جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 28 آذر 1395     
هشدار سازمان مدیریت پسماند درخصوص نحوه برخورد با پسماندهای بهداشتی و درمانی

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مدیریت پسماند با ابراز تاسف از این‌که بسیاری از پزشکان یا افراد فعال در حوزه پزشکی و مراکز بهداشتی و درمانی هم‌چون مطب‌ها، درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و غیره، از نحوه دفع پسماندهای بهداشتی و درمانی مرکز خود اطلاعی ندارند؛ هشدار داد: علاوه بر صدمات جبران ناپذیر اختلاط پسماندهای پزشکی با عادی بر پیکره محیط زیست، طبق قانون، این کار تخلف محسوب شده و مراجع قضائی با خاطیان برخورد خواهد کرد.

شهرام فیروزی با ابراز تاسف از این‌که بسیاری از پزشکان یا افراد فعال در حوزه پزشکی و مراکز بهداشتی و درمانی هم‌چون مطب‌ها، درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و غیره، از نحوه دفع پسماندهای بهداشتی و درمانی مرکز خود اطلاعی ندارند؛ تصریح کرد: زباله‌های بیمارستانی به علت دارابودن آلودگی‌های فراوان میکروبی و شیمیایی منبعی خطرناک برای سلامت جامعه و بهداشت عمومی به شمار می‌رود و عدم توجه به مدیریت و دفع صحیح آن‌ها صدمات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. لذا اهمیت مدیریت اجرایی این گونه از پسماندها بر هیچ‌کس پوشیده نیست و مسوولیت این امر بیش از همه متوجه جامعه پزشکی می‌باشد.

وی با اشاره به این‌که برمبنای قانون مدیریت پسماند، به کليه پسماندهاي عفوني و زيان‌آور ناشي از بيمارستان‌ها، مراکز بهداشتي، درماني، آزمايشگاه‌هاي تشخيص طبي و ساير مراکز مشابه، پسماند بیمارستانی گفته مي‌شود، افزود: این دسته از پسماندها چنانچه به مديريت خاص نياز داشته باشند؛ از جمله پسماندهاي ويژه محسوب مي شوند و مخلوط کردن پسماندهاي ویژه با ساير پسماندها، تخليه و پخش آن‌ها در محيط يا فروش، استفاده و بازيافت اين نوع پسماندها ممنوع است.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مدیریت پسماند، ادامه داد: بر اساس ماده7 این قانون، توليدکنندگان، مسوول مديريت اجرايي پسماندهاي بیمارستانی خود هستند و سازمان مدیریت پسماند شهرداری مکلف به بارگیری و حمل پسماندهای عفونی نیست اما در صورت گندزدایی و تبديل آن‌ها به پسماند عادی توسط تولیدکنندگان، شهرداري این وظیفه را بر عهده خواهد گرفت. هم‌چنین با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی، جمع‌آوري، حمل و دفع پسماندهاي بيمارستاني به عهده خود توليدكنندگان می‌باشد که با تعاملات صورت گرفته مابین وزارت بهداشت و درمان کشور، سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری تهران، در حال حاضر پسماندهای عفونی مراکز بهداشتی و درمانی طی فرایندی ویژه جمع‌آوری و حمل می‌گردد.

فیروزی با اعلام این مطلب که در حال حاضر حدود 2000 مرکز بهداشتی و درمانی با سازمان مدیریت پسماند همکاری دارند و بخش خصوصی نیز به طور محدود در حوزه جداسازی پسماندهای عفونی و غیر عفونی با سازمان در ارتباط است، خاطرنشان کرد: تمامی پزشکان و مدیران مراکز تولیدکننده پسماند پزشکی اعم از بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مراکز بهداشت، آزمایشگاه‌ها، مراکز تزریق، رادیولوژی‌ها، دندانپزشکی‌ها، فیزیوتراپی‌ها، مطب‌ها و غیره می‌بایست با مراجعه به سازمان مدیریت پسماند، نسبت به عقد قرارداد برای جمع‌آوری و دفع پسماندهای بیمارستانی خود توسط سازمان، اقدام نمایند.

وی به سهولت اجرای این فرایند اشاره کرد و گفت: پزشکان می‌توانند تنها با در دست داشتن مجوز طبابت و مدارک شناسایی خود از خدمات سازمان مدیریت پسماند در دفع پسماندهای بهداشتی و عفونی استفاده کنند. با توجه به حجم پسماند تولیدی، دفعات مراجعه خودروهای جمع‌آوری سازمان متفاوت خواهد بود.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مدیریت پسماند در همین خصوص افزود: مطب‌ها و مراکز درمانی کوچک که میزان پسماند عفونی آن‌ها اندک است؛ می‌توانند زباله‌های خود را در کیسه‌های مخصوص انباشت کرده و به درمانگاه‌های بزرگتر یا بیمارستان‌ها منتقل نمایند، تا در مجموع با زباله‌های آن‌جا، توسط نیروهای سازمان مدیریت پسماند جمع‌آوری گردد.

وی یادآور شد: طی تعاملات انجام شده با معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی (شهید بهشتی‌، ایران و تهران)، صدور پروانه تاسیس مراکز درمانی‌ منوط به تمدید پروانه ارائه قرارداد حمل پسماندهای عفونی با سازمان مدیریت پسماند می‌باشد.

فیروزی، پیشگیری از انتشار عفونت‌هاي بيمارستاني و كنترل آن را وظیفه بزرگی دانست که بر عهده متولیان امر سلامت کشور قرار دارد و خاطرنشان کرد: توجه به کاهش و تفکیک پسماندهای بیمارستانی در مبدا هم‌چنین جمع‌آوری اصولی و بهداشتی آن‌ها، از مهم‌ترین و نخستین وظایف در این حوزه به شمار می‌رود؛ به طوری که اختلاط پسماندهای پزشکی با عادی به استناد ماده 16 قانون مدیریت پسماند تخلف محسوب شده و مراجع قضائی با متخلفان، برخورد خواهد کرد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: