جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 13 بهمن 1395     
به زودی واشنگتن آنکارا می شود

روزنامه خراسان: ترامپ در واشنگتن، در حال تصمیم‌سازی است، درست مثل اردوغان در آنکارا.
 
یکی از روش‌های «آینده‌پژوهی» جهت درک نتیجه تصمیم سازی های ترامپ برای آمریکا، «شبیه‌سازی» کنش‌های مشابه وی توسط دیگر تصمیم سازان در عرصه بین‌المللی است. اردوغان در آنکارا بر روی سیاست «پاک‌سازی» دست گذاشته و این سیاست را در سطوح «قومیتی»، «اداری» و «سیاسی» دنبال کرده و می‌کند. اردوغان، کردها را دشمن نظام خود گرفته و همانند ترامپ که به مسلمانان و برخی قومیت‌های خاص، «کارت قرمز» نشان داده است، در مقابل آن‌ها شمشیر را از رو بسته است.
 
حتی هردوی آن‌ها، نگاه جنسیتی مطلوبی به زنان ندارند و این یعنی، یک دشمن قدرتمند که تاریخ نشان داده «هر که با زنان درافتاد، ور‌افتاد». اخراج کارمندان و شخصیت‌های اداری توسط اردوغان، بی‌سابقه بود؛ کاری که ترامپ امروز در قبال کارمندان معترض وزارت خارجه، دادستان و رئیس سازمان مهاجرتی و گمرک آمریکا در پیش‌گرفته است. فیلتر ترامپ، همانند اردوغان، با حذف مخالفانش از سیستم اداری، یک داماد ویا دوست را بدون اینکه قانون و یا مصلحت سازمانی را در نظر بگیرد، به سیستم جذب می‌کند.
 
ترامپ، همانند اردوغان، در پاک‌سازی عجول است و ضمن تغییر ساختارهای سیاسی، خبرنگاران و سیاستمداران مخالف خود را «اردوغانیزه» می‌کند. حتی این دو، تحمل رسانه‌های مخالف را در «عصر رسانه» ندارند. اردوغان، روزنامه‌های سوزجو و حریت را به‌شدت محدود کرد، مثل اظهارنظر مشاور ارشد ترامپ که گفت خبرنگاران مخالف ترامپ باید از رسانه‌های آمریکا، پاک‌سازی شوند. اما نتیجه این پاک‌سازی چیست؟ واضح است؛ در آمریکا نیز همان اتفاقی خواهد افتاد که در ترکیه رخ داد. ساختار سیاسی به‌شدت قطبی و متلاطم، نارضایتی‌های مردمی و رشد ناآرامی‌های اجتماعی و امنیتی.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: