جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 20 مهر 1393     
با انجام سالی دوبار معاینه فنی موتورخانه ساختمان ها هزینه کمتری برای راهبری بپردازیم

 

به گزارش  گروه محیط زیست شهرداری نیوز ؛ در سمینار " آشنایی با اصول و مبانی معاینه فنی موتور خانه ها و راهکارهای کاهش مصرف انرژی و انتشار آلاینده ها " که صبح روز 20 ام مهر در ساختمان مدیریت بحران منطقه 2 شهرداری تهران  برگزار شد ، دکتر شاعری رئیس ستاد محیط زیست شهرداری و مسئولان و کارشناسان شرکت بهینه سازان صنعت تاسیسات حضور داشتند و در خصوص زوایای مختلف طرح معاینه فنی ساختمان ها به معرفی برنامه های آموزشی _ پژوهشی خود پرداختند.

 دکتر شاعری در خصوص اهداف برگزاری این سمینار گفت : موتورخانه یکی از واحدهای مصرف کننده عمده انرژی است و در حال حاضر به  لحاظ مصرف انرژی و آلایندگی  محیط زیست در وضعیت نامطلوبی قرار دارد. که به دلیل عدم رعایت استانداردها و اصول فنی در طراحی ، انتخاب تجهیزات ، نصب و راه اندازی ، بهره برداری ، راهبری و نگهداشت و عدم بازرسی و نظارت کافی شاهد این وضع نامطلوب هستیم .

 وی در ادامه افزود: مقررات ملی ساختمان  از جمله قوانین و آیین نامه هایی است که مباحثی همچون معاینه فنی را پیش بینی کرده است و با انجام صحیح معاینه فنی موتورخانه ها  می توان موجب کاهش 21 درصدی مصرف سوخت و کاهش 95 درصدی تولید گاز مونوکسید کربن در ساختمان ها شد.

شاعری در خصوص برگزاری این سمینار گفت:  این سمینار و گارگاه آموزشی ، گام عملی مهمی در جهت آموزش کارشناسان و تکنیسین های مناطق شهرداری در خصوص معاینه فنی ساختمان است و پیگیری این طرح نقش مهمی در کاهش الاینده های هوا و  سلامت و پایداری زندگی شهروندان خواهد داشت .

وی در ادامه افزود: با توجه به این امر که مهمترین معضل محیط زیستی شهر تهران آلودگی هواست ، به کارگیری روش های صحیح  استفاده از انرژی یکی از مواردی است که می تواند نقش موثری در کاهش آلودگی هوا داشته باشد. در حال حاضر 10 برابر کشورهای دیگر مصرف انرژی داریم و این انرژی های مصرفی عمدتا فسیلی هستند . شهروندان استانداردهای مصرف را رعایت نمی کنند و تجهیزات ساختمان ها عمدتا فرسوده اند.

دکتر شاعری با اشاره به سهم 30 درصدی منابع ثابت در آلوده کردن هوای تهران گفت : این سهم 30 درصدی مربوط به تنظیم نبودن سیستم های گرمایشی و سرمایشی و موتورخانه ها ست . این درحالی است که نه شهروندان از وضعیت آلاینده موتور خانه های خود اطلاع درستی دارند و نه مسئولان امر در زمینه کنترل ، نظارت و اعمال جرائم آلایندگی ساختمان ها اقدام مناسبی  انجام داده اند .

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه در تمام کشورهای پیشرفته دنیا به معاینه فنی ساختمان ، همانند معاینه فنی خودرو اهمیت داده می شود، در کشور ما  موتورخانه های  ساختمان های مسکونی و تجاری و اداری یکبار در سال روشن می شود و تا زمانی که کار می کند ، همه فکر می کنند مشکلی ندارد. این موضوع که چه حجمی سوخت مصرف می شود ، چه حجمی مونوکسید کربن تولید می شود ، اصلا اهمیتی ندارد. بی توجهی به کنترل موتورخانه ها موجب آلایندگی هوا و فرسودگی تجهیزات موتورخانه هاست.

شاعری  با اشاره به هزینه اندکی که معاینه فنی موتورخانه های ساختمان ها دارد بیان داشت : برای اولین بار طرح معاینه فنی ساختمان های شهرداری در حال انجام است .  با پرداخت 500 هزار تومان  می توان از تبعات آلاینده بودن موتورخانه ها جلوگیری کرد و برگه معاینه فنی برای ساختمان ها دریافت کرد.به عنوان نمونه ؛ در سال گذشته موتورخانه بیمارستان میلاد کنترل شد که توانستیم تا 10 برابر آلودگی منوکسید کربن را کاهش دهیم .

وی در ادامه یاد آور شد : تا کنون رعایت استاندارد در کشور ما خیلی جدی گرفته نشده و همین امر سبب شده تا تهران با 8 میلیون جمعیت ، یکی از شهر های آلوده دنیا باشد و این در حالی است که سئول با دارا بودن 20 میلیون نفر جمعیت توانست با رعایت استاندارد زیست محیطی  عنوان یکی از شهر های پاک را به خود اختصاص دهد و از آلودگی هوا نجات یابد . 

شاعری با ابراز گله مندی از رفتارههای ناصحیح  در زمینه هدر دادن انرژی ها خاطر نشان کرد : در بسیاری از کشورهای که مشکلاتی از نظر کمبود  انرژی ، سوخت و آب ندارند ، شاهد حرکت های درست برای رسیدن به استاندارد در مصرف انرژی هستیم. اما در کشورمان نتوانسته ایم در زمینه بهینه سازی مصرف سوخت کار شایسته و در خوری انجام دهیم . ضمن اینکه باید در نظر داشت که اصراف علاوه بر هدر رفت انرژی ها و بر جای گذاشتن هزینه های اقتصادی ، موجب از بین رفتن سلامت و به خطر افتادن محیط زیست شهری خواهد شد.

وی در ادامه افزود: باید ایراد ها و هنجار های رفتاری خود را اصلاح کنیم و سیستم زندگی مان را که به شکل غیر استانداردی تنظیم شده ، به حالت  استاندارد در آوریم .

شاعری در خصوص تبعات مثبت انجام معاینه فنی موتورخانه های ساختمان های اداری ، تجاری ، مسکونی  گفت: با یک تنظیم ساده ( دوبار در سال انجام معاینه فنی )، می توان از تولید  4/4 میلیون تن گاز مونوکسید کربن جلوگیری کرد  و 2 میلیارد متر مکعب گاز صرفه جویی می شود. به عبارتی 95 در صد مونوکسید کربن موجود کاهش می یابد و 21 درصد مصرف انرژی کاهش خواهد یافت.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر بر اساس طرح پژوهشی  که شرکت بهینه سازان صنعت  تاسیسات به اجرا در آورده است ، تعداد 1500 مدرسه و 600 ساختمان شهرداری در دستور کار معاینه فنی موترخانه ساختمان قرار گرفته و  با برآوردهایی که در انجام این پروژه پژوهشی قرار است به دست آوریم ، می توانیم طرح را به تمام خانه های شهر گسترش دهیم و این طرح به عنوان الگوی شهروندان قابل ارائه و استناد خواهد بود.  گزارش های لحظه به لحظه ای از این طرح به دست ستاد محیط زیست شهرداری می رسد و امیدواریم با الگو قرار دادن این رویه در خصوص  اخذ معاینه فنی ساختمان روزی برسد که تبعات فرخنده این طرح برای شهروندان کاملا مشخص شود .

شاعری در خاتمه گفت : با انجام سالی دوبار معاینه فنی موتورخانه های ساختمان خود مصرف انرژی را پایین آوریم و هزینه کمتری برای راهبری آن بپردازیم ....

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: