جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 26 دی 1395     
دردسرهای یک کاپیتان معروف

روزنامه شرق: رفتارهای نامناسب و اعتراض‌های پی‌درپی سعید معروف در رقابت‌های لیگ والیبال باشگاه‌های کشور آن‌قدر ادامه پیدا کرد تا بالاخره کمیته انضباطی فدراسیون والیبال حکم به محرومیت او داد.
 

دیدار دو تیم پیکان و شهرداری تبریز در هفته هفدهم لیگ، روز چهارشنبه گذشته در حالی با شکست خودروسازان همراه شد که کاپیتان تیم ملی والیبال ایران تنشی دیگر برای تیمش درست کرد؛ اما این بار از نوع جنجالی‌تری. ‌به‌طوری‌که کمیته انضباطی تا اطلاع ثانوی رأی به محرومیت این بازیکن در مسابقات لیگ داده است. معروف در شرایطی در این دیدار به قضاوت داوران اعتراض می‌کرد که نارضایتی‌اش از عملکرد تیم داوری را به بعد از بازی هم رساند.
اعتراض‌های پاسور تیم پیکان وقتی بیشتر شد که حسین پورکاشیان، ناظر بازی از او خواست این غائله را ختم کند؛ اما معروف او را با کلماتی رکیک مورد خطاب قرار داد! امیدوار حاتمی، رئیس کمیته داوران فدراسیون والیبال، هم به جمع معترضان اضافه شد تا در جریان ماجرا قرار بگیرد. این بار فحاشی‌های سعید معروف با صدای بلند و در جمع تمام داوران انجام شد که ناظر این دیدار با قاطعیت اعلام کرد این موضوع را به فدراسیون و کمیته انضباطی گزارش خواهد کرد. پورکاشیان پس از بازی گفت: «توهین‌های کاپیتان پیکان را به کمیته انضباطی گزارش دادم. داوری مشکلی نداشت و اعتراض معروف به پاس با پنجه لیبروی تیم تبریز بود. نمی‌دانم چرا داوران از کارت استفاده نمی‌کنند». بی‌نظمی در لیگ والیبال ایران در حالی هر روز شکل تازه‌ای به خود می‌گیرد که حالا حرکت‌های غیراخلاقی سعید معروف، بدجور عملکرد مسئولان سازمان لیگ را به چالش کشیده است.  مسئولانی که همواره در این چند سال اخیر به ‌بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری محکوم شده‌اند و بعد از مدت‌ها سکوت در برابر این ستاره ملی‌پوش همیشه‌معترض، دست به اقدامی زده‌اند که برای همه جای سؤال دارد.
به اعتقاد کارشناسان در اینکه داوران والیبال در رقابت‌های لیگ بد سوت می‌زنند، شکی نیست؛ اما یک بازیکن باید بداند که اعتراض‌کردن به این موضوع در حیطه وظایف او نیست. او تنها می‌تواند از داور یا ناظر بازی توضیح بخواهد.  جمشید حمیدی، کارشناس والیبال در‌این‌باره به «شرق» می‌گوید: «سعید معروف ستاره‌ای است که هیچ‌کس منکر توانایی‌های او نیست؛ اما متأسفانه این بازیکن ذاتا عصبی است و نسبت به داوری بدگمان است. معروف در اکثر قریب به اتفاق بازی‌ها به داوری اعتراض می‌کند. او در جایگاه یک بازیکن یا کاپیتان حق این را ندارد که به تیم داوری بتازد. تیم، سرپرست و مربی دارد که این کارها وظیفه آنهاست».

اعتراض به قضاوت داوران در بازی‌های لیگ تنها مختص سعید معروف نیست و دیگر بازیکنان تیم‌ها نیز در بیشتر موارد به داوری‌ها معترض‌اند؛ به‌طوری‌که توانسته‌اند از ضعف داوران حاضر سوءاستفاده کنند و در برخی مواقع با اعتراض‌های نا‌بجا جنجال‌هایی به وجود آورده و نتیجه بازی را هم به نفع خودشان رقم بزنند.
 
رعایت اصول اخلاقی در بین والیبالیست‌ها به‌ویژه مهره‌های اثرگذار تیم ملی آن‌قدر کم‌رنگ شده که این ملی‌پوشان این باور را ندارند که در قبال دریافت دستمزدهای‌ میلیاردی، مقابل مردم و ورزش کشور مسئول هستند؛ ورزشی که روی آنها سرمایه‌گذاری کرده تا به ستاره‌های امروز تبدیل شوند و مردمی که این انتظار را دارند که با آمدن به سالن مسابقات، شاهد تماشای رقابتی سالم و به دور از هیاهو و درگیری باشند. در‌این‌میان سعید معروف، نماد والیبال ایران، در یک سال اخیر و پس از بازگشت از لیگ روسیه چندین مورد سابقه درگیری با داوران، بازیکنان حریف و تماشاگران را دارد.
 
در یکی دیگر از بازی‌های این فصل در ماه گذشته کاپیتان تیم ملی والیبال در اواخر دیدار با بانک سرمایه و پیکان که ٣-٢ به سود بانک سرمایه به پایان رسید، به‌شدت به شاهمیری، داور مسابقه، معترض شد و پس از این دیدار با داوران مسابقه دست نداد؛ ضمن اینکه اجازه نداد هم‌تیمی‌هایش در تیم پیکان به طرف داور بروند و با او دست بدهند. معروف در بازی با سایپا هم با بازیکن حریف مشاجره کرد. بی‌اخلاقی‌های او از همان هفته اول شروع شد. معروف هفته اول هم با بازیکنان شهرداری ارومیه درگیر شده بود و در دیداری دیگر هم به خوشحالی‌کردن لیبروی پارسه اعتراض کرده بود که در آن دیدار هم تنش‌های نسبتا شدیدی ایجاد شد. پرونده این بازیکن در این فصل پر است از این تنش‌ها.
 
جدایی معروف از شهرداری ارومیه و پیوستن او به پیکان هم بدون حاشیه نبوده است. احد یوسفی، مدیرعامل باشگاه شهرداری ارومیه، چندی پیش از بی‌اخلاقی‌های این ورزشکار در بحث قراردادش با این باشگاه در فصل گذشته گلایه کرد. قرارداد معروف با شهرداری ارومیه یک‌میلیارد‌و ٦٠٠‌ میلیون تومان بوده و مسئولان شهرداری یک‌ میلیارد تومان به معروف پرداخت کرده بودند. به گفته یوسفی، با وجود مذاکرات فراوان سعید معروف معامله تهاتری در قبال شش میلیارد بدهی باشگاه را نپذیرفت و در عین ناباوری چک ١٦‌ میلیاردی را به وسیله شخص ثالثی برگشت زد. به نظر می‌رسد دستمزد معروف‌ترین ستاره والیبال ایران از ستاره‌های فوتبال هم بیشتر باشد. درباره قرارداد امسال معروف با پیکان هم گفته می‌شود او قراردادی یک‌‌میلیارد‌تومانی امضا کرده که در صورت قهرمانی پیکان یک ٥٠٠ میلیون تومان هم به آن اضافه می‌شود.
 
محرومیت به‌موقع
 

محرومیت سعید معروف به عنوان والیبالیستی که تجربه لژیونرشدن و عنوان مهمی مانند برترین پاسور لیگ جهانی والیبال را دارد، ممکن است یک نهیب موقتی بر او باشد؛ اما بدون‌تردید رئیس فدراسیون والیبال و در پی آن مدیران باشگاه‌ها موظف هستند حالا که بعد از مدت‌ها، شجاعانه چنین تصمیمی گرفته‌اند، هرچه جدی‌تر با این هرج‌ومرج‌ها برخورد کنند؛ چراکه تیم ملی از بدنه همین لیگ تشکیل می‌شود؛ لیگی که اگر همین پویایی ناچیزش را هم از دست بدهد، نمی‌تواند نسل طلایی دیگری را در آینده پدید بیاورد. حمیدی می‌گوید: «بخشی از این بی‌‌قانونی‌ها هم به مسئولانی برمی‌گردد که اطراف تیم ملی حضور دارند و نمی‌دانند چطور باید رفتار و منش درست را در وجود یک ورزشکار ملی‌پوش نهادینه کنند. چرا زمانی که ولاسکو سرمربی تیم ملی بود، کسی جرئت نمی‌کرد کوچک‌ترین خطایی را انجام دهد؛ اما الان کار به جایی رسیده که بازیکنان ما خودشان را بالاتر از هرکسی می‌دانند. به نظر من این محرومیت اول از همه به سود سعید معروف است که کاپیتان تیم ملی کشور ماست. اصلا قصد تخریب‌کردن سعید معروف نیست؛ اما هرکسی باید حد و حدود خودش را بداند. دوم به سود تیم صاحب‌نامی مانند پیکان است که هنوز به مرحله حساس پلی‌آف نرسیده و باید تیمش را از هرگونه حواشی دور کند. سوم به سود فدراسیون والیبال است که به‌شدت در این سال زیر پرسش بوده؛ ولی نتوانسته اقدام قاطعانه‌ای در قبال بازیکن‌سالاری و تخطی‌گری در لیگ انجام دهد».




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: