جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 11 بهمن 1395     
مدیرکل سلامت شهرداری تهران خبر داد
اجرای «طرح پیشگام خانه سلامت» در محلات محروم شهر تهران

به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی شهرداری نیوز:مدیرکل سلامت شهرداری تهران از اجرای طرح پیشگام خانه سلامت در محلات محروم 5 منطقه شهر تهران خبر داد و گفت: این طرح در قالب سه بسته خدمتی آموزش سبك زندگي سالم، ارزيابي سبك زندگي و مشاوره كوتاه و همچنین تقويت همكاري هاي بين بخشي و مشاركت مردم در مناطق 2 و 4 و 7 و 18 و 20 پایتخت اجرا می شود.

سمانه زمانی با اعلام این خبر اظهار داشت: امروزه سلامت چشم انداز گسترده تري پيدا كرده و به عوامل تعيين كننده غيرپزشکی سلامت توجه ويژه‌اي معطوف شده است. هر يك از اين عوامل به تنهايي يا از طريق تاثير بر يكديگر وضعيت سلامتي مردم را بشدت تحت تأثير قرار مي دهند به طوري كه 70 درصد بار بيماري ها، بيماريهاي غيرواگير و رواني است. همچنين بيشترين علت مرگ در گروه سني 20 تا40 سال، حوادث و سوانح است؛ به علاوه علل بسياري از مرگ و ميرها در سبك زندگي ناسالم، تغذيه نامناسب و عدم تحرك فيزيكي است.

وی از خانه سلامت به عنوان واحد هماهنگ كننده و اجرايي محله سالم یادکرد که نقش تسهيل‌گري در ارتقاي سلامت و سبك زندگي شهروندان دارد و افزود: به منظور توانمندسازي شهروندان و در راستاي تحقق همكاري هاي بين بخشي و مشاركت مردمي برنامه ويژه اي با تأكيد بر عوامل اجتماعي مؤثر بر سلامت تحت عنوان «طرح پيشگام خانه هاي سلامت» در برخي از مناطق به روش اقدام پژوهي در دستوركار اداره كل سلامت قرار گرفته است.
مدیرکل سلامت شهرداری تهران اعلام کرد: مرحله نخست این طرح در محله شریف منطقه 2، محله شمیران نو منطقه 4، محله نظام آباد منطقه 7، محله خلیج فارس جنوبی منطقه 18 و محله عباس آباد منطقه 20 اجرا می شود.
وی با اشاره به درنظرگرفتن سه بسته خدمتي براي گروه مخاطب گفت: در این طرح آموزش سبك زندگي سالم، ارزيابي سبك زندگي و مشاوره كوتاه و همچنین تقويت همكاري هاي بين بخشي و مشاركت مردم صورت می گیرد.
زمانی ادامه داد: در مرحلۀ اول، 10 بسته آموزشی سبک زندگی به شهروندان آموزش داده می‌شود و در آغاز، یک بلوک جمعیتی با 50 درصد پوشش در 5 محله تحت آموزش قرار می‌گیرند. برای این کار باید تقویم آموزشی برای خانوارها تنظیم شود و شهروندانی که در مرحلۀ اول تحت آموزش قرار گرفتند برای ارزیابی خطرات سلامت مراجعه خواهند نمود.
به گفته زمانی، بسته دوم شامل خدمات پایه و تخصصی ارزیابی و بهبود سبک زندگی شهروندان (صدور کارت سبک زندگی سالم) است.  ارزیابی خطرات سلامت در سه بعد جسمی، روانی و اجتماعی برای مراجعان انجام می‌گیرد. در این مرحله در ارتباط با عوامل خطر در 3 بعد فوق‌الذکر سوالاتی پرسیده می‌شود؛ پاسخهای داده شده توسط شهروند وارد نرم ‌افزار شده و بر همین اساس از طریق نرم‌افزار برای آنها کارت سبک زندگی صادر می‌شود
وی با بیان اینکه کارت سبک زندگی سالم در سه سطح برای شهروندان صادر می‌شود، افزود: این کارت ها در سه رنگ سبز، زرد و قرمز صادر می شود که رنگ سبز به معنای سالم بودن سبک زندگی است؛ رنگ زرد به منزلۀ آن است که شهروند نیاز به آموزش و سپس تغییر رفتار داشته و اقدامات بعدی می‌باید پیگیری شود و رنگ قرمز نیز به این معناست که در آن بخش شهروند نیاز به ارجاع تخصصی و پیگیری دارد.
مدیرکل سلامت شهرداری تهران اضافه کرد: بسته خدمتی سوم از طریق پایش محیط انجام می‌شود، به این معنا که موضوع از طریق تقویت همکاری بین‌بخشی بویژه مشارکت مردم دنبال می‌ شود.
وی با بیان اینکه فراهم کردن عوامل محیطی و اجتماعی برای اجرای بستۀ اول و دوم ضروری است، افزود: هرگونه امکانات برای بروز رفتارهای سالم (در بخش های سبک زندگی) برای ضمانت اجرا باید در محیط فراهم باشد (به عنوان نمونه تحرک و تغذیه برای فردی که می‌خواهد وزن کم کند و یا فردی که می‌خواهد اعتیادش را ترک کند).
مدیرکل سلامت شهرداری تهران عنوان کرد: ظرفیت های محیطی و انتظارات، همگی ثبت می‌شوند و مسئول اجرا نیز آن را امضا می‌کند و این موضوع به‌ عنوان ماتریس همکاری های بین‌بخشی در خانه سلامت ایجاد می‌شود.
وی افزود: در این طرح همۀ خانوارهای ساکن در محله به ‌تدریج و به‌ صورت ورود منظم در طرح وارد شده  و از 3 بسته خدمتی بهره‌مند می‌شوند.
زمانی خاطرنشان کرد: به این ترتیب آموزش شهروندان در مورد محتوای آموزشی سبک زندگی سالم، نظام‌مند می‌ شود. پیش‌بینی می کنیم 60درصد شهروندان در یک بازه زمانی 5ساله به صورت سیستماتیک تحت آموزش بسته‌های آموزشی سبک زندگی سالم قرار می‌گیرند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: