جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 17 آذر 1395     
نیروگاه‌های ۳۰ ساله بازنشسته می‌شوند

خبرگزاری مهر: علیرضا دائمی امروز در نشست تخصصی «اقتصاد کم کربن» با مشارکت موسسه همکاری‌های بین‌المللی دولت آلمان (GIZ) با بیان اینکه ایران در برنامه ششم، میلیاردها دلار صرف بهبود تولید و مصرف انرژی در کشور خواهد کرد، گفت: مسبب اصلی تغییر اقلیم در ایران و جهان، انسان‌ها و برنامه‌ریزی‌های آنان بوده و در ایران هم از حدود دو دهه قبل دوران خشکسالی با ویژگی‌های ناشی از تغییر اقلیم حادث شده که بخش زیادی از تالاب‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها به دلیل عملکرد منفی انسانی آسیب دیده است.
به گزارش وزارت نیرو،  معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر نیرو با اشاره به اینکه امروز دریاچه ارومیه، تالاب هامون، رودخانه‌های بزرگ از جمله کارون آسیب جدی دیده‌اند، تصریح کرد: تالاب هامون یکی از بزرگ‌ترین بدنه‌های آب شیرین با ۱۸ میلیارد متر مکعب مخزن بوده که اکنون به یک شن‌زار خشک تبدیل شده و شهرهای اطراف خود را تهدید می‌کند؛ مردم آن ناحیه که روزگاری با ماهیگیری از این دریاچه امرار معاش می‌کردند امروزه ناچار به مهاجرت شده‌اند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه اثرات تغییر اقلیم در مهاجرت، از سایر مؤلفه‌های اقتصادی و اجتماعی کمتر نیست و بر اساس پیش بینی مراجع جهانی این وضعیت در غرب آسیا و سایر کشورها در دهه‌های آینده شدت خواهد گرفت، اظهار داشت: ایران نیز دستخوش این حوادث است و بیشترین آسیب را در این زمینه خواهد دید.
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو با بیان اینکه برنامه ششم راهنمای عملی برای برنامه ۵ ساله ای است که پیش رو داریم و در هفته جاری و هفته آینده لایحه برنامه ششم در مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت، تبیین کرد: در برنامه ششم توسعه برنامه‌های راهبردی و استراتژیک و چشم انداز ۲۰ سال آینده کشور پیش بینی شده و در حوزه وظایف تولید انرژی الکتریکی، کاهش گازهای گلخانه‌ای و  CO۲ مباحث مهمی هستند که به آن‌ها پرداخته خواهد شد.
دائمی ادامه داد: این برنامه‌ها شامل توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، کاهش کربن ناشی از سوخت نیروگاه‌ها، افزایش راندمان نیروگاه‌ها از ۳۷ به ۶۰ درصد، استفاده از حرارت خروجی نیروگاه‌ها برای تولید آب شیرین و کاهش هدر رفت انرژی در تولید، انتقال، توزیع و مصرف خواهد بود.
وی تاکید کرد: در تمام این اقدامات مشوق‌های مالی به صورت یارانه‌های نقدی و سایر کمک‌ها از جمله مشارکت مردم مد نظر قرار خواهد گرفت که از جمله می‌توان به تولید برق از انرژی فتوولتائیک بر بام خانه‌ها و تعویض سامانه‌های سرمایشی و گرمایشی برای کاهش گاز کربن اشاره کرد.
به گفته این مقام مسئول با بازنشسته کردن نیروگاه‌های با عمر بیش از ۳۰ سال و جایگزینی نیروگاه‌هایی با راندمان ۷۰ درصد که می‌تواند تا ۵۰ درصد مصرف سوخت را کاهش دهد و عدم استفاده از سوخت‌هایی نظیر مازوت و گازوئیل و استفاده از گاز مایع می‌تواند صرفه اقتصادی بالایی برای کشور داشته باشد.
معاون وزیر نیرو با اعلام اینکه در این راستا سازمان‌های بزرگی از جمله سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) و سازمان بهره‌وری انرژی (سابا) همکاری موثری خواهند داشت به راهکارهایی که در اثر تغییر اقلیم برای بخش آب ایجاد شده اشاره کرد و یادآور شد: تغییر نوع کشت متناسب با اقلیم منطقه، اصلاح الگوی کشت، اصلاح میزان آب مصرفی، استفاده از کشت‌های کم آب بر، کاهش کشت افقی و توسعه کشت گلخانه ای می‌تواند بسیار مؤثر باشد.
وی افزود: استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی و تسهیلات سازگاری اتحادیه اروپا در قسمت اقتصاد سبز از جمله مباحث مهمی است که در برنامه ششم پیش بینی شده و می‌توان از این منابع تسهیلاتی نیز حاصل کرد.
دائمی سپس با اشاره به اینکه سیاست‌های بسیاری در حل مشکل تغییر اقلیم وجود دارد که می‌توان آن‌ها را بکار بست افزود: همکاری با کشور آلمان و اتحادیه اروپا در کاهش نرخ رشد و توسعه کشور مستقل از افزایش گاز گلخانه ای از دیگر اهداف مااست.
وی اضافه کرد: ما می‌توانیم با کمک اتحادیه اروپا و آلمان برنامه توسعه ای برای خودمان و غرب آسیا و خاورمیانه فراهم کنیم تا ضمن توسعه اقتصادی و صنعتی، از افزایش گازهای گلخانه ای نیز جلوگیری کنیم.
معاون وزیر نیرو با تاکید بر اینکه این برنامه نیاز به مجموعه‌های بین المللی و کشور آلمان دارد تا بتوانیم ضمن برخورداری از کمک‌های بین المللی، اثرات تغییر اقلیم و آب و محیط زیست را مورد بررسی قرار دهیم، خاطرنشان کرد: دولت ایران معتقد است در سال‌های پیش رو، بحث حفاظت از محیط زیست و سازگاری با شرایط پیش آمده در تغییر اقلیم از اصلی‌ترین مباحث پیش رو است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: