جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 11 بهمن 1395     
حادثه پلاسکو زنگ خطر ملی بود تا دولت در زمینه تمرکززدایی امکانات اقدام کند

پلاسکو با درایت شهردار به بهترین شکل مدیریت شد اما آیا همه شهرها چنین مدیری دارند؟

به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر شهرداری نیوز، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه حادثه آتش سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو تنها یک حادثه برای تهرانی ها نبود بلکه زنگ خطری بود که در ابعاد ملی به صدا درآمد، گفت: وقتی این حادثه رخ داد نه تنها تهران دچار آسیب شد، بلکه در ابعاد ملی متوجه بروز مشکلات و کمبودها شدیم چراکه تمام امکانات کشور در تهران متمرکز شده اند و اگر برای تهران حادثه ای رخ دهد به نوعی کل کشور فلج می شود.

ابوالفضل ابوترابی با تاکید بر اینکه وقت آن رسیده که مسئولان برای تهران فکر اساسی کنند، تصریح کرد: در این حادثه شاهد بودیم که شهردار تهران توانست با مدیریت دقیق اجرای عملیات امداد و نجات را برعهده بگیرد، اما سوال اصلی من این است، آیا در شهرستان های دیگر نیز فردی با قابلیت های شهردار تهران وجود دارد که در زمان حوادث بتواند به خوبی مدیریت حوادث و مدیریت بحران را بر عهده بگیرد؟

نماینده مردم نجف آباد، تیران و کرون در مجلس دهم شورای اسلامی با انتقاد از اینکه دولت در زمینه اجرای مصوبه ساماندهی تهران و تمرکززدایی از پایتخت که دو سال پیش در مجلس نهم به تصویب رسید تعلل می کند، ادامه داد: حادثه پلاسکو در شرایطی رخ داد که تنها یک بخش کوچکی از شهر تهران را درگیر کرد، آن هم در شرایطی که آب، گاز و برق قطع نبود. خطوط ارتباطی هم برقرار بود. ضمن آنکه از هجوم شهروندان نیز خبری نبود. اگر این حادثه در ابعاد وسیع تری رخ می داد آیا دستگاه های مختلف آمادگی برخورد با این حادثه را داشتند؟

وی با تاکید بر اینکه باید مسئولان دولت در زمینه تمرکز زدایی و انباشت امکانات در تهران اقدام کنند وگرنه در شرایط اضطراری شاهد حواشی حوادثی خواهیم بود که بر روند امداد و نجات اثرات سوء باقی می گذارند، افزود: تهران به عنوان یک پایتخت در جهان شناخته شده است، اما زمان آن رسیده که دولت در زمینه تمرکززدایی امکاناتش اقدام کند. چراکه تجربه ثابت کرده تهران یعنی ایران و اگر پایتخت با مشکل روبرو شود کل ایران به مشکل برمی خورد.

ابوترابی با یادآوری اینکه در حادثه پلاسکو تیم مدیریت شهرداری تهران به دلیل سال ها تجربه در زمینه اجرای پروژه های وسیع در ابعاد ملی توانستند روزهای پس از حادثه را به خوبی مدیریت کنند، اما این امکان در شهرهای دیگر کمتر به چشم می آید، خاطر نشان کرد: زمان آن رسیده که همه دستگاه ها به میدان بیایند و برای ساماندهی شهرها فکری کنیم. چراکه نمونه های ساختمان پلاسکو در شهرهای دیگر نیز به وفور وجود دارند و هر آن ممکن است شاهد وقوع حادثه پلاسکو 2 یا 3 و یا بیشتر باشیم.

این عضو کمیسیون شوراهای مجلس دهم شورای اسلامی با یادآوری اینکه وقتی به روند پرونده پلاسکو نگاه می کنیم می بینیم که بی توجهی ها به اخطارهای شهرداری تهران از سوی دستگاه های نظارتی سبب بروز چنین حادثه دلخراشی شده است، تصریح کرد: امروز نباید به دنبال مقصر باشیم بلکه باید با نگاه کلان به حادثه پلاسکو بنگریم تا دیر نشده برای آینده کشور شرایط پیشگیری را فراهم کنیم، وگرنه با توجه به وسعت بافت فرسوده کلانشهرها به ویژه پایتخت تکرار حوادثی از این دست دور از انتظار نیست.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: