جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 13 دی 1395     
اسقف حامی آرمان فلسطین درگذشت

خبرگزاری فارس: واتیکان اعلام کرد «هیلاریون کاپوچی» اسقف تبعید شده به ایتالیا، یکشنبه (دیروز) در سن 94 سالگی درگذشت.

بر اساس گزارش وبگاه «عرب 48»، کاپوچی متولد 1922 در حلب سوریه بود و در سال 1965 به عنوان اسقف کلیسای کاتولیک در شهر قدس منصوب شد؛ در سال 1974 توسط نظامیان رژیم صهیونیستی به اتهام حمایت از مقاوت فلسطین و انتقال سلاح برای آنها بازداشت و به 12 سال  زندان محکوم شد.

او 4 سال را در زندان سپری کرد و سپس با وساطت پاپ واتیکان آزاد اما به شهر رم تبعید شد.

اسقف کاپوچی پس از تبعید نیز از حمایت از آرمان فلسطین دست برنداشت و به مبارزه خود در این راستا در سرتاسر جهان ادامه داد. او در ناوگان آزادی سال 2009 که در راستای اعتراض به محاصره غزه تشکیل شد، شرکت داشت . همچنین او در سال 2010 از جمله فعالان سوار بر کشتی «مرمره» بود؛ مرمره مورد حمله صهیونیست‌ها قرار گرفت و 10 فعال کشته شدند.

این اسقف به همکاری با گروه‌های مقاومتی وابسته به فتح متهم بود و با خودروی خاص خود برای آنها اسلحه می‌آورد اما پس از انجام چند عملیات در این زمینه، اطلاعات رژیم صهیونیستی شک کرد و او را تحت نظر قرار داد. در 8 آگوست 1974 خودروی وی که حامل مقادیر بسیاری زیادی مواد منفجره بود؛ ضبط به مرکز پلیس در «مسکوبیه» قدس منتقل شد.

مقادیر زیادی مهمات به هماره 4 سلاح کلاشینکوف، دو اسلحه از نوعی دیگر، تارنجک، هزاران تیر، بسته‌های انفجاری و غیره در خودروی او پیدا شد.

هیلاریون کاپوچی درابتدا هرگونه اطلاع از وجود این مهمات در خودرویش را تکذیب کرد اما در خلال تفتیش وسایلش پاکتی پیدا شد که با خطش ، شماره تلفن یک مسئول فتح به نام «ابوفراس» در لبنان را نوشته شده بود و وی مجبور به اعتراف شد.

جهاد اسلامی: یک فرمانده مبارز را از دست دادیم

جهاد اسلامی با صدور بیانیه‌ای به این مناسبت اعلام کرد فلسطین یک فرمانده و رهبر مدافع قدس و کل فلسطین را از دست داد؛ کسی که در مقابل توطئه‌های در راستای تجزیه ایستاد و بهای آن ر ا پرداخت.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: