جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 19 دی 1395     
شغل جدید بیکارها، تصادف ساختن!

روزنامه آرمان- رامین علیزاده: در روزی که جزئیات تازه‌ای درباره تخلفات رانندگی درون شهری منتشر شد، یک مقام مسئول در سازمان پزشکی قانونی از افزایش کشف تصادفات ساختگی در این سازمان خبر داد. این موضع در حالی توسط مهرداد علی بخشی مورد توجه قرار گرفته که در روز‌های اخیر اخبار و گزارش‌های تازه‌ای درباره افزایش تصادفات ساختگی برای دریافت دیه منتشر شده است. اظهارات جانشین مدیریت بحران رئیس سازمان پزشکی قانونی همان‌طور که می‌تواند نشان دهنده بهبود عملکرد این سازمان در تشخیص تصادفات ساختگی باشد، خود می‌تواند اثبات کننده افزایش این نوع تصادفات نیز تلقی شود. نعمت احمدی، وکیل دادگستری در گفت‌وگو با آرمان می‌گوید: «مواردی وجود دارد که فرد خود را جلو ماشینی بیندازد یا تصادفاتی که به عمد با وسایل نقلیه عمومی می‌شود، اما خوشبختانه این مساله هنوز در کشور ما، شکل سازمان‌یافته به خود نگرفته است.»

به گفته معاون پزشکی قانونی استان تهران، در هفت ماه اول سال ۹۵، ۷۲۵ نفر در تصادفات این استان فوت کرده‌اند که نسبت به زمان مشابه سال ۹۴، این آمار ۹/۴ درصد کاهش داشته است. از این تعداد ۵۳۰ نفر درون‌شهری و ۱۸۵ نفر برون‌شهری بوده است. همچنین هشت مورد در جاده‌های روستایی و دو مورد نامعلوم بوده است. از طرفی در این بازه زمانی ۲۵هزار و ۹۸ مصدوم تصادفات گزارش شده است که ۱۸ هزار و ۶۹۹ مورد مرد و۶ هزار و ۳۹۹ مورد زن بودند. لازم به ذکر است مصدومان حوادث رانندگی در این هفت ماه در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل ۱/۱۲ درصد افزایش داشته است. رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور نیروی انتظامی اعلام کرد: رانندگان تهرانی، رکوددار تخلفات حادثه ساز درونشهری هستند که بیشترین برخورد با تخلفات را به خود اختصاص داده است. احمد کرمی اسد با اشاره به افزایش ٩ درصدی برخورد با تخلفات حادثه ساز درون‌شهری افزود: رخداد بیشترین تخلفات حادثه‌ساز جاده‌ای در شمال فارس و خوزستان گزارش شده است. این مقام انتظامی تصریح کرد: در طول ٩ ماهه امسال، برخورد با تخلفات حادثه‌ساز در حوزه برون شهری، نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو درصد کاهش داشته است، این در حالی است که در حوزه درون شهری برخورد با تخلفات حادثه ساز ٩ درصد افزایش داشته است. او در پایان به تخلفات حادثه‌ساز در حوزه درونشهری اشاره و اظهار کرد: بیشترین برخورد با این نوع تخلفات در حوزه درونشهری به ترتیب در تهران، خراسان رضوی، یزد، خوزستان و فارس بوده است.

افزایش کشف تصادفات ساختگی

براساس قوانین کشور، بخش اعظمی از تصادفات رانندگی با پرداخت دیه همراه است که این مساله راه را برای برخی به‌ویژه افراد معتاد در راستای کسب درآمد باز کرده است. جانشین مدیریت بحران رئیس سازمان پزشکی قانونی درباره تصادف‌های ساختگی و چگونگی تشخیص آن از سوی مراکز پزشکی قانونی اظهارکرد: برای بررسی صدمه‌های ناشی از تصادف که به یک فرد وارد می‌شود، ملاک‌ها و معیارهای مختلف و تخصصی وجود دارد که در مراکز پزشکی قانونی با استفاده از آنها، این ارزیابی انجام می‌شود. مهرداد علی بخشی درباره اینکه پس از ارجاع یک مصدوم یا پرونده تصادف به پزشکی قانونی چه مراحلی در مراکز این سازمان طی می‌شود، گفت: به طور کلی زمانی که یک مصدوم با ادعای تصادف رانندگی به پزشکی قانونی مراجعه می‌کند و ما او را معاینه می‌کنیم، چنانچه به این نتیجه برسیم که صدمات وارده، ناشی از حادثه ادعا شده نیست، در گزارشی که به مقام قضائی ارسال می‌شود، اعلام می‌کنیم که برای مثال فلان آسیب دیدگی با نوع تصادف مورد ادعا یا زمان آن تطابق ندارد و در نهایت این قاضی است که حکم را صادر می‌کند. او با بیان اینکه متاسفانه چندین سال است که پزشکی قانونی با معضل تصادفات ساختگی روبه‌روست، افزود: در سال‌های اخیر میزان مواردی از تصادفات ساختگی که پزشکی قانونی به آن پی برده و به مراجع قضائی اطلاع داده، افزایش داشته است. به گزارش ایسنا، علی بخشی خاطرنشان کرد: گاهی راننده و مصدوم با تبانی با یکدیگر تصادفی ساختگی را ترتیب می‌دهند که پول دیه را از بیمه دریافت کنند، گاهی نیز برخی از افراد برای گرفتن دیه، خود را جلو ماشین افراد دیگر پرتاب می‌کنند.

تصادف ساختگی با بیکاری رابطه دارد

یک وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با «آرمان» می‌گوید: ریشه اعمالی از این دست به نیاز جامعه به شغل برمی‌گردد. مطلبی در مورد آمریکا می‌خواندم که به دلیل افزایش مهاجرت در آن کشور، یکی از راه‌هایی که در پیش می‌گرفتند، این بود که افراد ماشینی ارزان قیمت تهیه می‌کردند و با ایجاد یک تصادف ساختگی، خسارت می‌گرفتند. در این باره پرونده‌های زیادی وجود دارد و این نوع تصادفات معروف است. همچنین ممکن است کسی حاضر شود دستش شکسته شود و آن را به کارگاه نسبت دهد. اگر چنین چیزی را ریشه‌یابی کنیم، تعداد کمی هستند که می‌توانند پول راحتی به دست آورند؛ افرادی دست به این کار می‌زنند که از فروش کلیه ناامید شده‌اند و برای تامین معاش خود اقدام به این کار می‌کنند. باید آن سوی قصه را هم دید که عواملی هستند که افراد را به این سو سوق می‌دهند تا یک تصادف ساختگی درست کنند یا خود را جلو یک ماشین پرت کنند. اینها جمعیت جوان بیکاری هستند که پشتوانه‌ای ندارند. نعمت احمدی با اشاره به سازوکار حقوقی در مورد تصادفات ساختگی می‌افزاید: این کار از نظر حقوقی فریب و نوعی کلاهبرداری است، اما وقتی شکل ظاهری در مورد یک تصادف درست باشد، کارشناس بیمه باید اظهارنظر کند. اگر شکل ظاهری تصادف درست باشد و کارشناس اظهار نظر خود را اعلام کند، شما نمی‌توانید از راه دیگری ساختگی بودن را اثبات کنید. من موردی داشتم که یک نفر کارگاه خود را آتش زده بود. این کارگاه بیمه بود و من به عنوان وکیل او، در جریان ساختگی بودن آتش‌سوزی نبودم. وقتی کارشناسان بیمه، عمدی بودن آتش‌سوزی را اعلام کردند، این مساله به من برخورد چون باورم نمی‌شد چنین حرکتی صورت گرفته باشد. به همین دلیل اعتراض کردیم. کارشناس رسمی هم آمد و به عمدی بودن آتش‌سوزی اذعان کرد و مشخص شد که صاحب کارگاه با مواد آتش‌زا اقدام به این کار کرده است. فرد کالاهای باارزش را دو روز قبل از کارگاه خارج کرده بود و پارچه‌های بی ارزش را به آتش کشیده بود. با بررسی بیشتر، متوجه شدیم که او به دلیل ورشکستگی و برگشت خوردن چک‌هایش اقدام به این کار کرده است. او برای جلوگیری از جلب توسط طلبکاران، کارگاه خود را به عمد آتش زده بود.

تصادفات ساختگی سازمان‌یافته نیست

احمدی در ادامه اظهار می‌کند: به نظر نمی‌رسد که ایجاد تصادفات ساختگی در کشور به یک حرفه بدل شده باشد، چون داستان باید از مسیرهای معینی عبور کند، یعنی اینکه آن کارشناسی که در مورد میزان خسارت و میزان تقصیر اظهارنظر می‌کند، اگر ماجرا بوی فریب و ظاهرسازی بدهد، پی به ساختگی بودنش می‌برد و آن را اعلام می‌کند. احمدی در پایان خاطرنشان می‌کند: مواردی وجود دارد که فرد خود را جلو ماشینی بیندازد یا تصادفاتی که به عمد با وسایل نقلیه عمومی می‌شود، اما خوشبختانه این مساله هنوز در کشور ما، شکل سازمان یافته به خود نگرفته است. گزارشی از پلیس یکی از شهرهای شلوغ آمریکا می‌خواندم که شرکت بیمه اعلام کرده بود مبالغی که برای تصادفات و مسائل ساختگی داده بودند، به میلیون‌ها دلار می‌رسید؛ آنها می‌دانستند که این تصادفات ساختگی است اما توانایی اثبات آن را نداشتند، چون هم وکلا همکاری می‌کردند، هم کارشناسان. بنابراین در ایران به مرحله سازمان یافته در مورد تصادفات ساختگی نرسیده‌ایم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: