جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 24 مهر 1393     
سرفه‌های طولانی را جدی بگیرید ‌

ایسنا: دکتر حسین بیگلری به مناسب روز ملی «مبارزه با سل» با اشاره به ابتلای 10 هزار و 900 نفر به بیماری سل در کشور طی سال گذشته عنوان کرد: خوشبختانه در سال گذشته آمار مبتلایان به سل در استان کرمانشاه نسبت به سال 1391 کاهش داشته است.

وی از ابتلای 250 نفر به سل در استان طی سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: این تعداد نسبت به سال 1391 با 330 مورد ابتلا، کاهش 80 نفری نشان می‌دهد.

بیگلری عامل ایجاد بیماری سل را میکروب "مایکوباکتریوم توبر کلوسیز" عنوان و تصریح کرد: میکروب سل می‌تواند هر عضو بدن را درگیر کند، اما از آنجا که این میکروب اکسیژن دوست است، بیشتر ریه‌ها را درگیر کرده و به همین علت سل ریوی خلط مثبت بیشترین قابلیت انتقال و سرایت را دارد.

به گفته بیگلری، میکروب سل می‌تواند از طریق قطرات تنفسی فرد بیمار خصوصا در اماکن سربسته که تهویه مناسب و نور کافی نداشته، طی تماس بلند مدت(بیش از 10 ساعت در هفته) به سایر افراد منتقل شود.

وی دوره نهفتگی این بیماری را بسته به سیستم ایمنی فرد و تعداد میکروب وارد شده به بدن از چند هفته تا چند ماه متغیر دانست.

بیگلری اولین علامت بیماری سل را سرفه پایدار بعضا همراه با خلط و در مواردی همراه با خلط خونی عنوان و تصریح کرد: به همین علت افرادی که سرفه آنها بیش از دو هفته طول بکشد، باید از نظر ابتلا به بیماری سل بررسی شوند.

بیگلری همچنین کاهش وزن، تعریق شبانه، تب و درد مفاصل را از دیگر علائم این بیماری عنوان کرد.

به گفته بیگلری، شانس درمان بیماری سل در کشور بیش از 85 درصد است و در صورت تشخیص زودهنگام بیماری سل با درمان چهار دارویی حداقل پس از شش ماه بیماری درمان می‌شود.

مسئول پیشگیری از بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه با بیان اینکه سال گذشته استان کرمانشاه به عنوان قطب تشخیصی بیماری سل 10 استان کشور انتخاب شد، اظهار کرد: راه تشخیص این بیماری تنها از طریق آزمایش خلط انجام می‌شود.

بیگلری افراد با ضعف سیستم ایمنی و نیز افراد مبتلا به سوء تغذیه را از گروه‌های در معرض خطر این بیماری عنوان و تصریح کرد: شانس ابتلا به سل و به ویژه سل مقاوم به درمان در این افراد بالاست و می‌تواند با خطرات مرگ و میر بالایی همراه باشد.

 

وی افزود: تمام خدمات تشخیصی و درمانی بیماری سل در کشور و استان به صورت رایگان انجام می‌شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: