جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 6 آذر 1395     
استاد شهرسازی دانشگاه تهران مطرح کرد:
مناسب سازي فضاهاي شهري بدون اعمال تفكيك جنسيتي

به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی شهرداری نیوز، استادشهرسازي دانشگاه تهران تاكيدكرد: اگر فضاهاي شهري بدون تفكيك جنسيتي براي حضور زنان آماده شوند، نقش و فعاليت زنان در زندگي شهري افزايش پيدا خواهد كرد.

ميثم بصيرت با اشاره به استانداردهاي شهرسازي براي حضور زنان در زندگي اجتماعي گفت: فضاي زندگي شهري بايد بدون نگاه جنسيتي براي آرامش همه مردان و زنان طراحي شود اما با توجه به فرهنگ و آموزه هاي ديني و سبک زندگی ایرانی- اسلامی بايد فضاهاي شهري را به گونه ای طراحي كنيم كه زنان امنيت و آسايش بيشتري داشته باشند.

وي با اينكه فضاي محله ای به عنوان اولین عنصر تشکیل دهنده شهرها بعد از خانواده مي توانند تبعيض عليه زنان را رفع كند، افزود: بايد فضاي شهري كه براي عامه مردم ساخته مي شود براي خانم ها مناسب سازي شود اما اين مناسب سازي نبايد منجر به تفكيك جنسيتي در جامعه شود.

به گفته اين استاد دانشگاه اگر آماده سازي فضاهاي عمومي شهري منجر به تفكيك جنسيتي در جامعه شود زمينه جدايي زنان از زندگي اجتماعي را نیز فراهم مي کند.

بصيرت تاكيد كرد: البته طيفي از زنان ممكن است خواستار داشتن فضاي خاص و تفكيك شده در فضاهاي شهري باشند و برخي ديگر موافق اين ديدگاه نباشند كه در برنامه ريزي هاي شهري بايد به نیازها و خواسته های هر دو طيف توجه شود.

اين استاد دانشگاه با تاكيد بر اينكه فضاهاي عمومي بايد متناسب با نيازهاي طيف هاي گوناگون زنان ایجاد شوند ،گفت :مديران شهري بايد در طراحي فضاهاي شهري خود نيازهاي تمامی زنان را در نظر بگیرد نه اینکه تمامی فعاليت هاي سراي محلات و كلاس هاي آموزشي را بر محور زنان آسيب ديده شكل ندهد.

وي تاكيد كرد: تصمیم گیران شهری باید به این مساله توجه داشته باشند که بايد در طراحي فضاي های عمومي ايجاد امنيت بيشتر براي همه آحاد جامعه از جمله زنان ،كودكان و افراد كم توان را بيشتر در مد نظر قرار دهند.

به گفته اين استاد دانشگاه؛ بايد نيازهاي زنان در فضاي زندگي شهري را بدون تفكيك جنسيتي در نظر گرفته و اين نيازها را برجسته مي كنيم.

وي با اشاره به نقش هاي مشاركتي زنان در زندگي شهري بیان کرد: اگر زنان در زندگي اجتماعي و طرح هاي شهري نقش موثری داشته باشند؛ حتما نيازهاي این قشر در فضاهاي عمومي شهري بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

بصیرت یادآور شد: اگر مديران زن توانمندی در عرصه هاي شهري تربيت شوند، نيازهاي زنان به لحاظ فيزيولوژيكي و امنيتي در طرح ها وبرنامه هاي شهري واقع بينانه به كار گرفته مي شود.

استاد شهرسازی دانشگاه تهران همچنين با تاكيد بر نقش زنان در پروسه مديريت شهري گفت: اساسا در فرهنگ ما مديريت جامعه و شهرها موضوعي مردانه تلقي مي شوند اما در اين دوره از مديريت شهري مديران توانمندي زن نيز در شهرداري ها افزايش پيدا كرده اند.

به اعتقاد بصیرت مي توان با برنامه ريزي هاي گوناگون در بسترهاي رسمي جامعه نقش زنان در اداره شهرها تقويت كرد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: