جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 16 بهمن 1395     
چالش حداقلی ترامپ برای اقتصاد ایران

روزنامه آٰرمان؛ هادی حق‌شناس*: واقعیت آن است که یک فرد بی تجربه در زمینه اجرایی و سیاسی در آمریکا در راس قوه مجریه قرار گرفته و با توجه به نوع نظام سیاسی آمریکا، اختیارات وسیع و قابل توجهی به عنوان رئیس‌جمهور در اختیار دارد.
 
طبیعتا شعارهای انتخاباتی آقای ترامپ با روند دهه‌های گذشته نظام سیاسی و اقتصادی آمریکا مغایرت دارد. آمریکایی‌ها که سردمدار اقتصاد باز و تجارت آزاد بودند، با انتخاب شدن ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور به سمت یک نوع ناسیونالیسم اقتصادی پیش می‌روند و در کنار این مساله طبیعی است که به دنبال سروری خود بر دنیا هم باشند، به این معنی که از یک طرف شعار معروف «کالای آمریکایی بخر و آمریکایی استخدام کن» را در نظر دارند و در کنار آن تمایل ذاتی آنها مبنی بر سیطره بر کل دنیا هم همچنان در استراتژی آنها به چشم می‌خورد.
 
نکته کلیدی آن است که سیاست جدید آمریکا با برخی از بلوک‌های اقتصادی جهان در تضاد است که معروف‌ترین آنها اقتصاد چین و اروپا است، اما اینکه با ایران چه برخوردی خواهد داشت با توجه به اینکه ایران رابطه اقتصادی آن‌چنانی با آمریکا ندارد، جز در برخی کالاهای بسیار سنتی و قدیمی که در این سال‌های تحریم آنها هم به حداقل ممکن رسیده، تحرکات آمریکا تاثیر چندانی نمی‌تواند بر اقتصاد ایران بگذارد.
 
آنچه به نظر می‌رسد تاثیر متقابل بین ایران و آمریکا خواهد بود، در اجرای برجام و برخی از چالش‌هایی است که حداقل در سال‌های بعد از انقلاب با آمریکا داشته‌ایم. همواره اتهاماتی از سوی نظام سیاسی غرب علیه ایران مطرح شده است، اما نکته‌ای که شرایط جاری و به قدرت رسیدن ترامپ را نسبت به ۱۰ سال گذشته متفاوت کرده، این است که در سال‌های تحریم یک اجماع جهانی علیه ایران شکل گرفته بود، ولی امروز خوشبختانه با تفاهم برجام و اجرا شدن آن اجماع جهانی دیگر وجود ندارد.
 
به عبارت ساده‌تر امروز رابطه‌ اروپا با ایران در مقایسه با ۱۰ سال گذشته متفاوت است و این قضیه در مورد کشورهایی مانند چین، روسیه و دیگر کشورهای جهان هم صدق می‌کند. به نظر می‌رسد پدیده ترامپ تنها معطوف به ایران نباشد، بلکه بر اروپا، چین و دیگر کشورها هم اثر گذار باشد. بنابراین اگر چالشی ایجاد شود این چالش منحصر به ایران نیست گرچه چالش ترامپ برای ایران به لحاظ عدم روابط اقتصادی و سیاسی با آن کشور در صورت تدبیر دولت حداقل ممکن می‌رسد. برای نمونه آزمایش موشکی ایران به دلیل آنکه در چارچوب برنامه برجام نبود یا برجام مشمول برنامه موشکی نبود، به رغم اینکه در شورای امنیت مطرح شد، اما عوارضی متوجه ایران نشد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: