جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: جمعه، 25 مهر 1393     
مهم‌ترین مشکل مردم تهران ترافیک و آلودگی هواست

به گزارش گروه حمل و نقل ترافیک شهری شهرداری نیوز ،قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در جلسات ارتقاي فرهنگ ترافيك در مناطق مركزي و غربي پايتخت كه به صورت جداگانه با حضور شهرداران و مديران شهري مناطق 7، 12، 21 و 22 و به ميزباني شهرداري‌هاي مناطق 7 و 21 برگزار شده بود، گفت: در برنامه 5 ساله اول شهر تهران، سياست مديريت شهري بر رفع كمبودها و افزايش زيرساخت‌ها در بخش‌هاي عمران و حمل و نقل شهری متمركز بود و بر اين اساس فعاليت‌هاي گسترده‌اي از جمله افزايش بزرگراه‌ها، بهسازي معابر و گسترش حمل و نقل عمومي انجام شد تا وضعيت تهران به حد قابل قبولي برسد تا جايي كه امروز پايتخت كشورمان با شهرهاي بزرگ جهان قابل مقايسه است.

 

مهندس حجت‌ا... بهروز در ادامه افزود: در برنامه 5 ساله دوم شهر تهران، از نگاه سخت‌افزاري و پرداختن به پروژه‌هاي كلان، فاصله گرفتیم و رويكرد نرم‌افزاري و پرداختن به جزييات را مورد توجه قرار دادیم و بر اين اساس، تهران بايد به گونه‌اي تغيير كند كه براي شهروندان به شهري کاملاً مناسب برای زندگی تبديل شود كه البته اجرايي كردن و عمياتي نمودن اين هدف، بسیار دشوار و پيچيده است.

 

وي با اعلام اين كه گسترش حمل و نقل عمومي و تغيير فرهنگ ترافيك در اولويت برنامه‌هاي مديريت شهري در حوزه حمل و نقل و ترافيك قرار دارد، تأكيد كرد: بخشي از فرهنگ يك جامعه، ناشي از تكرار عادات در آن جامعه است كه یکی از مصادیق آن را در تكرار عادت‌هاي غلط و رفتارهاي نادرست رانندگي شاهد هستيم.

 

خط‌کشی معابر شهری ارتقاء می‌یآبد

 

قائم مقام معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه انجام پروژه‌هاي پر ظرافت و كم حجم اما اثرگذار و مفيد در دستور كار مديريت شهري است، اظهار كرد: بايد تكليف عابران پياده را در پياده‌روها تعيين كنيم و نبايد راه مردم در پياده‌راه‌ها سد شود و مسيرهاي پياده بايد به نحوي طراحي شوند كه هيچ مانعي بر سر راه عابران پياده نباشد و معابر پياده از پيوستگي لازم برخوردار باشند.

 

مهندس بهروز با بيان اين كه وضعيت خط‌كشي معابر شهر و كيفيت اين خطوط بايد اصلاح شوند و به اين منظور پژوهشكده پليمر را به همكاري دعوت کرده‌ایم تا این کار را به صورت اصولی و علمی انجام دهیم، تصريح كرد: در معابري كه خط‌كشي‌ها   نا مناسب است، نسبت به امحاي این خطوط اقدام مي‌شود و در اين ميان، معابر بزرگراهي از اهميت ويژه‌اي برخودار می‌باشند.

 

وي با تأكيد بر اين كه بحث هوشمندسازي مديريت ترافيك با توجه به تاثير بالاي آن در نظارت بر جريان ترافيك از درجه بالايي از اهميت برخوردار است، اضافه كرد: كنترل هوشمند پل طبقاتي صدر باعث شده تا مردم مراقب رفتارهاي ترافيكي خود بر روي اين پل باشند و مواردي مانند سرعت مجاز و حركت بين خطوط را رعايت كنند و با وجود اين كه همان رانندگاني كه از روي پل طبقاتي صدر تردد مي‌كنند، از زير آن نيز تردد می‌كنند اما گويي رانندگان در طبقه دوم پل با فرهنگ‌تر از طبقه اول هستند!

 

مهم‌ترین مشکل مردم تهران ترافیک و آلودگی هواست

 

قائم مقام معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه در معابری كه تحت نظارت هوشمند قرار دارند، در صورت بروز هر گونه حادثه‌اي، نيروهاي امدادی از جمله اورژانس و پليس به راحتي مطلع شده و به سرعت در صحنه حضور پيدا مي‌كنند، اظهار كرد: كنترل هوشمند سرعت در بزرگراه‌ها باعث كاهش تلفات حوادث رانندگي و افزايش ضريب ايمني شبكه بزرگراهي شده است.

 

مهندس بهروز با بيان اين كه در اقدامات فرهنگي و فرهنگ‌سازي در حوزه ترافيك ابتدا بايد از خودمان آغاز كنيم،‌ تصريح كرد: اگر مجموعه شهرداري تهران، اصلاح رفتارهاي ترافيكي را از مديران و كاركنان اين مجموعه شروع كند، در آن صورت از مردم و بدنه اجتماع كه اين تصحيح رفتار را در مسئولان شهری مي‌بينند، مي‌توان خواست كه رفتارهاي ترافيكي خود را تغيير دهند.

 

وي با تأكيد بر اين كه سعي داريم در فعاليت‌هاي خود از كميت به سمت كيفيت برويم و به اين منظور فعاليت‌هايي كه در شهر انجام مي‌شود را بايد از منظر مردم نگاه كنيم، اضافه كرد: اگر از مردم تهران سوأل شود بزرگ‌ترين خواسته شما از مديريت شهري چيست؟ اكثر قريب به اتفاق آن‌ها پاسخ خواهند داد: حل «مساله ترافيك» و «مشكل آلودگي هوا»، از اين رو بايد تلاش كنيم تا به اين خواست عمومي شهروندان پاسخ دهيم.

 

نظم و انضباط پل صدر با هیچ کجای شهر قابل مقایسه نیست

 

قائم مقام معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه از نظر فرهنگ ترافيك، وضعيت نا به ساماني داريم و نه تنها در مقايسه با  کلان شهرهاي پيشرفته جهان كه در مقايسه با شهرهاي كوچك كشور خودمان نيز وضعيت چندان خوبي نداريم، اظهار كرد:     فرهنگ هر جامعه متشكل از باورها و رفتارهاي عمومي حاكم بر آن جامعه است و معمولاً فرهنگ غالب در جامعه، نشأت گرفته از عادات اغلب مردم آن جامعه است كه در طول زمان شكل گرفته است.

 

مهندس بهروز با بيان اين كه براي رفع نا به هنجاري‌های عمومي بايد ابتدا عادت درست را تعريف كنيم و امكانات مورد نياز را به اين منظور ايجاد نماييم، تصريح كرد: مديريت شهري تصميم گرفته نظم و انضباط را به تهران بر گرداند و به این منظور ظرفیت‌های خوبی همچون پل طبقاتی صدر طی چند سال اخیر در تهران به وجود آمده که نشان دهنده این است که نظم و انضباط را می‌توان به تهران باز گرداند.

 

وي با تأكيد بر اين كه اگر مسئولان به امكانات و تجهیزات شهري اهميت و بهاء بدهند، مردم هم در استفاده از آن‌ها دقت و مراقبت مي‌كنند، اضافه كرد: نمونه اين اتفاق را در پل طبقاتی صدر شاهد هستيم كه زيرساخت‌هاي فني آن را دقيق پياده كرديم، جزییات آن را با وسواس انجام داديم و مردم را نیز برای استفاده درست از آن راهنمايي كرديم و مردم نيز در استفاده صحيح و بهره‌برداری اصولی از آن دقت کردند و امروز نظم و انضباط حاكم بر این پل با هيچ كجاي شهر قابل مقايسه نيست.

 

وقتی فرهنگ تغییر می‌کند که زیرساخت‌های این تغییر فراهم باشد

 

قائم مقام معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه فرهنگ وقتي تغيير مي‌كند كه زيرساخت‌هاي اين تغيير فراهم باشد و تنها در صورتي كه زيرساخت‌ها مناسب باشند، از مردم مي‌توانيم انتظار رفتار مناسب داشته باشيم، اظهار كرد: ديده شدن خودروها، به اصلاح رفتارهاي ترافيكي رانندگان آن‌ها كمك مي‌كند و در حال حاضر، تهران از يكي از بي نظيرترين سيستم‌هاي هوشمند كنترل ترافيك نه تنها بین شهرهای منطقه كه بین کلان شهرهای جهان به عنوان ابزار قدرتمند مدیریت ترافیک برخوردار است.

 

مهندس بهروز با بيان اين كه بحث پيوستگي و‌ همبستگي شبكه معابر و موضوع يكپارچگي ناوگان حمل و نقل شهري از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، ‌تصريح كرد: متاسفانه علائم افقي و عمودي در تهران از سوي رانندگان خيلي جدي گرفته نمي‌شود و به اين منظور هم‌زمان با اصلاح هندسي معابر شهري، نسبت به آمايش علائم افقي و عمودي سطح شهر نیز اقدام خواهيم كرد.

 

وي در پايان با تاكيد بر اين كه شهروند مداري و انسان محوري، محور سياست‌هاي مديريت شهري تهران است، خاطرنشان كرد: بر اين اساس، همان‌قدر كه در مورد مسيرهاي سواره دقت داريم، در معابر پياده هم بايد وسواس داشته باشيم و با حفظ يكپارچگي در كل شهر، از انجام هر گونه برخورد سليقه‌اي خودداري كرده و با ايجاد ارتباط نزديك با آخرين حلقه ارتباطي با شهروندان يعني محله‌هاي شهر، از ظرفيت شهروندان و مردم محلات و شهر در جهت ارتقاي فرهنگ ترافيك كمك بگيريم.

 

حجت‌الاسلام جعفرپور: سراهاي محله را بايد به پاتوق‌هاي فرهنگ ترافيك تبديل كنيم

 

بر اساس اين گزاش، دکتر نگهبان شهردار منطقه 7 كه ميزباني يكي از این جلسات را بر عهده داشت، ضمن اعلام آمادگي کامل اين منطقه براي مشاركت در طرح ارتقاي فرهنگ ترافيك، گفت: منطقه 7 به منظور اجراي اين طرح و ورود عملياتي به آن با استفاده از تمام ظرفيت خود کاملاً آمادگي دارد.

 

گفتني است حجت‌الاسلام والمسليمن مرتضي جعفرپور مشاور فرهنگي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران نيز با اعلام اين كه در اجراي پروژه‌هاي فرهنگي در زمینه ارتقاء و بهبود رفتارهاي ترافيكي بايد از ظرفيت‌هاي محلي همچون سراهاي محلات به خوبی استفاده نمایيم،‌ خاطرنشان كرد: به این منظور سراهاي محله را بايد به پاتوق‌هاي فرهنگ ترافيك تبديل كنيم.

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: