز اهمیتی را بیان داشتند. در ادامه نیز نمونه‌هایی از کاربست‌های موفق مستخرج از نتایج پروژه‌های انجام شده در مناطق مختلف مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت موارد و موانع عدم تحقق کاربست و مسائل و مشکلات موجود در این زمینه از جانب روسای ادارات تشکیلات و بهبود روش‌ها و مسئولان تحقیق و توسعه مناطق 22 گانه مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: