جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 24 آذر 1395     
گفتگوهای ایران وترکیه فاش شد

جام نیوز: گزارش های جدید نشان می دهند که تهران و آنکارا طی سال های گذشته از دیپلماسی برای پایان جنگ در سوریه استفاده کرده اند؛ مذاکراتی که نتوانسته به نتیجه مطلوب برسد.

روزنامه گاردین (guardian) در گزارشی زیر عنوان "مذاکرات محرمانه ایرانه و ترکیه درباره سوریه فاش شد" به این موضوع پرداخته است.    
در ابتدای این نوشتار می خوانیم: ایران و ترکیه مذاکراتی محرمانه درباره پیشنهادات صلح در سوریه را طی سال 2013 انجام داده و امسال نیز این گفتگوها را دنبال کرده اند.    
به نوشته گاردین، طبق گزارش جدیدی که روز سه شنبه منتشر شد، این مذاکرات به علت سوء ظن متقابل شکست خورده است.    
این گزارش درباره روابط ایران و ترکیه توسط گروه بین المللی بحران (ICG) منتشر شده و براساس مصاحبه های انجام شده با مقامات ارشد می باشد.
گاردین افزود: گزارش گروه بین المللی بحران درباره آخرین مورد از سری تلاش های دیپلماسی ناکام طی شش سال گذشته درباره جنگ سوریه بوده که جان بیش از نیم میلیون نفر را گرفته است.
براساس این گزارش، در سپتامبر 2013 و سه ماه پس از انتخاب حسن روحانی، تهران پیشنهاد صلحی را به آنکارا ارائه داد که با مشورت [سردار] قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدرتمند قدس ایران تنظیم شده بود.   
این طرح، آتش بسی را در نظر داشته که پس از آن دولت وحدت ملی تشکیل و قانون اساسی نیز با هدف محدودسازی قدرت ریاست جمهوری اصلاح شود.    
گاردین نوشت: از همه مهمتر اینکه انتخابات ریاست جمهوری و مجلس تحت نظارت سازمان ملل انجام می شد.    
این طرح، موضوع دیپلماسی چندین ماهه بود که بین "محمد جواد ظریف" وزیر خارجه ایران و "احمد داود اغلو" همتای ترکش جریان داشت.    
در ادامه این گزارش آمده است: اما در نهایت مذاکرات بر سر نقش آینده "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه شکست خورده و به نتیجه ای نرسید.    

گروه بین المللی بحران می گوید، دومین فرصت برای به توافق رسیدن تهران و آنکارا پس از کودتای نظامی ناکام ترکیه در جولای سال جاری [میلادی] بوجود آمد، زمانیکه ایران بی درنگ حمایت خود از "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه را اعلام کرد.    

براساس این گزارش، حمایت ایران از ترکیه، گرمای موقتی را در روابط طرفین ایجاد کرده و موجب از سرگیری مذاکرات درباره سوریه شد. در همین زمان، پیشروی نیروهای کرد در شمال سوریه منجر به آشتی و نزدیک شدن آنکارا و مسکو گردید. 

گاردین نوشت: هرچند ایران و ترکیه هنوز درباره درباره سرنوشت اسد اختلاف نظر دارند اما گفتگوهای خود را بر موضوعات دیگر متمرکز کرده اند از جمله اینکه، ریاست جمهوری یا سیستم پارلمان چگونه باید تشکیل شود و به صورت کلی به اشتراک گذاری قدرت در سوریه از چه راهی امکان پذیر است.   
این گزارش می گوید، پس از دو دوره مذاکرات در سطح بالا این گفتگوها دچار بی اعتمادی دوطرفه شده و این عدم اعتماد با تصمیم ترکیه برای مداخله مستقیم در سوریه افزایش یافت.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: