جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 23 مهر 1393     
راه اندازی دو خط اتوبوس پاک در پایتخت

 به گزارش گروه حمل و نقل عمومی شهرداری نیوز، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت: تا انتهای سال 93 دو خط اتوبوس پاک در شرق تهران برابر مصوبه شورای شهر راه اندازی خواهد شد.

پیمان سنندجی با بیان این مطلب افزود: برابر این مصوبه قرار است که در شهر تهران 2 خط اتوبوس برقی راه اندازی شود. با توجه به اینکه شهر تهران پتانسیل راه اندازی خط اتوبوس پاک را ازقبل داشته است، ممکن است که راه اندازی این دو خط به صورت اتوبوس های هیبریدی و یا اتوبوس هایی که با برق و باطری به صورت همزمان کار می کنند، استفاده شود.

وی با بیان اینکه زمینه راه اندازی خطوط اتوبوس برقی در منطقه 13 تهران وجود دارد، ادامه داد: واقعیت این است که ساختار راه اندازی اتوبوس پاک و به نوعی برقی هم اکنون در محدوده شهرداری منطقه 13 تهران وجود دارد و در نظر داریم که این دو خط را دراین محدوده راه اندازی کنیم. یکی از این خطوط در محدوده میدان امام حسین(ع) تا میدان خراسان و از آنجا تا میدان راه آهن راه اندازی خواهد شد. لازم به توضیح است که هم اکنون در صدد هستیم تا با استفاده از تکنولوژی‌های جدید تا پایان امسال راه اندازی کنیم.

نسل جدید اتوبوس های برقی

سنندجی با بیان اینکه نسل جدید اتوبوس های پاک با آنچه در گذشته مردم شاهد آن بودند، تفاوت بسیاری دارد، بیان کرد: درست است که در گذشته در این مسیرها اتوبوس های برقی فعالیت می کردند اما مساله اصلی این است که راه اندازی دوباره اتوبوس‌های پاک در این محدوده از تکنولوژی های جدید استفاده کردیم. طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم این است که استفاده از کابل‌های هوایی در این محدوده دیگر کارکردی ندارند اکنون در دنیا نیز اتوبوس‌های برقی دیگر از کابل‌های هوایی استفاده نمی کنند.

به گفته وی؛ سیم‌ها تبدیل به شاخک‌هایی شده است و در برهی از مسیرها نیز این اتوبوس‌ها از مدار برقی خارج می‌شوند و با باطری راه را طی می‌کنند. در واقع در نسل جدید اتوبوس‌های برقی و پاک دیگر مشکلاتی که در گذشته اتوبوس‌های برقی با ان روبه رو بودند مانند در رفتگی شاخک‌های متصل به کابل‌های برق و یا خرابی اتوبوس‌ها دیگر وجود نخواهد داشت. ضمن اینکه اتوبوس های جدید پاک نیز پیشرفت های قابل ملاحظه‌ای دارد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در ادامه با اشاره به تامین اتوبوس های مورد نیاز برای راه اندازی خطوط اتوبوس پاک در تهران نیز یادآور شد: به نکته خوبی اشاره کردید. اتوبوس‌های برقی‌ای که در گذشته در این محدوده فعالیت می‌کردٰ، در صورتی که شرکت سازنده آن همچنان به فعالیت خود ادامه دهد، می‌توان این اتوبوس‌ها را بازسازی و به سازی کرد. در واقع اتوبوس‌های مدل 82و 83 اتوبوس‌های برقی را می‌توان بازسازی کرد به این دلیل که با توجه به تقاضای بالای شهروندان برای استفاده از ناوگان اتوبوسرانی می‌توان تا ورود اتوبوس‌های جدید از این اتوبوس‌ها به خوبی استفاده کرد.

بررسی امکان استفاده از خطوط اتوبوس های برقی در سایر مناطق پایتخت

وی با تاکید بر اینکه طبق برنامه ریزی مدیریت شهری خطوط اتوبوس های پاک در سایر نقاط شهر تهران نیز راه اندازی می شود، گفت:قطعا یکی از برنامه‌های شهرداری تهران در 5 سال پیشرو استفاده و توسعه حمل‌و‌نقل پاک در تهران است و در محدوده‌های مرکزی شهر که میزان آلودگی هوا در آنجا بیشتر است از اتوبوس‌های هیبریدی که دارای سه کابین است می‌توان استفاده کرد. اتوبوس‌های پاک همانطور که می‌دانید اتوبوس‌هایی هستند که سوخت آنها از بنزین و حتی گاز نیست. معمولا از سیستم برق و باطری و یا از سیستم تبدیل سوخت مایع به  برق استفاده می‌شود.

پیمان سنندجی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه اکنون در حال ایجاد زیرساخت های لازم برای راه اندازی خطوط اتوبوس های پاک در تهران هستیم تاکید کرد: خوشبختانه از ابتدای امسال شروع به باغزسازی وضعیت موجود اتوبوس‌های برقی کردیم. به این صورت که کابل‌های برقی هوایی که در گذشته در این محدوده وجود داشت، جمع آوری شده است چرا که نیازی به این کابل‌های هوایی به مانند گذشته نداشتیم. تنها کابل‌هایی وصل می شود که به صورت دستک است که رنگ این سیستم به رنگ سبز و  همگام با محیط زیست است. اتوبوس‌ها به وسیله این دستک‌ها به شبکه برق منتقل می‌شود و می‌توانند حرکت کنندو البته اینکه حرکت این اتوبوس‌ها از کنار خیابان و یا به مانند ایستگاه‌هایی که اکنون در این محدوده وجود دارند، از میان خیابان عبور کنند از جمله موضوعاتی است که اکنون کارشناسان شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در حال بررسی آن هستند.  اکنون کار آماده سازی اتوبوس‌های برقی انجام شده و ایستگاه‌های برق مورد نیاز این اتوبوس‌ها فعال شده است و در حال نصب دستک‌ها در مسیر تعیین شده هستیم. امیدواریم که در دوماه آینده این  خطوط  به طور کامل راه اندازی شوند.

راه اندازی دو خط اتوبوس برقی با 60 اتوبوس

وی همچنین درباره لزوم راه اندازی خطوط حمل و نقل پاک در تهران ادامه داد: به هر حال در تمام دنیا اولویت  با تردد سیستم‌های حمل و نقل عمومی است و برای اینکه اتوبوس‌ها به فعالیت خود در این محدوده ادامه دهند و به دور میدان امام حسین(ع) بروند با توجه به اینکه دیگر خبری از کابل‌های برقی نیست و به نوعی می‌توان گفت که مزید اتوبوس‌های جدید برقی نیز در همین مساله است؛ خیلی راحت می توان از بخشی از این مسیر برای عبور اتوبوس‌ها می‌توان استفاده کرد اما در مجموع در مورد این مساله نیز در حال بررسی هستیم.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در ادامه با اشاره به تامین برق مورد نیاز این اتوبوس ها نیز بیان کرد:

برق این اتوبوس‌ها به صورت غیر مستقیم است به این صورت که برق مورد نیاز این اتوبوس‌ها وارد پست‌های برق می‌شوند و بعد از تبدیل برق مستقیم شهری به برق غیر مستقیم اتوبوس‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند. در نتیجه هزینه‌ها و مصرف برق در این اتوبوس‌ها زیاد نیست ضمن اینکه سوخت این اتوبوس‌ها دوگانه و به وسیله برق و باطری تامین می‌شود. در گذشته تکنولوژی این اتوبوس‌ها گواهینامه نداشت اما اکنون شرکت‌های سازنده این اتوبوس‌ها به خریداران و مشتریان خود گواهینامه بین المللی اعطا می‌کنند.

 وی همچنین با اشار به مذاکراتی که با شرکت های سازنده این اتوبوس ها برای بازسازی و ارتقای کیفی انجام شده بیان کرد:این اتوبوس‌ها به دلیل برقی است و  توجه به مسائل ایمنی در آن اهمیت زیادی دارد، با توجه به صحبتی که با شرکت سازنده این اتوبوس‌ها انجام شده، عنوان شده است که این مدل اتوبوس‌ها می‌توانند تا 10 سا دیگر به خدمات رسانی خود ادامه دهند اما  به این شرط که تغییرات اساسی‌ای باید در داخل این اتوبوس‌ها ایجاد شود. به عنوان مثال تمامی صندلی‌های این اتوبوس‌ها باید تغییر کند و از همه مهمتر اینکه این اتوبوس‌ها باید مجهز به سیستم گرمایشی و سرمایشی شوند.

به گفته سنندجی؛ طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام دادیم قرار است که این دو خط اتوبوس با 60 دستگاه اتوبوس پاک بازسازی شده در این محدوده فعالیت خود را آغاز کند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران یادآور شد: این دو خط فعالیت خود را به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سامانه 4 اتوبوسرانی ادامه خواهند  داد. همچنین اتوبوس های فیدری که در این مسیر مشغول به فعالیت هستند نیز بعد از راه اندازی اتوبوس‌های برقی دراین محدوده این خطوط جابه‌جا می‌شوند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: