جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 26 دی 1395     
یادی از استاد تعلیم و تربیت ایران

روزنامه شرق: در یک سده اخیر شخصیت‌های معدودی بوده‌اند که بنیان تعلیم و تربیت نوین را در ایران پایه‌گذاری و ایران را به مدرسه و دانشگاهی بزرگ تبدیل كردند و تحولی شگرف در افزایش آگاهی و دانایی جامعه ایرانی رقم زدند؛ به‌نحوی‌که زنده‌یاد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی این ویژگی جامعه ایرانی را موجب رفع نگرانی از آینده دانسته‌اند. یکی از آن شخصیت‌های ممتاز و مؤثر در این توفیق، استادِ استادان، چهره ماندگار تعلیم و تربیت، دکتر علی شریعتمداری بوده است که در ٩٣سالگی از میان ما رفت و جامعه و نظام تعلیم و تربیت را از تداوم حضورش محروم كرد. استاد شریعتمداری چند ویژگی بارز داشت که او را نسبت به دیگران ممتاز كرده بود:

١- برخورداری از علم و دانش گسترده و نافع و برگرفته از تجارب بین‌المللی و ملی از ويژگي‌هاي او بود.

 به‌همین‌دلیل در سال ١٣٤٣ (٤٢سالگی) با مرتبه استادی در دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان و در سال‌های ١٣٤٤ تا ١٣٤٦ استاد مدعو دانشگاه آمریکایی ایندیاوتنسی بود. کتاب‌های ایشان قبل از انقلاب کتب اصلی منابع درسی دانشگاهی بوده و از وی تاکنون بیش از ٢٤ عنوان کتاب تألیف، هفت عنوان ترجمه و بیش از ٩٠ مقاله منتشر شده است.
 

تدریس در همه مقاطع تحصیلی اعم از داخل و خارج از توفیقات او بوده است. دکتر شریعتمداری مدال درجه یک علمی و نشان درجه یک تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران را نیز در کارنامه خود دارد.
 
٢- اهتمام به تولید دانش و پژوهشش در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی از دیگر ویژگی‌های استاد شریعتمداری است. او هم‌زمان با کارهای پژوهشی در زمینه تعلیم و تربیت عمیقا به توسعه دانش و نشر تعلیم و تربیت اسلامی همت می‌گمارد. از تألیف کتب تا طراحی و سرفصل رشته‌های دانشگاهی با گرایش تعلیم و تربیت اسلامی تا تربیت دانشجویان در مقاطع ارشد و دکترا، از آثار ماندگار استاد در عرصه تعلیم و تربیت بوده است.
 
٣- از دیگر آثار ماندگار استاد تمرکز جدی و مستمر بر نظام تربیت معلم در آموزش‌وپرورش است. او بسیار متعهدانه و مسئولانه بر اهمیت و اعتلای فرایند پذیرش، آموزش و به‌کارگیری دانشجویان مراکز تربیت معلم به‌ویژه روش تدریس آنان تأکید داشت و تلاش گسترده‌ای برای کارآمدکردن نظام تعلیم و تربیت با مشارکت فعال در گروه برنامه‌ریزی تربیت معلم و شوراهای مرتبط مبذول مي‌كرد و این یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و دل‌مشغولی‌هاي همیشگی او در حوزه آموزش‌وپرورش بود.
 

٤- استاد در کنار فعالیت علمی، تعلق‌خاطر به انقلاب و تلاش برای اعتلای ایران را نیز همیشه سرلوحه فعالیت و برنامه‌های خود منظور می‌كرد. خدمت به دانشگاه‌های ایران با مهاجرت از آمریکا به ایران، تصدی پست وزارت علوم، عضویت در ستاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی و پذیرش مسئولیت در بسیاری از عرصه‌های مدیریت‌های علمی، آموزشي و پژوهشی تا آخرین لحظات عمر بابرکت خویش از خدمات ماندگار استاد به نظام، انقلاب و مردم بوده است.
با ذکر خاطره‌ای یاد استاد را گرامی می‌داریم. سال ٥٨ هم‌زمان با رفراندوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران میزبان استاد در محل اجتماعات هتل رامسر بودم، هم‌زمان گروه‌ها و برخی احزاب سیاسی شهر با حضور در محل اجتماعات پرشکوه زمینه را برای تغییر نظر استاد فراهم می‌کردند. این امر موجب نگرانی بسیاری از طرفداران انقلاب و قانون اساسی شد، با توجه به نظر تعیین‌کننده استاد مبنی‌بر دادن رأی آری یا نه به قانون اساسی، همگان منتظر پایان سخنرانی ایشان بودند که خوشبختانه باوجود فضاسازی و تبلیغات منفی، استاد شریعتمداری با اعلام رأی مثبت به قانون اساسی تعلق‌خاطر خود را به انقلاب و اعتلای کشور بیان كرده و همیشه در طول خدمت پاسدار قانون اساسی بوده است. امید است دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت بیش‌ازپیش اندیشه و مرام او را که همان اعتلای نظام تعلیم تربیت است، پاس داشته و قدم‌های مؤثری برای کاهش دغدغه‌های او بردارند. یادش گرامی، روحش شاد و راهش مداوم باد ان‌شاءالله.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: