جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 4 بهمن 1395     
هدف نتانیاهو از شهرک سازی‌های جدید

روزنامه خراسان: هنوز زمان زیادی از تحلیف ترامپ نگذشته که نتانیاهو دوباره به حقوق بین الملل دهن‌کجی کرد و قطعنامه ضد شهرک‌سازی شورای امنیت را که بر اساس قواعد بین‌المللی، ضمانت اجرای احکام بین‌المللی است، نادیده گرفت.
 
اما چرا نتانیاهو، جریان‌های تندرو تل‌آویو را باخبر ازسرگیری شهرک‌سازی‌ها سورپرایز کرد؟ نباید فراموش کرد که نتانیاهو با پرونده فساد مالی  روبه‌رو است که باعث ممنوع‌الخروج شدن او و بازجویی از وی و همسرش شده است. ازاین‌رو، واکنش نتانیاهو در دوران پسا ترامپ به شهرک‌سازی‌ها می‌تواند یک «کنش سیاسی» برای کاستن از «فشار سیاسی» بر وی و منحرف کردن اذهان از پرونده فساد او باشد. اقدامی که البته می‌تواند، سوژه‌ای برای شادمانی جریان‌های تند سیاسی در درون رژیم صهیونیستی و حمایت بیشتر از وی باشد.
 
درواقع، افرادی همچون لیبرمن، با چنین خوراک خبری، موج خود را با نتانیاهو تنظیم خواهند کرد و با سیاست‌های او هم‌نوا خواهند شد. از دیگر سو، شاید این اقدام نتانیاهو،  آزمونی برای ترامپ باشد. نباید از خاطر دور داشت که اوباما، پیش‌تر، سر ناسازگاری با پروژه شهرک سازی های تل‌آویو داشت و اکنون نتانیاهو حتی اگر برای این اقدام خود کارت سبز واشنگتن را نگرفته باشد، دست‌کم می‌تواند رفتار سیاسی کاخ سفید را بیازماید. برای نتانیاهو مهم است که در شرایط فعلی که مشروعیت او به‌شدت زیر سؤال است، با تکیه‌بر کاخ سفید و تهییج رسانه‌ای، جایگاه سیاسی خود را تقویت کند؛ حتی اگر، این کنش سیاسی، نامشروع باشد. همان‌قدر نامشروع که رژیمی که وی از آن قدرت می‌گیرد، مشروعیت ندارد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: