جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 15 دی 1395     
ازهر سه زن یکی ازخشونت رنج می‌برد

روزنامه آرمان - نگین باقری: «چهار دیواری در حوزه قوانین رفع خشونت علیه زنان، اختیاری نیست.» این اظهار نظر روز گذشته توسط معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در همایش ملی رفع خشونت علیه زنان انجام شد. در این همایش نایب‌رئیس اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) گفت: خشونت علیه زنان، صرفا ضرب و جرح و صورت کبود نیست، بلکه سقف‌های شیشه‌ای به عنوان نمادی برای پنهان بودن خشونت است که شکستن آن با مجروحیت همراه است.
 
براساس آمار جهانی ۹۰ درصد از قربانیان خشونت خانگی زنان و حدود ۱۰ درصد مردان هستند. همچنین آمار خودکشی در زنان دو برابر مردان است و زنان مجرد کمتر از مردان مجرد دست به خودکشی می‌زنند و بالعکس خودکشی در میان زنان متاهل بیش از خودکشی مردان متاهل است. از سوی دیگر، در هر ۱۸ ثانیه در سطح جهان یک زن می‌میرد. براساس آمار بهداشت جهانی در هر ۱۸ ثانیه یک زن مورد حمله یا بدرفتاری قرار می‌گیرد. در نزدیک به ۵۰ پیمایش در تمام نقاط جهان ۱۰ تا ۵۰ درصد از زنان به نحوی از انحا مورد بدرفتاری فیزیکی همسرانشان واقع شده‌اند و در نزدیک به یک سوم تا نیمی از موارد بدرفتاری فیزیکی با خشونت روانی همراه بوده است.
 
این در حالی است که انواع خشونت‌های زبانی، فیزیکی و روانی، جنسی، اقتصادی و فکری و آموزشی گریبان زنان را گرفته است. با وجود این، آمار دقیقی در مورد خشونت علیه زنان قابل ارائه نیست، به ویژه آنکه در ایران به دلیل مخفی ماندن خشونت‌ها ممکن است آمار درستی هم ارائه نشود. از این رو همواره یکی از بحث‌های پر چالش در حوزه زنان خشونت است، آن‌چنان که روز گذشته معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری در حاشیه همایش ملی رفع خشونت علیه زنان در این باره گفت: تعامل خوبی با نهادهای متولی آمار داریم، اما مطمئن نیستیم که آمار کنونی خشونت علیه زنان مبتنی بر واقعیت باشد.
 
شهیندخت مولاوردی از پایان فاز نخست پروژه شاخص سازی آمار این معاونت با پژوهشکده آمار خبر داد و افزود: چنانچه این پروژه به نتیجه برسد شاهد تحول موثری در ارائه آمار به مجامع بین‌المللی خواهیم بود. او با تاکید بر اینکه رتبه ایران در خشونت علیه زنان با واقعیت انطباق ندارد، افزود: آمار دقیقی از خشونت علیه زنان نداریم. مولاوردی اظهار کرد با توجه به شاخص‌های آموزش، بهداشت، مشارکت سیاسی و مشارکت اقتصادی زنان ایران در رتبه پنج کشور جهان در شکاف جنسیتی قرار دارد که همه می‌دانیم این رتبه منطبق با واقعیت نیست.
 
اجازه فعالیت در سطوح بالا به زنان داده نمی‌شود
 
ماه گذشته معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده سقف و حصار شیشه‌ای و کف‌های چسبنده را به زنان نسبت داد. منظور او از کف‌های چسبنده اعتماد به نفس پایین برخی از زنان است که اجازه فعالیت در عرصه‌های مختلف را به آنها نمی‌دهد و در مجموع سقف‌های شیشه‌ای و کف‌های چسبنده مانع تحرک شغلی و مدیریتی زنان در کشور می‌شود. این در حالی است که از دیرباز تاکنون همیشه زنان نسبت به جایگاه خود ناراضی بوده و طی سال‌های اخیر درصددند که هر چه زودتر خلأها را پر کنند، چرا که ساختار مردسالارانه بدون توجه به توانمندی زنان، آنها را نادیده گرفته است، در حالی که بیش از نیمی از جمعیت ایران را زنان تشکیل داده و آنها سهم بسزایی را در آینده کشور دارند. با وجود این، همواره حضور زنان در اجتماع کمرنگ بوده و پست‌های مدیریتی در سطح کلان به مردان واگذار شده است.
 
این در حالی است که تفکیک جنسیتی نیز به وفور در ایران دیده می‌شود که به تازگی حرف آن به میان آمده است تا بلکه هر چه زودتر سیر کند رفع بی عدالتی‌ها شتاب بگیرد و حقوق تضعیف شده زنان محقق شود. روز گذشته نایب‌رئیس اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) گفت: خشونت علیه زنان، صرفا ضرب و جرح و صورت کبود نیست بلکه سقف‌های شیشه ای به عنوان نمادی برای پنهان بودن خشونت است که شکستن آن با مجروحیت همراه است. به گفته هما داوودی این نوع خشونت، اجازه فعالیت به زنان و مدیریت در سطوح بالا برای زنان را نمی‌دهد و منظور، موانع و مشکلات زنان به عنوان نوعی از خشونت پنهان است. او در مورد موضوع حضانت فرزند هم ادامه داد: با اصلاح ماده ١١٦٩ قانون مدنی، در حضانت طفل، اصل بر مصلحت طفل و تشخیص دادگاه است و رشد و سلامت افراد اولویت قرار گرفته است.
 
ضرورت جلب توجه جامعه به خشونت علیه زنان
 
همواره زنان مورد خطر واقع شده و وضعیتشان در جامعه به چالش کشیده شده است، آن‌چنان که با انواع سوء استفاده‌ها آسیب دیده و حتی در موارد مورد حملات اسیدپاشی نیز قرار گرفته اند، تا جایی که امروزه افکار عمومی جریحه دار شده و درصدد مقابله با انواع خشونت علیه زنان برآمده است. بنابراین برای آنکه از تبعات خشونت در جامعه علیه زنان کاسته شود ضروری است که مشارکت عمومی در این زمنیه عملی شود، چرا که بدون توجه و حمایت دولتمردان محقق شدن چنین امری به حاشیه رانده می‌شود. «جلب توجه جامعه و مقامات مسئول به موضوع خشونت علیه زنان ضروری است.» این اظهارنظر روز گذشته در حالی توسط رئیس اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) انجام شد که او نسبت به کاهش آسیب‌هایی همچون خودسوزی زنان و قتل‌های ناموسی در جامعه ابراز امیدواری کرد.
 
بهمن کشاورز گفت: خشونت علیه زنان در زمینه‌های ساختاری، در قوانین و در عرف محلی مصادیق و تعاریف مختلف دارد. به گزارش ایرنا، کشاورز در مورد همایش ملی رفع خشونت زنان، چالش‌ها و راهکارهای آن نیز اظهار کرد: موضوع این همایش واقعیت دارد، هرچند که اصرار به انکار آن نیز وجود دارد. با وجود این، نباید از واقعیت‌ها در جامعه چشم پوشید و منکر خشونت علیه زنان شد، چرا که اکنون زنان نقش چشمگیری در خانواده و اجتماع دارند که غیر قابل انکار است.
 
از هر ۳ زن یکی از خشونت رنج می‌برد
 
روز گذشته نماینده سازمان ملل با بیان اینكه در سراسر جهان از هر سه زن یکی از خشونت‌های جنسی و جسمی رنج می‌برد، گفت: خشونت‌های جنسی و جسمی علیه زنان هیچ گونه مرز جغرافیایی، اجتماعی و فرهنگی نمی‌شناسد، به طوری که در سال ۲۰۱۴ بیش از ۲۰۰ دختر در کشور نیجریه دزدیده شدند و مورد تجاوز جنسی و جسمی قرار گرفتند. گری لوئیس افزود: جمهوری اسلامی ایران در حال بررسی لایحه رفع خشونت علیه زنان است و این نشان می‌دهد که مقامات این کشور به دنبال رسیدگی و حل این این موضوع هستند.
 
عشق‌سالاری، مهم‌ترین راه رفع خشونت علیه زن
 

همزمان استاد دانشگاه با بیان اینکه عشق میان زن و مرد، قانون بر‌نمی دارد، اظهار کرد: اخلاق، عاطفه و عشق خانواده را تحکیم می‌کند. همه باید رفع خشونت علیه زنان و به طور کلی حقوق زنان و منع تبعیض را بپذیرند. به گزارش خبر آنلاین، مصطفی محقق داماد تاكید كرد: رفع خشونت علیه زنان و به طور کلی حقوق زنان و منع تبعیض یکی از موارد اصلی حقوق بشر است. مدیران جامعه باید حقوق بشر را از صمیم قلب بپذیرند و به آن معرفت کامل داشته باشند. مادامی که این مهم انجام نگیرد، حقوق بشر در معنای عام و نیز حقوق زنان محقق نمی‌شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: