جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 6 آذر 1395     
«کیلان» نخستین سریال خانگی کردی زبان

خبرگزاری فارس: کردستان از دیرباز مهد تمدن و آداب و رسوم مردمانی است که اصالت و وقار و متانت‌شان زبانزد بوده و رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفر تاریخی خود به کردستان، آن را استان فرهنگی نامیدند.

 

امروز در این سرزمین اصالت و فرهنگ شاهد خلق اثری هنری با بیان آداب و رسوم استان کردستان در قالب سریالی با عنوان «کیلان» هستیم که به همت کارگردان و تهیه‌کننده جوان کردستانی به ثمر نشسته است.

خبرگزاری فارس برای معرفی این هنرمند و اثرش گفت‎وگویی با وی انجام داده است که در پی می‌آید.

لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید که «کیلان» چندمین تجربه کاری شماست؟ 

دانیال احمدی هستم، تهیه‎کننده و کارگردان سریال کیلان و این سریال اولین تجربه بنده در بخش سریال است اما در حوزه فیلم کوتاه سه فیلم دارم و چندین سال تئاتر کار کرده‌ام. 

در چه رشته ای تحصیل کرده‌اید و از چه سالی وارد تئاتر شدید و فیلم‌های کوتاهی که ساخته‌اید را معرفی کنید؟

در رشته کامپیوتر و برق درس خوانده‌ام، اما به دلیل علاقه به هنر تئاتر از سال 78 شروع به کار کردم و فیلم‌های کوتاه یادگاری تخته سیاه، دود زندگی، پیاده در آب و همچنین یک انیمیشن با عنوان ضربدر را در کارنامه خود دارم. 

باتوجه به اینکه تحصیلات شما در رشته کامپیوتر و برق بوده چطور شد که وارد کار هنری تئاتر و ساخت فیلم و سریال شدید؟

علاقه و عشق از دوران دبستان که از موسیقی شروع کردم و بعد با آشناشدن با آقای سلیم کریمی مسوول انجمن نمایش وقت دیواندره و دبیر کنونی شورای مبارزه با مواد مخدر کردستان به تئاتر روی آوردم. البته قبلا در تئاتر آموزشگاهی هم کار کردم ولی بصورت حرفه‌ای با آقای کریمی در انجمن نمایش دیواندره شروع کردم.

 بفرمایید ایده سریال کیلان از کجا شروع در کجا ساخته شده و چه چیزی دلیل ساخت آن شد؟ 

ایده کیلان از مردادماه سال 1394 شروع شد و عرق و وظیفه و خدمت به فرهنگ و هنر مردمم موجب شد تا این اثر رو خلق کنم. کیلان در روستای ماچکه سفلی از توابع بخش حسین آباد سنندج و در 13 قسمت ساخته شد. 

چند نفر عوامل و بازیگر شما را در ساخت این سریال یاری می‌کنند؟

این سریال با همت جمعی از هنرمندان کرد استان کردستان ساخته شده و از 13 بازیگر و عوامل پشت صحنه و مشارکت و همراهی اهالی محترم روستای ماچکه در خلق این اثر استفاده شد 

البته جا دارد از مردم روستای ماچکه که به همه اهالی روستا زحمت دادیم، تشکر کنم. 

لطفا در خصوص ترکیب بازیگران سریال صحبت کنید بازیگران شما سابقه بازی در سریال‌های دیگر را دارند؟ 

بازیگران سریال از آقای آزاد مرادی شروع می‎کنم که تجربه چندین سال کار بازیگری تئاتر و تلویزیون را داشتند و در نقش «عزیز» ایفای نقش می‌کنند و خانم شب‌بو خرم‎صالحی که اولین تجربه وی بود اما با تلاش فراوان خود خیلی خوب در نقش کیلان ظاهر شدند.

خانم شب‎بو سلیمانی که یکی از بازیگران باتجربه و سخت‎کوش استان کردستان است در نقش «روژین» و کاوان سالم در نقش «صالح» با تجربه چندین ساله خود در تئاتر در این نقش به خوبی درخشیدند.

و الباقی دوستان هم که تجربه تازه‌ای دارند و با زحمات و تلاش‌های خودشون به من انرژی دادند. خانم‌ها آرزو احمدی، ناهید محمدی، آرزو رحیمی، ویدا محمدی و روژان عجمیان و آقایان سینا خدامرادی، فریاد خسرویانی. حیدر ابراهیمی. آرمان رحیمی، مجید حسین پناهی و جبار خدامرادی نیز در این کار مرا همراهی کردند. 

آیا در ساخت این سریال، با چه چالش‌هایی هم مواجه بودید؟

در ساخت هر کار هنری چالش‌های فروانی وجود دارد اما به شکر خدا و همت دوستان و همکاران عزیز همه رو پشت سر گذاشتیم و هنوز که هنوزه بیشتر در راه داریم اما خداوند بزرگ و مهربان است و با اتکا و امید به خدا پیشروی می‌کنیم و سریال رو پخش می‌کنیم.

از اینجا جا داره از همه دوستان عزیز که کنار ما بودند تشکر کنم و هر زحمتی که ‌کشیدن برای به نتیجه رسیدن کارمون تشکر می‌کنم و عده‌ای هم برای به نتیجه نرسیدن کار تلاش کردند اما این حرکت باعث شد من پخته‌تر بشم و از آنها هم ممنونم. 

شما در سریال هم تهیه‎کننده بوده‌اید هم کارگردان، این دو مسوولیت در ساخت یک سریال سخت نبود؟ 

بسیار سخت بود به خصوص در ادامه راه کار سخت‌تر می‌شد ما متاسفانه در اویل کار حامی مالی‌مان‌را از دست دادیم بخاطر یک حادثه و تنهایی کار ساخت کیلان رو ادامه دادیم 

اما جا دارد از آقایان قلعه‌شاخانی و احمدی از اداره فرهنگ و ارشاد کردستان که ما را در این راه حمایت کردند، تشکر و قدردانی کنم و همچنین تشکر ویژه از آقای کریمی که در این راه یاری دهنده بودند. 

 مخاطبان شما از چه زمانی و به چه شکلی می‌توانند سریال شما را ببینند؟ 

سریال ما بصورت خانگی پخش میشود و مردم عزیز می‌توانند از طریق فروشگاه‌های معتبر تهیه کنند و امیدوارم با دیدن این فیلم لذت ببرند. 

چرا سریال به صورت تلویزیونی پخش نشد؟ 

چون این کار هزینه‌های زیاد دارد و سازمان صدا و سیما در امور مالی سقفی دارند و همچنین به دلیل اینکه صدا و سیما از نظر پخش نیز محدودیت‌هایی دارند سعی کردیم سریال به صورت خانگی پخش شود. 

 کیلان تا چه اندازه به آداب و رسوم منطقه کردستان پرداخته است در این خصوص توضیح دهید؟

کیلان کاملا به رسم و رسوم کردی پرداخته و یادآور خاطرات گذشته مردم کردستان و متانت و وقار بانوان این سرزمین است ما در این کار بیشتر سعی‌مان این بود که در زندگی امروزه مردم یادآور تاریخ فرهنگی باشیم که بوده‌ایم پس امیدواریم تلنگری باشد برای همه ما تا باهم به زندگی و تاریخ گذشته نیم‌نگاهی داشته باشیم. 

 راجع به دستاوردهای این سریال بگویید و اینکه به نظر خودتان توانسته‌اید حرف‌هایتان را به خوبی انعکاس دهید؟ 

من همه سعی و تلاش خودم در کارم انجام داده‌ام و تنها مخاطبان عزیز می‌توانند راجع به دستاوردهای فیلم حرف بزنند. 

 آیا بعد از کیلان قصد ساخت پروژه‌‌ی تازه‌ای را دارید؟

حتما. انشاءالله تا زمانی که بتوانم به هنر عشق می‌ورزم و در این زمینه تلاش بیشتری خواهم کرد. 

 به نظر شما کیلان تا چه اندازه می‌تواند مخاطبان انبوه را به سمت خود جذب کند و بفرمایید کیلان در قالب سریال چندمین فیلم کردی است که در کردستان به صورت خانگی پخش می‌شود؟ 

کیلان اولین سریال کردی است که در استان کردستان بصورت خانگی ساخته شده است و قبلا هم عرض کردم تنها بینندگان و رضایت آنها از سریال کیلان می‌تواند بیانگر توجه و جلب آنها به سمت این سریال باشد و من همه تلاش خودم را برای جلب رضایت مردم کرد زبان کردستان و استان‌های دیگر که کیلان در این استان‌ها نیز پخش می‌شود، کرده‌ام. 

بهترین و بدترین خاطره شما در ساخت سریال کیلان؟

بهترین خاطره من دوستان و همکاران من و همراهی اهالی محترم روستای ماچکه هستند که امیدوارم همیشگی باشد. و بدترین خاطره سختی‌های زیادی است که در کار وجود داشت و من امیدوارم دیگر تکرار نشوند یکی از این خاطرات بد نبودن وقت کافی برای دیدن مادر عزیزم بود که نتوانستم ایشان را در طول کارم ببینم. 

 خودتان تا چه اندازه سریال و فیلم می‌بینید و چه سریالی دوست دارید؟

من بخاطر علاقه و کارم فیلم زیاد می‌بینم و خیلی فیلم‌ها هستند که دوست دارم اما بیشتر به کارهای رئال علاقمندم و خودمم تلاش می‌کنم که فیلم‌هایی که می‌سازم بر اساس واقعیت باشد. 

نظرتان در خصوص هنرنمایی بازیگران زن فیلم‌های استانی چیست؟ آیا زنان کردستانی توانسته‌اند در این زمینه به خوبی هنرنمایی کنند؟

بازیگران خیلی خوبی در استان هستند و مطمئنم خیلی‌ها هستند که در آینده هنر ایران حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت و زنان کردستانی همیشه حرف‌های زیادی داشتند بخصوص در بازیگری واقعا اشخاص خاصی داریم و خواهیم داشت چون زنان کرد همیشه وقار و غرور خاصی داشته و دارند که مایه پیشرفت آنها در زمینه‌های مختلف به‌ویژه هنر است. 

آیا هنرمندان و طبیعت کردستان زمینه و پتانسیل لازم برای کسب برتری‌ها در زمینه فیلم را دارند؟

صد درصد توانمندی هنرمندان و ظرفیت‌های استان بی‌نظیر است و من معتقدم هنرمندان کرد همیشه پشیرو بوده‌اند و طبیعت بکر کردستان عالیترین تصاویر را به هر بیننده‌ای می‌دهد. 

 توقع و انتظار شما از مسوولان فرهنگی و هنردوست کردستان چیست؟

انتظار این است که با هنرمندان هنرمندوار همراه و هنر دوست باشند پشتیبانی مسوولان از هنرمندان مایه دلگرمی و قوت قلب برای آنهاست چرا که واقعا هنر بدون هنردوست معنایی ندارد. 

سخن پایانی شما...

هنر بدون بیننده سکوت بزرگی است که هنرمند را از تلاش بیشتر ناامید می‌کند باید همیشه به زحمات هنرمندان ارج بنهیم من بعنوان شاگرد همه هنرمندان کرد و ایرانیان از همه خواهانم دست هنرمندان را بگیرند تا بتواند خدمات بیشتری به فرهنگ و هنر این مرز و بوم ارائه دهند. 

 ممنون از وقتی که در اختیار فارس قرار دادید.

تشکر از شما و اهمیتی که این رسانه برای فرهنگ و هنر استان قائل است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: