جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 20 مهر 1393     
پسماندهای بیمارستانی از معضلات جدی محیط زیستی هستند

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،یک کارشناس مسائل شهری درباره پسماندهای بیمارستانی گفت: پسماند های بیمارستانی یکی از معضلات زیست محیطی است که به علت دارا بودن عوامل خطرناک، سمی و بیماری زا سلامت افراد و جامعه را تهدید می‌کنند.

رسول کشت پور درباره معضلاتی که پسماندهای بیمارستانی به وجود آورده اند اظهار داشت: بی‌توجهی به مدیریت صحیح این پسماند ها باعث شیوع انواع بیماریها و اپیدمی ها می شود که موجب تهدید سلامت افراد و جامعه و اتلاف هزینه است.

وی ادامه داد: موضوع جمع آوری حمل  و امحاء زباله های بیمارستانی یکی از معضلات نگران کننده و مهمی است که توجه ویژه برنامه ریزان و مدیران شهری را می طلبد. کارشناسان محیط زیست و شهری معتقدند مدیریت این پسماند ها با توجه به مشکلات خاص خود یکی از شاخص های بیانگر وضعیت یک شهر است  و نیاز به طراحی دقیق و آینده نگر دارد.

این کارشناس مسائل شهری تصریح کرد: مدیریت پسماندهای بهداشتی درمانی در تهران همواره از پیچیدگی های بیشماری برخوردار بوده است. این پسماندها به لحاظ کمیت نسبت به کل پسماند شهری تهران میزان ناچیزی را دارد ولی به لحاظ کیفیت از اهمیت بسزایی برخوردار است .

کشت پور افزود: از نظر قانونی بر اساس ماده 7 قانون مدیریت پسماند  وظیفه مدیریت این پسماند ها به عهده تولید کننده آن می باشد البته در همین قانون و آیین نامه اجرایی آن ، به واحد های تولید کننده اجازه داده شده است مدیریت این پسماند ها را به بخش خصوصی واجد شرایط  واگذار کند.

وی تصریح کرد: در این راستا کمیسیون امور زیر بنایی ، صنعت و محیط زیست در جلسه ای بنا به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد ماده 11 قانون مدیریت پسماند، «ضوابط و روشهای مدیریت اجرایی پسماند های پزشکی و پسماند های وابسته»را تصویب کرد  و مورخ 8/2/87 به وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی و سازمان محیط زیست ابلاغ شد.

این کارشناس مسایل شهر گفت:براساس قوانین و مقررات فوق شهرداری تهران در امر جمع آوری ، حمل، پردازش و دفع پسماند های بهداشتی درمانی هیچ وظیفه ای ندارد . با این وجود با توجه به مصوبه شورای شهر تهران، شهرداری فقط به منظور حفظ سلامت شهروندان بنا به درخواست تولید کننده مجاز به جمع آوری و حمل این پسماندها شده است.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: