جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 20 مهر 1393     
واگن مخصوص بانوان؛مختص استفاده بانوان است و آقایان باید به حقوق بانوان احترام بگذارند

به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری شهرداری نیوز ؛ مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه گفت : برنامه های مختلف معاونت فرهنگی مترو برای فرهنگ سازی در جهت استفاده بهتر از مترو با دو رويكرد " سبك زندگي و مترو سامانه حمل و نقل انسان محور " اجرا می شود .

دکتر نایبی در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز گفت : در حوزه سبك زندگي محورهاي موضوعي  مطرح شده شامل؛ مهرباني و بخشندگي خدا، صبر و بردباري، نماز، تربيت فرزند، انتظار، صداقت، بندگي، احترام به والدين، امر به معروف و نهي از منكر، صله رحم، آداب حياء و عفاف، امانت داري بوده  و هدف از اجراي اين برنامه ها تعميق و افزايش سطح باورهاي ديني و اعتقادات مسافرين مترو است  .

وی در ادامه افزود : مسئولان شرکت بهره برداری مترو با مطالعاتی که بر اساس گزارشات و بررسی نظرات و پیشنهادات در خصوص شناسایی مهمترین مشکلات  در حوزه مترو و سامانه حمل و نقل انسان محور انجام داده است تعداد زیادی از معضل های مترو را شناسایی کرده که اهم آنها مربوط به مسایلی است که استفاده کنندگان از مترو باید در رعایت آنها توجه لازم را مبذول دارند.

دکتر نایبی گفت : مترو مکانی است که تعداد زیادی از شهروندان را در کوتاه ترین زمان و سریعترین شکل به مقصد می رساند ، در این سفر شهری روزانه تعداد زیادی از شهروندان در کنار یکدیگر قرار می گیرند و رعایت مواردی از قبیل ؛ نظافت شخصی ، نظافت عمومی ، خود داری از ریختن زباله های ریز و درشت (مانند : شارژ تلفن همراه كه یك كاغذ كوچك است تا بروشورهای تبلیغاتی )، وارد نکردن بارهای نامتعارف و حیوانات به ایستگاه و قطار ، نداشتن مکالمه تلفنی با صدای بلند و رعایت حریم خصوصی دیگران می تواند سفری همراه با آرامش و ایمنی بیشتر برای شهروندان  به همراه داشته باشد .

وی در ادامه افزود : رعایت مواردی از جمله  آسیب نرساندن به اموال عمومی ، خود داری کردن از دویدن بر روی پله برقی ، وارد نشدن به واگن مخصوص بانوان ، خرید نکردن از دستفروشان و بی اعتنایی به متکدیان ، عدم استفاده از دخانیات ، هل ندادن در هنگام ورود و خروج از قطار ، رعایت حق تقدم سالمندان ، از مواردی است که می تواند در بالا بردن فرهنگ عمومی استفاده از مترو موثر باشد.

دکتر نایبی در خصوص مواردی که منجر به ایمنی بیشتر مسافران مترو می شود گفت: شهروندان گرامی باید توجه داشته باشند که در استفاده از پله های برقی و ایستادن در سکو بسیار محتاط عمل کنند و از کودکان به نحو شایسته ای محافظت کنند.

وی در ادامه یاد آور شد : در بسیاری از موارد دیده شده که مسافران برای سوار شده به قطار از بسته شدن درهای قطار جلوگیری می کنند و در زمان انتظار برای رسیدن قطار ، از خط اخطار عبور می کنند که با توجه به اطلاع رسانی هایی که به شکل مستمر توسط مسئولان داخل هر ایستگاه انجام می شود، رعایت نکات ایمنی کار سختی نیست .

دکتر نایب با اشاره به راه حل های که شرکت بهره برداری متر در راستای حل معضل های بیان شده در نظر دارد خاطر نشان کرد : شركت بهره برداري مترو تهران و حومه در راستاي حل معضلات مذكور اقدام به اجراي طرح با هم مهربان باشيم در قالبهاي متنوع، نصب بنر و استيكر در ايستگاه ها، نصب لمينت در قطارها ، اجراي نمايش تئاتر مجسمه اي، پرده خواني ، سرود با موضوعيت آموزش شهروندي، توليد و پخش انيميشن ( تهران -1 و آقاي نزاكت) از نمايشگر هاي قطار ، برپايي كارگاه هاي آموزشي و ترويجي و جشنهاي مناسبتي در ايستگاه ها، تهيه و چاپ و توزيع نشريه بوي بهشت در كليه ايستگاه ها کرده است.

وی در ادامه افزود : اجراي طرح مذكور جهت فرهنگ سازي در استفاده بهينه و ايمن از مترو بوده و از ويژگيهاي آن دارا بودن محتواي آموزشي با زباني ساده و صميمي جهت برقراري ارتباط و تأثير گذاري بر دايره وسيع تري از مخاطبان مترو است .

دکتر نایبی در خصوص اقدامات اجرایی در جهت حفظ حریم واگن بانوان گفت : با توجه به شکایات و نارضایتی بانوان از رفتار برخی از آقایان در ورود به واگن مخصوص بانوان ، شرکت بهره برداری مترو  اقدامات مناسبی را در جهت ایجاد فرهنگ رعایت حقوق بانوان در نظر گرفته که تمام این موارد را به طور جدی و عملی پی گیری می کند .

وی در ادامه افزود: مواردی از قبیل " اطلاع رساني در تمام  ايستگاه ها  در خصوص رعايت عدم ورود آقايان به واگن ويژه بانوان توسط راهبران  مركز كنترل ايستگاه ها " ، " حضور حداكثري پرسنل خدمات مسافري در سكوها خصوصاً در ساعات پيك مسافري جهت راهنمايي مسافران و جلوگيري از ورود آقايان به واگن بانوان "، " استفاده از مانع مخصوص جهت نظم دادن و جدا کردن محل استقرار بانوان و آقايان در سكوها "، " پيگيري رفع نواقص لمينت هاي (محل توقف واگن ويژه بانوان) نصب شده بر روي سكوهاي مسافري"  ، تذكر زبانی توسط پرسنل خدمات مسافري به آقاياني كه در طول مسير به واگن ويژه بانوان وارد شده اند" ،  از موارد اقدامات انجام شده در جهت رفع این مشکل  است.

نایبی  در خاتمه خاطر نشان کرد  :  ضمن اینکه آقایانی که این موارد را رعایت نمی کنند و به تذکرات بی توجه اند توسط کارکنان مترو به دفتر انتظامات راهنمایی می شوند تا پاسخگوی بی توجه به تذکرات باشند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: