جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 9 آذر 1395     
راه‌اندازی آزمایشی تصفیه‌خانه دریاچه شهدای خلیج فارس

به گزارش گروه عمران شهری شهرداری نیوز، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از راه‌اندازی آزمایشی تصفیه‌خانه دریاچه شهدای خلیج فارس تا نیمه آذرماه خبر داد.

علیرضا جاوید با اعلام اتمام مراحل نهایی نصب  و راه‌اندازی تجهیزات تصفیه شیمیایی دریاچه شهدای خلیج فارس، از راه‌اندازی آزمایشی این تاسیسات تا نیمه آذرماه خبر داد و گفت: پروژه احداث تصفیه‌خانه دریاچه 140 هکتاری غرب پایتخت، قادر است با ظرفیت 400 لیتر بر ثانیه، آب رودخانه کن را طی ماه‌های مجاز آبگیری از کدورت و فسفر پاک کرده و در سایر ماه‌های سال نیز با پشتیبانی سیستم بازچرخانی آب، به بهبود کیفیت آب دریاچه بپردازد.

 جاوید در تشریح مشخصات فنی و چگونگی روند بازپروری آب در تصفیه خانه دریاچه شهدای خلیج فارس، با بیان آنکه تصفیه فیزیکی آب بر عهده سازه‌های آشغالگیر، ریزپالاینده، شفاف‌کننده و فیلتر قرار دارد، یادآور شد آنچه پس از عملکرد این تاسیسات در آب باقی می‌ماند، بسیار ریزتر از آن است که با روش‌های معمول فیزیکی پالایش شود. بنابراین قسمت تصفیه شیمیایی باید وارد مدار شود تا به کمک افزودنی‌هایی که باعث لخته شدن مواد محلول می‌شوند، آب از آنچه هست پاکیزه‌تر شود.

وی بخش‌های لاملا و کلاریفایر را از دیگر سازه‌های اصلی تصفیه‌خانه دانست و با بیان آنکه نقش صفحات لاملا ته‌نشینی مواد معلق در آب است، افزود: این صفحات می‌توانند در کنار فیلترهای شنی، آخرین ذرات معلق آب را جدا کنند. البته در ادامه فرآیند مذکور، مقادیر مشخصی کلر با هدف گندزدایی به آب اضافه می‌شود تا برای ورود به دریاچه کاملا تصفیه شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران عملکرد سیستم تخلیه تحتانی و بازچرخانی آب را مربوط به ماههایی که امکان آبگیری از رودخانه کن فراهم نیست، دانست و گفت: در این ماه‌ها آب از طریق انشعابی از لوله تخلیه تحتانی وارد حوضچه آشغالگیر شده و سپس به مخزن بتنی ایستگاه پمپاژ بازچرخانی در جنوب دریاچه می‌رسد. آب پس از عبور از این مسیر وارد حوضچه ورودی تصفیه‌خانه می‌شود تا فرآیند تصفیه روی آن انجام پذیرد.

به گفته مهندس جاوید، در کنار تلاش برای تکمیل فرآیند تصفیه شیمیایی، اقداماتی از قبیل محوطه‌سازی، جدول‌گذاری و احداث سردرهای شمالی و جنوبی تصفیه‌خانه دریاچه شهدای خلیج فارس ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود این پروژه اثرگذار عمرانی در آذرماه سال جاری به طور کامل وارد مدار شود.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: