جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 1 دی 1395     
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:
اجرای طرح مالیات سبز تاثیر به سزایی در کاهش میزان آلایندگی دارد

به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر شهرداری نیوز، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به لایحه هوای پاک گفت: خوشبختانه فوریت های لایحه هوای پاک با رای بسیار بالایی در صحن علنی مجلس به تصویب رسید و مواد این لایحه در کمیسیون های مربوطه مورد بررسی قرار گرفته اند لذا این دلیل بر اهمیت این طرح است.

رسول خضری در گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز افزود: مجلس شورای اسلامی در تلاش برای تصویب هر چه سریع تر و جامع تر لایحه هوای پاک است.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از بحث های محوری ایجاد کننده آلودگی هوا در کلان شهرها تردد موتورسیکلت های کاربراتوری است چرا که این وسایل نقلیه 4 برابر یک دستگاه خودرو آلودگی تولید می کنند بنابراین باید مدیریتی یکپارچه برای تقلیل میزان آلودگی موتورسیکلت ها اعمال شود.

وی اظهار داشت: در بسیاری از کشورهای اروپایی و پیشرفته از موتورسیکلت ها و خودروهای هیبریدی و برقی در شبکه حمل و نقل استفاده می شود و این امر در کاهش میزان آلودگی هوای کلان شهرها بسیار موثر خواهد بود.

وی عنوان کرد: استفاده از موتورسیکلت های برقی در کلان شهرها نیاز به حمایت و اختصاص یارانه از سوی دولت و مسئولین دارد در غیر این صورت به هیچ وجه نمی توان تردد موتورسیکلت ها را مدیریت کرد.

وی ابراز داشت: برای کاهش میزان آلودگی هوای کلان شهرها همچون کشورهای اروپایی باید در برنامه ششم بودجه سال 96 طرح اخذ مالیات سبز از خودروهای تک سرنشین مطرح و بررسی شود البته هزینه اخذ شده از رانندگان این وسایل نقلیه بایستی صرف توسعه و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی و ریلی شهری (مترو) شود.

وی با بیان اینکه استفاده از سوخت های فسیلی در سطح جهانی عوارضی را (همچون تشدید آلودگی هوا) به همراه داشته است، عنوان کرد: ارتقای سوخت خودروها به یورو 4 و تقویت موتور آنها به یورو 4، 5 و 6 در جهت ساماندهی آلاینده های کلان شهرها اقدامی موثر بوده البته در برخی از موارد به کارگیری سیاست های تشویقی و سیاست های بازدارنده در جایگزینی وسایل نقلیه عمومی بجای خودروهای شخصی موثر خواهد بود.

وی اذعان داشت: جایگزینی وسایط نقلیه عمومی بجای خودروهای شخصی نیازمند فراهم سازی زیرساخت های شبکه حمل و نقل عمومی و ریلی شهری در کلان شهرها است.

خضری خاطرنشان کرد: طرح مالیات سبز تاثیر بسزایی در کاهش میزان آلایندگی خودروها و آمار مرگ و میرهای ناشی از تصادفات جاده ای و تقلیل بار ترافیکی در مراکز شهرها و بهبود شبکه حمل و نقل عمومی دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به معاینه فنی خودروها ابراز داشت: کاهش سن معاینه فنی خودروها از 5 سال به 2 سال یکی از موارد موکد در تقلیل میزان آلودگی هوا است و بهتر است این تقلیل به حداقل یکسال باشد چرا که هر خودرویی استاندارد خاص خود را دارد و بنا به تشخیص پلیس راهور و سایر متولیان محیط زیست باید اقدام به کاهش سن آن شود.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: