جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 23 مهر 1393     
بسیاری از پایان‌نامه‌ها دردهای جامعه را حل نمی‌کنند

به گزارش شهرداری نیوز،شهردار تهران با تاکید بر اینکه آموزش‌ها باید مساله‌محور باشند، گفت: در حال حاضر کارگر و تکنسین ماهر در جامعه وجود ندارد در حالی که یک فوق‌دیپلم ماهر و آموزش دیده بهتر و کارآمدتر از پنج فوق‌لیسانس عمل می‌کند.

دکتر محمدباقر قالیباف با سخنرانی در مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی موسسات علمی کاربردی شهرداری تهران گفت: در حال حاضر مدت زمان قابل توجهی از سال تحصیلی گذشته اما این فرصت مناسبی است تا در جمع اساتید و دانشجویان درباره چالش‌های محیط‌های آموزشی صحبت کنیم. سال‌هاست در محیط‌های آموزشی چالش‌هایی وجود دارد که هیچ چاره‌ای درباره آنها نیندیشیده‌ایم. امیدوارم از طریق موسسات آموزش عالی شهرداری بتوانیم حداقل در این حوزه مشکلات را حل و فصل کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات محیط‌های آموزشی سیستم سنتی و بروکراسی اداری سنگین است، گفت: چه در روزگاری که من دانشجو بودم و چه اکنون که هیات علمی هستم، در این سه دهه هیچ تغییری در شرایط به وجود نیامده است. گاهی از بروکراسی اداری در شهرداری گلایه‌مندیم اما زمانی که به دانشگاه‌ها مراجعه می‌کنم، مشاهده می‌کنم که وضع شهرداری بهتر است.

 

شهردار تهران با بیان اینکه بخشی از این مشکلات به نبود امکانات برمی‌گردد افزود: به طور مثال در حوزه آموزش و پرورش و مدارس حدود 99 درصد بودجه صرف هزینه حقوق می‌شود و تنها یک درصد به موضوعات آموزشی و کمک آموزشی اختصاص می‌یابد که در چنین شرایطی نباید توقع بیش از این داشت.

 

قالیباف با تاکید بر اینکه نگرش‌ها در حوزه آموزشی باید تغییر کند، افزود: 9 موسسه علمی کاربردی شهرداری تهران در راستای اهداف دانشگاه علمی کاربردی آمادگی لازم را دارد تا در مجموعه شهرداری بخش‌هایی که نیاز به الگوسازی دارد را با شجاعت پیش ببرند تا با اصلاح امور مسیر غلط گذشته را طی نکنیم.

 

شهردار تهران با بیان اینکه یکی دیگر از چالش‌های آموزش کشور سرعت تغییرات در علم و شغل است، اظهار کرد: باید با تغییرات هم‌پا حرکت کنیم، البته این به این معنا نیست به هر تغییری تن دهیم اما باید قبل از آنکه موج تغییرات ما را تحت تاثیر قرار دهد، تدبیری بیندیشیم. گاهی جلوگیری از تغییر در مراکز آموزشی مانع از خلاقیت می‌شود.

 

وی با بیان اینکه زمانی می‌توانیم شهر را خوب اداره کنیم شهر یادگیرنده باشد، گفت: البته این موسسات تمام این رسالت را برعهده ندارند اما در فلسفه وجودی خود باید این نکته را در نظر بگیرند. متاسفانه اکنون واقعیت تلخی وجود دارد که بسیاری از دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی تازه باید به دنبال مهارت باشند.

 

قالیباف با تاکید بر اینکه تقریبا در هیچ‌کدام از یک کشورهای پیشرفته دنیا به این سبک دانشجو وجود ندارد، گفت: افراد از اول ابتدایی تا دوره دکتری بدون وقفه درس می‌خوانند در حالی که پس از فارغ‌التحصیلی این تحصیل نتیجه‌ای در برنخواهد داشت. بدتر از جوان بیکار، جوان تحصیلکرده‌ای است که دولت و والدین او هزینه‌های گزافی برای تحصیلات او پرداخت کردند و او اکنون بیکار است.

 

شهردار تهران با بیان اینکه این مشکلات نتیجه سیاست‌های غلطی است که در حوزه آموزش عالی در پیش گرفته‌ایم، گفت: با افزایش ظرفیت‌ها، کمتر کردن واحدها، افزایش کلاس‌ها، شرایطی به وجود آمده که دانشجویان متناسب با شغل تربیت نمی‌شوند.

 

وی با تاکید بر اینکه اینگونه چالش‌ها در موسسات آموزش عالی شهرداری نباید اتفاق بیفتد، افزود: اکنون برای کارمندانی که نیاز به گذراندن دوره‌ها دارد، مدارکی اعطا می‌شود که این مساله در هیچ کجای دنیا اتفاق نمی‌افتد، البته این فرهنگ مدرک‌گرایی را خودمان ایجاد کرده‌ایم.

 

قالیباف با بیان اینکه تحصیلات باید متناسب با ظرفیت‌های مناسب جامعه صورت بگیرد، اظهار کرد: کارمندی که چندین سال کار کرده و اکنون نیازمنده دوره‌های تازه است، آموزش‌ها باید متناسب با شغل او باشد و در شهرداری ترتیبی داده شده تا این افراد از نظر ساعت کاری دچار مشکل نشوند و بتوانند متناسب با شغل خود دوره‌های مهارتی را بگذرانند.

 

شهردار تهران با بیان اینکه برخی افراد دیگر کارمند و نیروی شهرداری نیستند اما با ارتقای توانایی‌های آنها شهر، سروسامان بهتری می‌گیرد، گفت: به عنوان مثال یکی از این اقشار تاکسیرانان هستند. موسسه علمی کاربردی تاکسیرانی نیز به همین منظور شکل گرفته تا با توسعه آن شاهد پیشرفت چشمگیری در شهر باشیم.

 

وی با اشاره به اینکه کارگر و تکنیسین ماهر در جامعه وجود ندارد، افزود: در بحث پروژه‌ها به افراد فوق‌دیپلم ماهر نیازمندیم، اما چون این مساله در استخدام‌ها رعایت نشده، جای او یک فوق‌لیسانس گذاشته‌اند در حالی که یک فوق‌دیپلم ماهر و آموزش دیده بهتر از پنج فوق‌لیسانس کار می‌کند.

 

قالیباف با بیان اینکه هم در حوزه آموزشی و هم در سیستم‌های شغلی دچار مشکل هستیم، گفت: با سیاست‌های غلط سرمایه‌های عظیم را از دست می‌دهیم اکنون شهرداری نیازمند این نیست که افرادی را در مقطع فوق‌لیسانس و دکتری بورسیه بگیرد. گاهی یک کارشناس شهری با سابقه پنج سال بسیار کارآمدتر از یک فوق‌لیسانس و دکتری شهری عمل می‌کند.

 

شهردار تهران با بیان اینکه آموزش‌ها باید مساله‌محور باشند، گفت: هدف حل دغدغه‌های شهر است. در کلاس‌ها انبوهی از اطلاعات در ذهن دانشجو وارد می‌شود فارغ از اینکه چه مشکلی را باید حل کند. در حال حاضر بسیاری از پایان‌نامه‌ها هیچ دردی را از شهر و جامعه حل نمی‌کند.

 

وی افزود: سوی دیگر این مشکل در حوزه‌های عملی است. ضعف مدیران باعث شده تا شکاف بزرگی میان علم و عمل به وجود بیاید.

 

قالیباف با بیان اینکه رشته‌ها باید متناسب با مشکلات برنامه‌ریزی شوند، گفت: تا زمانی که افراد از رشته‌های مختلف و با نگاه‌های گوناگون وارد شغل‌های دیگری می‌شوند، کماکان باید شاهد این باشیم که در هر دوره از صفر شروع کنیم.

 

شهردارتهران افزود: زمانی که من وارد شهرداری شدم، هیچ‌کس نیامد بگوید که این اطلاعات و این سند حاصل کارهای گذشته است و اگر آن را قبول دارید ادامه دهید. زمانی که وارد شهرداری شدم، از نو شروع کردیم و این مسائل به خاطر این است که مساله‌محور عمل نمی‌کنیم. 

وی در پایان افزود: امیدوارم بخش‌های مختلف شهرداری اسیر بت‌پرستی قرن 21 نشوند و هرکسی ساز خود را نزند و این نوع موسسه علمی کاربردی با هماهنگی هیات علمی و هیات امنا در جهت اهداف و نیازهای جامعه گام بردارد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: