جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 23 مهر 1393     
200تولیدکننده در نمایشگاه گل های پاییزی حضور دارند

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهر تهران با اشاره به حضور 200 تولیدکننده در نمایشگاه گل های پاییزی گفت: نمایشگاه گل وگیاه پایتخت دومین نمایشگاه کشور به لحاظ بازدیدکننده است.

علی محمد مختاری در نشست خبری ششمین نمایشگاه فصلی گل و گیاه تهران و جشنواره گل های پاییزی با بیان اینکه این نمایشگاه از 28مهرماه لغایت 2آبان ماه در محل نمایشگاه های تخصصی شهرداری تهران برگزار می شود، گفت: این نمایشگاه با حضور بیش از 200تولید کننده داخلی در زمینه گل وگیاه با هدف فرهنگ سازی و جلب مشارکت های مردمی در افزایش سرانه فضای سبز برپا می شود.

وی با بیان اینکه تعداد شرکت کنندگان در نمایشگاه گل های پاییزی 300 تا 400 تولیدکننده بود اما به علت کمبود جا نتوانستیم از حضور این تولیدکنندگان استفاده کنیم، افزود: ساعات کار نمایشگاه از ساعت 10 صبح الی 21 است. همچنین برپایی کلاس های آموزشی در زمینه گل وگیاه نیز در نمایشگاه در نظر گرفته شده است .

مختاری درخصوص اینکه 75کلینیک گل و گیاه در شهر تهران فعال هستند، اضافه کرد: این کلینیک ها به صورت تئوری و عملی نگهداری و پرورش گل و گیاه را به شهروندان شهر تهران آموزش خواهند داد. این درحالی است که برگزاری این نمایشگاه فرصت مناسبی در زمینه تولید گل و گیاه و پشتیبانی از تولیدکنندگان داخلی خواهد بود.

4هزار گونه گیاهی در کشور ما وجود دارد

مختاری با تاکید بر اینکه 4هزار گونه گیاهی در کشور ما وجود دارد، یادآور شد: این موضوع در زمینه صادرات گل و گیاه نقش داشته و ارزآوری در کشور را به همراه خواهد داشت. در زمینه بسته بندی و حمل و نقل باید تلاش بیشتری کنیم تا کشورمان را در زمینه صنعت گل و گیاه در دنیا مطرح کنیم.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرتهران با بیان اینکه در ایجاد بوستان ها، کمربند سبز، جنگلکاری، فضای سبز حاشیه بزرگراه ها و فضای سبز بخش برون شهری فعالیت های زیادی انجام شده، خاطرنشان کرد: در این زمینه باید بسترهای مناسبی را ایجاد کنیم تا مشارکت مردم در زمینه حفظ فضای سبز و نگهداشت آن باعث کاهش هزینه ها شود.

مختاری با بیان اینکه مزرعه نمونه در یک صد پارک منطقه ای ایجاد شده است، ادامه داد: در این بوستان ها بازنشستگان و خانم های خانه دار در 30 تا 40 مترمربع زمین صیفی جات و سبزیجات مورد نظر خود را کاشت و برداشت می کنند. همچنین در نظر داریم کلینیک های گل و گیاه را از 75 کلینیک به 123 کلینیک افزایش دهیم.

گردش کاروان گل و گیاه در خیابان های پایتخت

وی با اشاره به اینکه تاکنون 12نمایشگاه بین المللی گل وگیاه در شهر تهران برگزار شده است، گفت: این در حالی است که در نمایشگاه گذشته بیش از 2 میلیون نفر بازدیدکننده داشتیم. جالب است که از نقاط مختلف کشور برای بازدید در این نمایشگاه حضور می یافتند. همچنین بعد از نمایشگاه کتاب بیشترین بازدید کننده را نمایشگاه گل وگیاه پایتخت دارد.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهر تهران با بیان اینکه غرفه های نمایشگاه پاییزی به صورت رایگان در اختیار تولیدکنندگان قرار داده شده است، اضافه کرد: گیاهان آپارتمانی، شاخه بریده، انواع گل و گلدان و... در نمایشگاه گل های پاییزی در نمایشگاه به نمایش گذاشته می شود.

وی با اشاره به اینکه همزمان با برپایی ششمین نمایشگاه فصلی گل وگیاه کاروان گل های پاییزی درسطح خیابان های شهر تهران به حرکت در می آید، افزود: در این کاروان نمونه ای از گل هایی که در نمایشگاه عرضه می شود، در معرض دید شهروندان قرار خواهد گرفت.

فاز نخست کاشت درخت چنار در خیابان ولیعصر(ع)

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرتهران درخصوص ساماندهی درختان ولیعصر(عج) و کاشت گونه چنار با بن بالا و قدمت بالای 20 سال در نقاطی از این خیابان اظهار کرد: در فاز نخست آن هزار اصله درخت چنار 10 تا 15 ساله از میدان تجریش تا میدان راه آهن با نهال هایی که از نهالستان های ورامین، محلات و کرج تهیه شده، کاشته می شود.

مختاری درباره درختکاری در منازل شهروندان و معابر شهر تهران ادامه داد: در این باره باید آبیاری فضای سبز شهر تهران را مکانیزه کنیم که در این خصوص طرح جامع آب خام فضای سبز شهر تهران در دستور کار قرار دارد. به همین منظور در حال حاضر شبکه جداگانه استفاده از آب خام شهر تهران با گنجایش 555 هزار مترمکعب مخزن را ایجاد کرده ایم که در این مخزن آب های جاری همچون نزولات آسمانی را ذخیره می کنیم و این موضوع را به مناطق 22 گانه نیز ابلاغ کرده ایم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه درختان کبود یا تبریزی بادشکن هستند و درخت شهری محسوب نمی شوند، اشاره کرد: در شهر تهران گونه های بومی و سازگار با شرایط آب و هوایی پایتخت را با کمک دانشگاه تهران در دستورکار قرار داده ایم.

اجرای طرح تفصیلی شهر تهران در کاشت درخت در خیابان ولیعصر(عج)

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهر تهران درخصوص ضوابط اجرایی طرح تفصیلی شهر تهران و کاشت درخت در خیابان ولیعصر(عج) هم بیان کرد: در مناطق یک،3 ،6 و 11 که در محدوده خیابان ولیعصر(عج) واقع شده اند، برای پلاک های ساختمان های جدید عقب نشینی به عمق 3 متر الزامی است که بدین منظور از ریشه درختان خیابان ولیعصر(عج) حفاظت شود.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته 3هزار نهال در خیابان ولیعصر(عج) کاشته شده است، اظهار کرد: امسال در کاشت این درختان از محیط بن بالاتری استفاده خواهیم کرد و از دی ماه تا اواخر بهمن ماه این درختان کاشته خواهند شد.

مختاری با بیان اینکه امسال خزان زودرس در شهر تهران نداشتیم، اشاره کرد: زیرا زمان آبیاری را تنظیم کرده و فاصله ها را کاهش دادیم. همچنین هدایت فاضلاب برخی خانه ها به داخل نهرهای عمومی پیگرد قانونی دارد و هیچ کس مجاز نیست فاضلاب خود را در نهرهای عمومی بریزد.

برای آبیاری فضای سبز از 155قنات در تهران استفاده می شود

به گفته مختاری کاشت گیاهانی که آب کمی مصرف می کنند و همچنین کاشت گیاهان پوششی در شهر تهران آغاز شده و بدین طریق کاشت چمن را نیز ممنوع کرده ایم.

وی درخصوص فعالیت سازمان پارکها در سال جاری اظهار کرد: اجرای طرح جامع نظام راهبردی و توسعه و ساماندهی فضای سبز شهر تهران، اجرا و تکمیل طرح جامع آب خام، اجرای طرح جامع احیا و ساماندهی قنوات شهر تهران که در حال حاضر 155 قنات در شهر تهران مورد استفاده فضای سبز قرار می گیرد در دستور کار سال جاری است.به عبارت دیگر باید این قنات ها ساماندهی، تجهیز و بهره برداری شوند که این موضوع از مصوبات شورای شهر است. در این راستا 22 مشاور در 22 منطقه  انتخاب شده اند.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرتهران با اشاره به طراحی و احداث 52 بوستان محله ای، منطقه ای و فرامنطقه ای گفت: تاکنون 50 تا 60 درصد این بوستان ها به بهره برداری رسیده اند. در همین رابطه بوستان باغ گلها و بوستان دوستدار کودک در منطقه18 (اولین بوستان ویژه کودکان) تا دو تا سه ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

توسعه کمربند سبز در حاشیه البرز با وسعت هزار هکتار

به گفته مختاری بوستان باغ بهشت، بوستان ایرانیان، بوستان دانش، احداث پنجمین بوستان بانوان در شرق تهران و بوستان فناوران در دستور کار قرار دارد. همچنین توسعه جنگل کاری با 2 هزار مترمکعب، توسعه هزارهکتاری کمربند سبز شهرتهران و همچنین توسعه کمربند سبز در حاشیه البرز با وسعت هزار هکتار در 15اسفندماه به بهره برداری خواهد رسید.

وی همچنین درخصوص ساماندهی درختان کهنسال و بازسازی پارک های قدیمی گفت: مناسب سازی بوستان ویژه برای جانبازان و معلولان در مناطق 22 گانه، نصب چراغ های LED و سیستم خورشیدی سولار برای صرفه جویی در مصرف انرژی از سوی سازمان پارکها در نظر گرفته شده که از این طریق هر سال 10 درصد صرفه جویی انرژی در بوستان ها را داریم.

مختاری در پایان با اشاره به برگزاری کلاس های آموزشی برای کارگران فضای سبز و بوستان های شهر تهران خاطرنشان کرد: کاشت و اهدای نهال در فصل زمستان و استفاده از درختان رتبال از نهالستان ها و بسته بندی نهالها با محیط بن بالا در نظر گرفته شده است.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: