جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 10 بهمن 1395     
خروج فوتبال ایران از انزوا با نسل طلایی

روزنامه صبح نو: جام ملتهای 1996 امارات، نقطه عطفی برای فوتبال ایران بود، مسیری برای رسیدن ستارههای فوتبال ایران به اروپا بعد از درخشش چشمگیر مقابل رقیبان آسیایی. در آن رقابتها هرچند ایران با ناداوری از رسیدن به فینال و حتی قهرمانی در آن جام محروم شد اما بازیکنانی چون آقایان علی دایی، کریم باقری، خداداد عزیزی و ... مورد توجه تیمهای مطرح اروپایی قرار گرفتند تا ضمن زنده کردن لقب «لژیونر» در تیمهای معتبر اروپایی از اعتبار فوتبال و کشور ایران در رقابتهای مهم باشگاهی و قارهای دفاع کنند.

آن نسل طلایی بعد از جام جهانی 1998 و با اضافه شدن ستارههایی مانند آقایان مهدی مهدویکیا، وحید هاشمیان، علی کریمی، مهدی پاشازاده، جواد نکونام، مسعود شجاعی و ... روزهای خوبی را برای فوتبال ایران در قاره اروپا رقم زدند اما بعد از جام جهانی 2006 و علاقهمندی ستارههای ایران برای حضور در کشورهای عربی، کمتر شاهد درخشش ستارههای کشورمان در تیمهای مطرح اروپایی بودیم. در همان زمان اما یک اتفاق ویژه هم رخ داد؛ فریدون زندی بازیکن «دو رگه» با تابعیت ایرانی-آلمانی که پیشینه حضور در تیمهای پایه فوتبال آلمان را هم داشت، تصمیم گرفت به تیم ملی ایران بپیوندد تا با پیراهن مقدس کشورمان در مسابقات جهانی و آسیایی بدرخشد. امیر شاپورزاده دیگر بازیکن ایرانی-آلمانی بود که حضور در تیم ملی ایران را تجربه کرد. این شروع داستان جدیدی در فوتبال ایران بود که با آمدن کارلوس کیروش ادامه یافت. این مربی پرتغالی داستان لژیونرها را در ایران تغییر داد و به جای رفتن ستارههای ایران به لیگهای اروپایی، شرایط حضور بازیکنان «دو رگه» را در تیم ملی ایران فراهم کرد. بازیکنانی که دو یا چند تابعیتی بوده اما طبق قوانین فدراسیون جهانی فوتبال، میتوانستند برای تیم ملی ایران به میدان بروند. اشکان دژاگه شاخصترین و نخستین بازیکنی بود که با این روش به تیم ملی ایران پیوست، بازیکنی که مانند فریدون زندی، در روزهای نخست حضور در تیم ملی کشورمان به سختی زبان فارسی را صحبت میکرد. پس از اشکان، قرعه بهنام نفراتی چون آقایان رضا قوچاننژاد، دانیال داوری، امین نظری، استیون بیت آشور و .. افتاد که فرصت حضور در تیم ملی ایران را بهدست آوردند اما غیر از قوچاننژاد، سایر نفرات خیلی زود جایگاه خود را در این تیم از دست دادند. کیروش اما در کنار بازیکنان «دو رگه» سعی کرد تیم ملی را جوان کند و با فرصت دادن به بازیکنان آیندهدار، راه جدیدی را برای ستارگان ایران ایجاد کرد تا بعد از سالها، شاهد درخشش لژیونرهای ایرانی در تیمهای معتبر آسیایی و اروپایی و رقابتهای مهم این دو قاره باشیم.

سردار آزمون

درخشش در تیمهای پایه خصوصا تیم جوانان باعث شد این بازیکن خیلی زود مورد توجه تیمهای اروپایی قرار گرفته و نظر کارلوس کیروش را برای بازی در خط حمله تیم ملی ایران جلب کند. این بازیکن که در آخرین لحظات از فهرست مسافران تیم ملی در جام جهانی 2014 برزیل خط خورد، در جام ملتهای 2015 استرالیا، درخشش ویژهای داشت و توانست جایگاه ثابتی را در خط حمله تیم ملی بهدست آورد. آزمون که در مهرماه سال ۱۳۹۱ و درحالی که فقط 17 سال داشت، به باشگاه فوتبال روبینکازان روسیه پیوست، امید اول لژیونرهای ایرانی است، زیرا امروز تیمهایی چون بارسلونا، لیورپول، میلان، یوونتوس و آرسنال و حتی رئال مادرید، در مقاطع مختلف برای جذبش پیشنهادهایی را مطرح کردهاند. البته آرسن ونگر سرمربی آرسنال نظر مساعدی روی او داشت ولی بهخاطر قوانین فوتبال انگلیس، آزمون فرصت حضور در این تیم را از دست داد، بازیکنی که در 22 بازی برای تیم ملی ایران 17 گل به ثمر رسانده و با ادامه این روند حتی میتواند رکورد علی دایی بهعنوان بهترین گلزن جهان را بشکند. این مهاجم جوان که در دو فصل گذشته با پیراهن روستوف در مسابقات داخلی لیگ روسیه و اروپایی به میدان میرفت، چندی پیش و در رقابت های لیگ قهرمانان اروپا، دروازه تیم بایرن مونیخ را باز کرد تا بیش از گذشته، مورد توجه تیمهای مطرح جهان قرار بگیرد؛ بازیکنی که امیدواریم بهزودی پیراهن یکی از تیمهای مطرح دنیا را برتن کند.

رضا قوچاننژاد

حضور در تیم ملی ایران، نقطه عطفی در زندگی این مهاجم ریزنقش اما تاثیرگذار بود زیرا توانست نام خود را بهعنوان یک چهره محبوب در کشورمان و قاره آسیا مطرح کند. درخشش در مرحله مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل، آغاز روزهای رویایی او با تیم ملی ایران بود اما بهدلیل مصدومیت و مشکلات دیگر، در مدت زمانی کوتاه دچار افت شد تا نتواند موفقیتش در عرصه ملی را در عرصه باشگاهی تکرار کند. بعد از پایان دوران افت، میتوان سال 2016، را سال ویژه برای رضا گوچی برشمرد زیرا در تیم نهچندان شناخته شده هیرنفین، روزهای خوبی را سپری میکند. او با گلزنی در این تیم و خصوصا هتتریک فراموش نشدنی روزهای گذشته مقابل تیم مطرح آیندهون، به صدر جدول گلزنان لیگ هلند رسید و از سوی سایت Voetbal Inside هلند برنده جایزه «بندطلا» هفته نوزدهم لیگ برتر هلند شد. قوچاننژاد اگر بتواند به روند گلزنیهایش در لیگ هلند ادامه داده و بهعنوان آقای گلی این مسابقات دست یابد، نخستین فوتبالیست قاره آسیا لقب میگیرد که در یک لیگ اروپایی توانسته چنین عنوان مهمی را بهدست آورد. پیش از او سال ١٩٨٦ بوم کونچا از کرهجنوبی در تیم لورکوزن با 17 گل و سال ٢٠٠٤ وحید هاشمیان در تیم بوخوم با ١٦ گل در رده چهارم گلزنان بوندس ليگا قرار گرفته بودند.

علیرضا جهانبخش

درخشش در تیم فوتبال جوانان ایران، باعث شد این بازیکن رکورد جالبی را بهنام خود ثبت کند. او توانست از یک تیم شهرستانی لژیونر شود زیرا پیش از این ستارههای تیمهای پرسپولیس، استقلال و پاس فرصت رسیدن به چنین موفقیتی را بهدست آورده بودند. علیرضا در 11 خردادماه سال 1392 با عقد قراردادی سه ساله به تیم ان.ای.سی هلند پیوست و در دومین فصل حضورش در این تیم، با ۱۲ گلزده و ۱۸ پاس گل بهعنوان برترین بازیکن دسته اول لیگ هلند برگزیده و برنده جایزه «گاو طلایی» شد. او دومین خارجی لیگ هلند بود که پس از کیسوکه هوندای ژاپنی، این افتخار را کسب میکرد. پیش از آغاز سومین فصل حضور در تیم ان.ای.سی هلند، او پیشنهاد جالبی از تیم «ایزد آلکمار» دریافت کرد و خیلی زود به این تیم پیوست تا روزهای درخشان خود را با پیراهن آلکمار در فوتبال هلند ادامه دهد. این بازیکن جوان که 19 بازی ملی هم دارد، تا به امروز 30 بازی برای این تیم انجام داده و 3 گل نیز به ثمر رسانده است.

کریم انصاریفرد

یکی دیگر از ستارههای فوتبال که با درخشش در تیمهای پایه ایران خود را به فوتبال دوستان معرفی کرد، کریم انصاریفرد بود. او که فوتبال باشگاهیاش را با تیم سایپا آغاز کرد و باعملکرد خوب خود، به تیم پرسپولیس پیوست، نتوانست در این تیم رضایت هواداران را جلب کند و سپس راهی تیم تراکتورسازی تبریز شد.

هرچند این بازیکن در تراکتورسازی 14 گل به ثمر رساند و آقای گل مسابقات لقب گرفت اما نتوانست در تیم ملی انتظارات را برآورده کند و جانشین شایستهای برای علی دایی باشد. این بازیکن در همان روزها تصمیم گرفت به عنوان سومین بازیکن تاریخ ایران راهی تیم اوساسونا شود اما در آن تیم نیز هرچند 16 بار به میدان رفت ولی نتوانست گلزنی کند. انصاریفرد که همچنان مورد توجه کارلوس کیروش قرار داشت، در ابتدای فصل 2015 راهی تیم پانیونیوس یونان شد تا روزهای جدیدی را در فوتبالش تجربه کند. او که همچنان روند سینوسی را ادامه میداد، در ماههای پایانی سال 2016 به همراه مسعود شجاعی، عملکرد خوبی از خود ارائه کرد تا مورد توجه مسوولان تیم المپیاکوس قرار بگیرد. کریم با پیوستن به این تیم مطرح یونانی، حالا بهترین لژیونر ایران از نظر تیم باشگاهی محسوب میشود.

سعید عزتالهی

دیگر ستاره جوان و آیندهدار فوتبال ایران است که بعد از درخشش به همراه تیمها پایه ایران، خیلی زود راهی فوتبال اروپا شد تا بعد از جهابخش، دومین ستاره ایران باشد که از تیمی شهرستانی، لژیونر شده است. این بازیکن که تجربه حضور در جام جهانی نوجوانان را دارد، ابتدا راهی تیم جوانان اتلتیکومادرید اسپانیا شد و بعد از مدتی به تیم روستوف روسیه پیوست اما این روزها دنبال رفتن به تیم جدیدی است. چند تیم مطرح از جمله هامبورگ برای جذب سعید پیشنهاداتی را مطرح کردند که بهزودی مشخص میشود این بازیکن در آینده پیراهن چه تیمی را برتن خواهد کرد. سعید که خیلی زود توانست نظر کیروش را برای حضور در تیم ملی جلب کند و با ثباتترین ملیپوش ایران در سال 2016 لقب گرفت، این روزها لقب جانشین جواد نکونام را دریافت کرده، بازیکنی که میتواند با ادامه این روند و رسیدن با تیم ملی ایران به جام جهانی 2018 روسیه، به تیمهای مطرح اروپایی هم برسد.

مرتضی پورعلیگنجی

ستاره جوان ایران که با درخشش در فوتبال پایه، مورد توجه کارلوس کیروش قرار گرفت. نقطه عطف فوتبال او، جام ملتهای 2015 استرالیا بود که با توجه به مصدومیت پژمان منتظری و اعتماد کیروش، در کنار سیدجلال حسینی، زوج بسیار خوبی را در خط دفاع تیم ملی تشکیل داد. بعد از آن رقابتها و با توجه به عملکرد خوب و گلهای حساسی که برای تیم ملی ایران به ثمر رساند و قرار گرفتن در بین ستارگان جام، این بازیکن مورد توجه تیمهای مطرح آسیایی قرار گرفت و به تیانجین چین پیوست که هدایتش برعهده آری هان بود. مرتضی بعد از یک فصل حضور در این تیم چینی، به باشگاه السد قطر پیوست تا در کنار یکی از ستارگان فوتبال دنیا یعنی ژاوی، فوتبالش را ادامه دهد. پورعلیگنجی که این روزها جزو نفرات ثابت خط دفاعی تیم ملی ایران و باشگاه السد قطر است، مطمئنا آینده خوبی را پیشرو دارد. قطعا درخشش به همراه تیم ملی ایران در مسابقات انتخابی جام جهانی و تیم السد در بازیهای آسیایی و داخلی این کشور، میتواند شرایطی را فراهم کند که این بازیکن راهی تیمهای مطرح اروپایی شده و روزهای بهتری را تجربه کند.

لژیونرهای دیگر ایران

این روزها مسعود شجاعی در تیم پانیونیوس یونان، علی کریمی در تیم دینامو زاگرب و مهرداد محمدی در تیم ترک گروزنی روسیه بازی کرده و لژیونرهای اروپایی فوتبال ایران محسوب میشوند. البته تا چندی پیش سجاد شهباززاده عضو تیم آلانیا اسپور بود و برابر تیم گالاتاسرای هم گلزنی کرد اما قصد دارد فوتبالش را در یک تیم ایرانی ادامه دهد. پژمان منتظری در تیم الاهلی قطر، اشکان دژاگه در تیم العربی قطر، رحیم زهیوی و مهرداد پولادی در تیم الشحانیه، دیگر لژیونرهای ایران هستند، هرچند مجتبی جباری هم فعلا بهدلیل مصدومیت، فرصت بازی در تیم الاهلی را از دست داده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: