جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 26 دی 1395     
پروژه های تاثیرگذار اجرایی با موضوع آموزش های شهروندی در پایتخت تعریف و عملیاتی می شود

به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی شهرداری نیوز، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: با توجه به آغاز به کار دور دوم شورای راهبردی آموزش های شهروندی باید پروژه های اجرایی در موضوع آموزش های شهروندی با اثرات ماندگار در کلانشهر تهران تعریف و عملیاتی شود.

نشست شورای راهبردی آموزش های شهروندی با حضور عبدالهی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، روشنی مدیرکل آموزش های شهروندی، اشعری رییس شورای راهبردی آموزش های شهروندی و سایر اعضای این شورا در سالن اجتماعات معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد.

مجتبی عبدالهی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در این نشست با اشاره به فراگیری تکنولوژی های جدید و سرعت بالای تولید علم در جامعه، بر اهمیت مقوله آموزش های شهروندی تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه گفتمان پیشرفت علمی دغدغه جدی رهبر معظم انقلاب به شمار می رود باید در شورای راهبری آموزشهای شهروندی متناسب با سرعت تکنولوژی و تغییرات اجتماعی سیاستگذاری، تصمیم گیری و برنامه ریزی انجام شود.

وی  با بیان اینکه تاکنون اقدامات شورای راهبردی آموزش های شهروندی بر اساس نگاه استرتژیک و سیاستگذاری استوار بوده است؛ تصریح کرد: به نظر می رسد هم اکنون این شورا باید در مقوله های اجرایی نیز وارد عمل شود و با توجه به چالش های موجود در جامعه این شورا توانایی دارد که با بهره گیری از روش های نوین و ابداعی در راستای آموزش فرهنگ شهروندی و سایر مباحث مهم این حوزه گام بردارد.

 معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تاکید کرد: باید پروژه های اجرایی در موضوع آموزش های شهروندی با اثرات ماندگار تعریف و عملیاتی شود.

وی از اعضای شورای راهبردی آموزش های شهروندی خواست  با ورود به مقولاتی چون اخلاق شهروندی، سبک زندگی اسلامی ایرانی، تحکیم خانواده، جوانان، عفاف و حجاب، ارتقای فرهنگ ترافیکی، فرهنگ آپارتمان نشینی و... با بهره گیری از امکانات و ابزارها و ظرفیت های گسترده شهرداری تهران و حرکت های خلاقانه و نوین در راستای آموزش و فرهنگ سازی در کلانشهر تهران اقدام کنند.

طی این نشست محمد روشنی مدیرکل آموزش های شهروندی شهرداری تهران باتاکید بر تاثیر بنیادی و اساسی شورای راهبردی در موضوع آموزش های شهروندی، از اعضای دوره گذشته که نقش بسزایی در پیشبرد برنامه ها و تدوین سند راهبردی آموزش های شهروندی و همچنین برنامه درسی کلان آموزش های شهروندی قدردانی کرد و در ادامه به معرفی اعضای جدید این شورا پرداخت.

وی با ارائه گزارش عملکرد شورای راهبردی آموزش های شهروندی اظهار داشت: هسته اولیه این شورا در سال 89 شکل گرفت و با موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال 89 آغاز به کار کرد که بیش از 5 سال و نیم از عمر آن می گذرد. تاکنون سه مرحله آماده سازی سازوکارهای لازم برای تعریف و فهم ماموریت های شورا در قالب نظام نامه مدیریت و توسعه آموزش های شهروندی، شناسایی مقوله آموزش های شهروندی و درک واقعی این موضوع را پشت سر گذاشته ایم.

روشنی افزود: تدوین سیاست های آموزش های شهروندی در بلند مدت به تهیه و آماده سازی سند راهبردی آموزش های شهروندی منجر شد و به موازات آن برنامه درسی کلان آموزش های شهروندی تدوین شد.

وی با بیان اینکه سیاستگذاری و هدایت آموزش های شهروندی در شهر تهران به شکل نظام مند بر عهده معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران است؛ افزود: مسئولیت توسعه آموزش های شهروندی، هماهنگی، سیاستگذاری و تعیین استراتژی و خط مشی و همچنین نهادینه سازی تفکر راهبردی و یکپارچه سازی آموزش های شهروندی در معاونت ها و سازمان های وابسته به شهرداری به معاونت اجتماعی واگذار شده و باید در این زمینه گام برداریم.

مدیرکل آموزش های شهروندی شهرداری تهران، تشکیل بیش از 130 جلسه (در راستای تدوین نظام نامه مدیریت و توسعه آموزش های شهروندی، شناخت وضع موجود آموزش، تصویب سیاستهای کلی آموزش های شهروندی)، برگزاری همایش های آموزشی- توجیهی، تهیه برنامه کلان درسی آموزش های شهروندی، نظارت و هدایت بر فرآیند تهیه و تولید کتب آموزشی، برگزاری همایش علمی آسمان آبی- زمین پاک و تدوین اهداف عملیاتی را  جمله اقدامات این شورا برشمرد.

وی عنوان کرد: از سال 94 برای پیاده سازی فرآیند سیاستگذاری و برنامه ریزی معاونت اجتماعی و سایر معاونت ها گام برداشته شده و در حال حاضر شورا در مسیر اجرایی کردن سند راهبردی و برنامه درسی کلان آموزش های شهروندی تلاش می کند تا با تدوین اهداف عملیاتی در حوزه های شهرداری زمینه های استقرار ساختار مربوطه برای محقق کردن اهداف اسناد آموزش های شهروندی را فراهم نماید.

همچنین علی اکبر اشعری رییس شورای راهبردی آموزش های شهروندی با اشاره به تاریخچه تشکیل این شورا  یادآور شد: در دوره اول تلاش کردیم ضمن شناخت مسئله آموزش شهروندی، به اسناد بالادستی این حوزه نیز دست یابیم که بر اساس آن سند راهبردی آموزش های شهروندی تدوین و ضمن تصویب در شورای فرهنگی شهرداری از سوی آقای دکتر قالیباف به مجموعه های شهرداری ابلاغ شد. در دوره دوم نیز بناداریم این سند را در حوزه ها و بخش های مختلف شهرداری تهران پیاده سازی کنیم.

سایر اعضای این شورا نیز بر ضرورت پایش و ارزیابی فرآیند های آموزشهای شهروندی و تاثیر آن بر رفتار شهروندان، پرداختن به مقولاتی چون سبک زندگی اسلامی ایرانی، آموزش استفاده صحیح جوانان و خانواده ها از فناوری های نوین بویژه فضاهای مجازی، بهره گیری از پتانسیل های موجود و ورود به حوزه دانشجویی تاکید کردند.

در پایان نشست احکام رییس و اعضای شورای راهبردی آموزش های شهروندی توسط معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اعطا شد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: