جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 13 دی 1395     
احتمال رانت با ارز سه نرخی

خبرگزاری فارس: محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران  در پاسخ به این سوال که آیا اعلام نرخ 3 هزار و 600 تومان دلار در دستورالعمل ساماندهی بازار ارز که توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شده است، موجب پدید آمدن ارز 3 نرخی می‌شود، گفت: این دستورالعمل دارای نکات مثبت و همچنین نکاتی است که می‌توان به آن انتقاداتی را وارد کرد.

وی تصریح کرد: از جمله نکات مثبت آن این است که گشایش اعتبار به موجب این بخشنامه برای واردکنندگان کالا به میزان 10 درصد رسیده است و 90 درصد باقی آن، در زمان ارائه اسناد و تسویه پرداخت می‌شود.

لاهوتی با بیان اینکه دستورالعمل مذکور، نرخ دلار را با قیمت 3 هزار و 600 تومان تضمین کرده، اظهار داشت: با توجه به اینکه گشایش اعتبار در بانک‌ها قبلاً مبنایش نرخ سامانه سنا (سامانه نرخ ارز) بانک مرکزی بود، در حال حاضر عملاً در سیستم بانکی یک نرخ مبادله‌ای و یک نرخ 3 هزار و 600 تومان علی‌الحساب داریم.

وی در ادامه با انتقاد از اینکه با این بخشنامه، ارز 3 نرخی شده است، گفت: این در حالی است که هدف دولت حرکت به سمت تک‌نرخی کردن ارز بود، اما با دستورالعمل مذکور، از هدف مذکور فاصله می‌گیرد،

رئیس کنفدراسیون صادرات همچنین بیان داشت: که اگر پیش‌بینی بانک مرکزی نرخ 3 هزار و 600 تومان برای دلار آزاد بوده است، به نظرم بهتر بود نرخی اعلام نمی‌شد و با تنظیم بازار و عرضه و تقاضا در بازار، نرخ ارز آزاد به 3 هزار و 600 تومان می‌رسید، اما با توجه به اینکه سامانه سنا هم‌اکنون نرخ 3 هزار و 850 تومان را نشان می‌دهد، این عدد برای نرخ ارز جای نقد دارد.

وی همچنین تصریح کرد: به دلیل مشکلات بانکی، تمامی واردات ما از طریق گشایش اعتبار صورت نمی‌گیرد و کمتر از 20 تا 30 درصد واردات با گشایش اعتبار است و بقیه واردات توسط واردکنندگان و سیستم صرافی وارد می‌شوند.

وی تصریح کرد: با این دستورالعمل معلوم نیست که تکلیف آن عده از فروشندگان کالا که هنوز سیستم بانکی ایران و حواله‌جات ایران را حتی اگر بی‌دلیل باشد، نپذیرفته‌اند، چه می‌شود؟ و در جاهایی که ارتباطات بانکی برقرار نشده، تکلیف چیست؟

لاهوتی بیان داشت: هماهنگ بودن صادرکنندگان بزرگ برای عرضه ارزشان به سیستم بانکی براساس دستورالعمل ابلاغی می‌تواند از بالا رفتن بی‌جهت نرخ ارز جلوگیری کند.

وی همچنین تصریح کرد: سؤالی که پیش می‌آید این است که با توجه به اعلام عدد 3 هزار و 600 تومان برای نرخ دلار، اگر سیستم بازار آزاد از این نرخ تبعیت نکند و نرخ ارز تا این اندازه پایین نیاید، آیا ما واقعاً به سمت شرایط 3 نرخی شدن ارز حرکت می‌کنیم؟

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان داشت: با این دستورالعمل در حال حاضر 3 نرخ ارز، یکی ارز مبادله‌ای و دیگری ارز آزاد بانکی تضمین‌شده 3 هزار و 600 تومانی و آرز آزاد صرافی‌ها را شاهد هستیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نرخ 3 هزار و 600 تومان برای دستگاه‌های دولتی رانت ایجاد می‌کند، گفت: هرگونه چند نرخی، رانت و فساد ایجاد می‌کند، اما شرایط باید به گونه‌ای باشد که بانک مرکزی بتواند بازار را مدیریت کند.

لاهوتی تصریح کرد: به نظر می‌رسد این دستورالعمل به دلیل ناهماهنگی و جهش ناگهانی نرخ ارز اعلام شده تا بازار ارز کنترل شود، چرا که به نظر من نرخ ارز بالای 3 هزار و 900 تومان توجیه اقتصادی نداشت.

وی در پاسخ به این سؤال که مطابق بند 6 این دستورالعمل، آیا این دستورالعمل برای واردکنندگان خودرو موجب رانت می‌شود، گفت: به هر حال خودرو یک کالای وارداتی که در بازار تقاضا وجود دارد و به آن ارز تعلق می‌گیرد، لذا اگر آن را مدیریت نکرد، می‌تواند در قیمت ارز تأثیر منفی بگذارد، بنابراین همانطور که بقیه کالاها اجازه واردات دارند، خودرو هم با توجه به اینکه اجازه واردات رسمی دارد، باید ارز آن تأمین شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: