جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 20 مهر 1393     
چرا کشت گلخانه‌ای ارجح است؟

 

بسته به اقلیم و شرایط خاک هر منطقه می‌توان شرایط کشت گلخانه‌ای را در کشور فراهم آورد. تجربه کشاروزی گلخانه‌ای در کشور نشان داده که شرایط آب و خاک ایران مستعد کاشت محصولاتی همچون خیار، گوجه فرنگی، فلفل، توت فرنگی و صیفی‌جات است.

 

مدیر گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: افزایش کیفیت محصول تولیدی از مهم‌ترین مزایای تولید محصولات گلخانه‌ای قلمداد می‌شود.

 

سید جلال طباطبائی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه آذربایجان‌شرقی، افزود: فضای گلخانه‌ای به صورت کنترل شده بوده و با مدیریت دقیق می‌توان با تولید محصول سالم و عاری از مواد آلوده‌ کننده علاوه بر دستیابی به محصول کیفی به بهره‌وری مصرف آب نیز دست یافت.

 

وی از ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای کارآموختگان کشاورزی گفت و تشریح کرد: ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان و کارآموختگان کشاورزی و استفاده از اوقات فراغت کشاورزان در فصل‌های پاییز و زمستان را باید از مهم ترین مزایای کشت‌های گلخانه‌ای قلمداد کنیم.

 

مدیر گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: امکان کنترل عوامل نامساعد جوی، بیماری‌ها و آفات در محیط گلخانه نسبت به فضای آزاد آسان‌تر است.

 

طباطبائی با اشاره به ملزومات موفقیت در تولید محصولات گلخانه‌ای تاکید کرد: آموزش تخصصی و نیاز به مهارت عملی از ملزومات موفقیت در تولید محصولات گلخانه‌ای است.

 

استادیار دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز نیز در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: محصولات حاصل شده از کشت گلخانه‌ای به علت کنترل عوامل مؤثر در تولید دارای کیفیت بالاتری بوده و امکان صادرات به خارج از کشور را فراهم ساخته و می‌توانیم این تولیدات را تأثیرگذار در افزایش صادرات غیرنفتی بدانیم.

 

جابر پناهنده افزود: نیاز به مراقبت دائمی برخلاف کشت در هوای آزاد که با مراقبت کمتر می‌توان به سود قابل توجهی دست یافت در کشت گلخانه‌ای حتی لحظه‌ای غفلت می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری وارد کند.

 

وی تشریح کرد: تولید در گلخانه از راهکارهای مؤثری است که می‌تواند منجر به افزایش کارآیی مصرف آب و تولید مواد غذایی شود.

 

استادیار دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز از مهم‌ترین محدودیت‌ها در تولید محصولات گلخانه‌ای گفت و یادآور شد: نبود مهارت و آموزش کافی در تولید محصولات گلخانه‌ای را باید مهم‌ترین محدودیت در تولید این محصولات قلمداد کنیم.

 

پناهنده بیشترین راندمان مصرف آب را در کشت گلخانه‌ای امکانپذیر دانست و تاکید کرد: از آنجا که بیشترین راندمان مصرف آب در کشت گلخانه‌ای است و کشاورز در این نوع کشت، تجهیزات دقیق‌تری، برای کنترل عملیات آبیاری محصول در اختیار دارد، از این رو یکی از راهکارهای سازگاری با خشکسالی، حرکت به سمت کشت‌های متمرکز به ویژه کشت گلخانه است.

 

دانشیار دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: میزان عملکرد در کشت گلخانه‌ای نسبت به کشت روباز بیشتر است، در نتیجه کشاورزانی که دارای اراضی کوچک و مقدار محدودی از آب هستند، می‌توانند درآمد کافی و مناسبی داشته باشند، همچنین در کشت گلخانه‌ای کنترل دقیق و بهتر آفات و بیماری‌ها با روش‌های کنترل تلفیقی، کنترل بیولوژیک و کاهش مصرف سموم باعث افزایش کیفیت، افزایش صادرات و حفظ محیط زیست می‌شود.

 

صاحب‌علی بلندنظر افزود: با روش آبیاری تحت فشار در گلخانه، صرفه‌جویی در مصرف آب نیز عینیت می‌یابد.

 

وی از بهره‌وری مصرف آب در فضای گلخانه گفت و تشریح کرد: فضای گلخانه‌ای به صورت کنترل شده بوده و با مدیریت دقیق می‌توان با تولید محصول سالم و عاری از مواد آلوده‌کننده علاوه بر دستیابی به محصول کیفی به بهره‌وری مصرف آب نیز دست یافت.

 

دانشیار دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز با اشاره به راهکاری دیگر برای کاهش هزینه‌های تولید یادآور شد: مصرف کودها همراه با آب آبیاری در گلخانه‌ها ضمن افزایش کارآیی مصرف کودها راهکاری برای کاهش هزینه‌های تولید است.

 

بلندنظر تاکید کرد: تولیدات گلخانه‌ای به لحاظ کمی و کیفی باید افزایش یابند و به کشورهای منطقه که بازار بسیار خوبی برای صادرات تولیدات گلخانه‌ای ما است، ارسال شوند.

 

بر اساس این گزارش، پرورش محصولات کشاورزی از نوع گلخانه‌ای با وجود هزینه تجهیزات سبب تولید محصولات کشاورزی سالم و گسترش کشاورزی پایدار می‌شود.

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: