جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 4 آذر 1395     
مدیرکل سلامت شهرداری تهران:
مدیریت شهری با رویکرد شهروندمدارانه برای خدمت رسانی بهتر به افراد دارای معلولیت تلاش می کند

به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی شهرداری نیوز، مدیرکل سلامت شهرداری تهران گفت: مدیریت شهری با نگاه شهروندمدارانه و غیر مداخله گرایانه فعالیت در زمینه خدمت رسانی بهتر به افراد دارای معلولیت را پیگیری می کند.

سمانه زمانی اظهار داشت: شهرداری تهران با رویکرد توجه به افراد دارای معلولیت به عنوان شهروندان شهر با  نگاهی واقع بینانه به وضعیت زندگی و نحوه ارتباطات این افراد، مبانی تحقق فرصت ها و عدالت اجتماعی در خصوص آنها را همچون سایر آحاد جامعه مدنظر قرار داده است. بنابراین اداره کل سلامت شهرداری تهران به منظور افزایش مشارکت اجتماعی افراد دارای معلولیت و توجه و رسیدگی به مشکلات آنها و همچنین بسترسازی برای حضور معلولان در جامعه برنامه هایی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با بیان این مطلب که قرار است در حوزه سلامت از توان تمامی شهروندان استفاده شود، خاطرنشان کرد:  به یاری خدا کانون معلولان محلات شهر تهران جز فعالترین و پرکارترین کانون ها در سطح شهر تهران است و دوستانی که در این حوزه کار می کنند، بعضا جلوتر و پشگام تر از مسئولان و مدیران شهری در حوزه سلامت قدم بر می دارند و با طرح ایده های ناب اداره کل سلامت را در جهت پیشبرد رسالت های فرهنگی و اجتماعی یاری می رسانند.

زمانی ضمن ابراز خرسندی از تشکیل شورای راهبردی معلولان شهرداری تهران اظهار داشت: این شورا با هدف رفع مشكلات و نيازهاي افراد دارای معلولیت مبتنی بر همکاری و هم افزایی واحدهای مختلف ذیربط در داخل و خارج شهرداری تهران، درصدد است تا سازو کار لازم به منظور دسترسی عموم شهروندان به ویژه افراد دارای معلولیت را به خدمات همه جانبه شهری فراهم نمایند.

وی بسترسازی مناسب جهت ارتقای کیفیت زندگی و همچنین تردد راحت تر افراد دارای معلولیت در سطح شهر را نیازمند تکمیل دستورالعمل جدید در راستای دستور شهردار تهران دانست و افزود: شهرداری تهران با نگاه شهروندمدارانه و غیر مداخله گرایانه فعالیت در زمینه خدمت رسانی بهتر به افراد دارای معلولیت را پیگیری می کند.

رفع مشکلات افراد دارای معلولیت نیازمند هم افزایی متولیان است

مدیر کل سلامت شهرداری تهران در زمینه خدمات دهی به افراد دارای معلولیت اذعان داشت: باید همه دستگاه ها و مجموعه های متولی در کنار یکدیگر قرار گیرند و با هم افزایی در راستای فراهم سازی زیرساخت های شهری، رفاهی، خدمات درمانی و سایر نیازهای افراد دارای معلولیت تلاش کنند.

وی با اشاره به اهم فعالیت های اداره کل سلامت در حوزه افراد دارای معلولیت گفت: در این زمینه تشکیل شورای راهبردی معلولان شهرداری تهران، تشکیل کانون های معلولان محلات شهر تهران، نظارت بر امر مناسب سازی فضاهای شهری با استفاده از ظرفیت کانون های معلولان محلات شهر تهران، برگزاری همایش و نشست های تخصصی با موضوعات مرتبط، اجرای برنامه های فرهنگی، آموزشی و ورزشی ویژه افراد دارای معلولیت، حمایت از سازمانهای مردم نهاد در حوزه افراد دارای معلولیت، مشارکت و همکاری با سازمان بهزیستی در اجرای پروژه های مشترک،  عضويت نماينده اداره كل سلامت در ستاد مناسب سازي شهرداري تهران و پيگيري درخواست و نيازهاي افراد دارای معلولیت شهر تهران به ويژه اعضاي كانون هاي معلولان  از جمله اقدامات مهم ما به شمار می رود.

زمانی از مهمترین نتایج شورای راهبردی معلولان شهرداری تهران به مواردی از قبیل بحث و بررسی اعضای شورا در خصوص رفع مشکلات افراد دارای معلولیت از طريق برگزاري جلسات مشترك با معاونت شهرسازي و معماري، معاونت حمل و نقل ترافيك، سازمان پاركها و فضاي سبز، سازمان زیباسازی، شرکت مترو و...، ارائه نظرات تخصصي به منظور مناسب سازي مجتمع فرهنگي، اجتماعي معلولان و جانبازان قمر بني هاشم منطقه 20، پيگيري وضعيت مشكلات حمل و نقل افراد دارای معلولیت از طريق برگزاري جلسات مشترك با مديران سازمان بهزيستي و معاونت حمل و نقل و ترافیک و... اشاره نمود.

وی با اشاره به نظارت بر امر مناسب سازی فضاهای شهری با استفاده از ظرفیت کانون های معلولان محلات شهر تهران گفت: عمده ترین اقدامات صورت گرفته در این بخش شامل شناسایی معابر، بوستان ها و اماکن نیازمند مناسب سازی در مناطق، بررسی وضعیت مناسب سازی 404 بوستان شهر تهران با مشارکت سازمان بوستان ها و فضای سبز، تهيه دستورالعمل ويژه مناسب سازي فضاهاي شهري با عنوان طرح جهادي استقبال از بهار ويژه معلولان و ابلاغ آن به مناطق در سال های 90 و 91 است.

مدیر کل سلامت شهرداری تهران ادامه داد: همچنین همکاری با سازمان حمل و نقل و ترافیک در اجرای طرح جهادی مناسب سازی منازل افراد دارای معلولیت از قبیل نصب بالابر، هم سطح سازی ورودی منازل معلولان و مناسب سازی سرویس های بهداشتی، بررسی وضعیت مناسب سازی سامانه قطار شهری و بررسی 67 ایستگاه مترو با توجه به چک لیست تهیه شده و پیگیری جهت دریافت مجوز نصب تابلوهای ویژه پارک خودرو معلولان( تجربه منطقه2، 11،4 و...)  نیز صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه تاکنون همایش ها و نشست های تخصصی با  موضوعات مرتبط با استفاده از ظرفیت کانون های معلولان محلات شهر تهران برگزار شده است، افزود: همایش « شهری برای همه»، نشست تخصصی با عنوان «معلولان و زندگی شهری»، کارگاه تخصصی با عنوان« شناخت و شیوه ارتباط مطلوب با افراد دارای معلولیت و بررسی نقش مدیریت شهری در حل مشکلات شهروندان دارای معلولیت» ویژه مدیران شهری مناطق 22 گانه شهرداری تهران، کارگاه آموزشی با عنوان «آشنایی با معلولیت و ناتوانی و شیوه های ارتباط مطلوب با افراد دارای معلولیت» ویژه رانندگان پایانه حمل و نقل جانبازان و معلولان طرشت، نشست «هم اندیشی نمایندگان کانون معلولان محلات شهر تهران با اصحاب رسانه» ، مسابقه «سلام شهردار» و جشنواره «مهرانه» در سطح مناطق (تقدیر از خانواده های دارای حداقل دو فرزند معلول و نخبه) از جمله این برنامه هاست.

زمانی از اجرای برنامه های فرهنگی، آموزشی و ورزشی ویژه معلولان خبر داد و گفت: تاکنون برنامه هایی چون گرامیداشت مناسبت های مرتبط یا معلولان به ویژه روز جهانی معلولان(12آذر ماه)، روز جهانی نابینایان(23 مهر ماه)، روز جهانی ناشنوایان(8 مهر ماه)، همایشها و کارگاههای آموزشی ویژه معلولان و  خانواده های آن ها، نشست اعضای کانونهای معلولان محلات شهر تهران در سطح محله  با حضور مدیران ارشد شهرداری و جشنواره، همایش و نمایشگاه ها با موضوع معلولیت توسط خود معلولان اجرا شده است.

وی با اعلام برگزاری تورهای آموزشی و تفریحی ویژه اعضای کانون های معلولان و خانواده های آن ها افزود: در راستای اقدامات فرهنگی نیز مسابقات مختلف فرهنگی، ورزشی ویژه معلولان در سطح محلات، ارائه خدمات مشاوره ای روان شناختی، پزشکی و پیراپزشکی به معلولان، مسابقات مختلف ورزشی و فرهنگی و تهیه و توزیع اقلام آموزشی صورت گرفته است.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به اقدامات کانون معلولان محلات شهر تهران گفت: این کانون فعالیت هایی چون توانمند سازي و آموزش، جلب مشاركت و تشكيل جلسات، طراحي و مديريت سايت كانون معلولان به آدرس www.kmt22.org ، تهیه وتوليد بسته های فرهنگي و آموزشي، برگزاری جشنواره ها و همايش های تخصصی، نظارت بر امر مناسب سازی، عضویت دبیرکل کانون در شورای راهبردی معلولان شهرداری تهران، همکاری در برگزاری مراسم و مناسبت های ویژه معلولان را انجام داده است.

به گفته زمانی، کانون معلولان محلات شهر تهران در حوزه توانمند سازي و آموزش با حمایت این اداره کل  کارگاه های آموزشی با موضوعات سلامت، ارائه خدمات مشاوره ای روان شناختی، پزشکی و پیراپزشکی، کلاس ها و دوره های مهارتی، اردوهای آموزشی و تفریحی و مسابقات مختلف ورزشی و فرهنگی اجرا کرده است.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: