جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 19 مهر 1393     
زاینده‌رود نیمه پاییز جاری می‌شود

حمید چیت چیان در نشست شورای برنامه‌ ریزی حوضه آبریز زاینده‌رود که با موضوع برنامه‌ ریزی منابع و مصارف سد زاینده رود در سال آبی ۹۴-۹۳ برگزار شد، با تاکید بر لزوم کنترل برداشت‌ های غیرمجاز آب در استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به خشکسالی و کم‌آبی شدید این منطقه، مسدود کردن چاه‌ های غیرمجاز به مدیریت مصرف، منضبط شدن مصرف‌ کنندگان، حفظ و تقویت منابع آب حوضه و در نهایت احیای زاینده‌ رود منتهی خواهدشد.
 
وزیر نیرو افزود: تمامی چاه‌ های غیرمجاز آب در دو استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان تا پایان سال باید مسدود شود. وی با تاکید بر توزیع عادلانه آب در حوضه زاینده‌ رود اظهارداشت: طرح ساماندهی برداشت از رودخانه در این استان‌ ها باید اجرایی شود و تمامی برداشت‌ های اضافه از منابع آب سطحی و زیرزمینی و همچنین برداشت‌‌ های مازاد بر پروانه بهره‌ برداری تا پایان مهرماه باید شناسایی و ساماندهی شود.
 
چیت‌ چیان به لزوم تجهیز منابع آب استان به دستگاه‌ های اندازه‌ گیری اشاره کرد و بیان داشت: نصب تجهیزات کنترل و اندازه‌ گیری در چاه‌ ها و محل تحویل آب به بخش کشاورزی از ضرورت‌ ها است و با همراهی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری اعتبار اجرای طرح در بودجه سال ۹۴ باید دیده شود.
 
در این نشست با تصویب اعضا مقرر شد در سال آبی ۹۴-۹۳ از سد زاینده‌رود به میزان ۴۱۰ میلیون مترمکعب برای آب شرب و صنعت اصفهان، ۶۳ میلیون مترمکعب برای آب شرب و صنعت یزد، ۸۵ میلیون مترمکعب برای کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، ۲۲۸ میلیون مترمکعب برای باغ‌ ها، کانال‌ ها، محیط زیست، نهرهای سنتی اصفهان و ۴۰۰ میلیون مترمکعب برای کشت پاییزه شرق اصفهان و حیات رودخانه اختصاص یابد.
 
کل مصرف حوضه آبریز زاینده‌ رود در سال آبی ۹۴-۹۳ حدود یک میلیارد و ۱۸۶ میلیون مترمکعب خواهد بود و آورد سد زاینده‌ رود در سال آبی آینده به ۹۷۹ میلیون مترمکعب می‌رسد. طبق پیش بینی، حجم مخزن سد زاینده رود در شهریور سال ۹۴ نباید کمتر از ۱۸۰ میلیون مترمکعب باشد.
 
همچنین با رهاسازی آب از ۱۵ آبان ماه، آب زاینده رود در شهر اصفهان تا ۲۰ خردادماه سال آینده جاری خواهد بود.
 
در این نشست معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، استاندار یزد، نمایندگانی از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، وزارت کشور، صنایع و معادن و نماینده کشاورزان استان‌های چهارمحال و بختیاری، یزد و اصفهان حضور داشتند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: