جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 3 آذر 1395     
قائم مقام شهردار منطقه 12 تهران:
اجرای طرح ارتقاء کیفیت زندگی در دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری

به گزارش گروه اخبار مناطق 22 گانه شهرداری نیوز، قائم مقام شهردار منطقه 12 تهران از اجرای طرح ارتقاء کیفیت زندگی در قلب تاریخی پایتخت در دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری خبر داد.

علی محمد سعادتی با بیان این مطلب افزود: طرح ارتقاء کیفیت زندگی دارای دو بخش کلیدی ، کالبدی و انضباط بخشی بوده که بخش نخست شامل تمامی برنامه ها و سیاستگذاری هایی است که به کالبد و جسم شهری می پردازد و ناظر بر حوزه های شهرسازی ، معماری، تاسیسات و زیرساخت های شهری است.

وی با اشاره به انضباط بخشی به عنوان دومین رویکرد این طرح ادامه داد: در حوزه انضباط بخشی در نظر داشتیم تا در بخش های حمل و نقل عمومی و ترافیک ، اجتماعی و فرهنگی ، خدمات شهری و زیباسازی ، زمینه ارتقاء کیفیت زندگی را در این منطقه ایجاد کنیم.

قائم مقام شهردار منطقه 12 با بیان اینکه طرح ارتقاء کیفیت زندگی در حوزه شهرسازی ، معماری و زیرساخت های شهری سیاست های 8 گانه ای را دنبال می کند ؛ یادآور شد: تمامی این سیاست ها ناظر بر احیا ، مرمت ، بازسازی بناها و اماکن تاریخی بوده ، به عبارت دیگر وجود بافت ارزشمند و انبوهی از ساختمان ها و بناهای تاریخی ، نقش این سیاست ها را کلیدی کرده است ، به عنوان مثال توجه به بازار تهران و پرداختن به مرمت ، بهسازی و شرایط مناسبی که بتوان در این مرکز تاریخی و اقتصادی تهران دنبال کرد را در دستور کار قرار داده ایم.

وی با بیان اینکه زیرساخت های شهری را به صورت جدی در این طرح و پروژه ها دنبال کردیم ؛ تاکید کرد : سعی ما بر این است که در تمام پروژه هایی که انجام می شود همزمان با آن زیرساخت های لازم و مورد نیاز شهر نیز تامین و نواقص های قبلی منطقه برطرف شود.

سعادتی با اشاره به مداخلات شهرداری منطقه 12 در بافت فرسوده بیان کرد: در مداخلاتی که در بحث بافت های فرسوده داشتیم ، به نوعی با تغییر عملکردها و تغییر فعالیت ها ؛ هویت تاریخی به این محدوده بازگشته ، مانند احیاء بازارجه عودلاجان که همچنان نیز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه اجرای آرام سازی ترافیکی و حذف ترافیک عبوری و مناسب کردن شرایط برای ساکنان و فعالان در این عرصه به عنوان یکی دیگر از مسائل قابل توجه در اجرای طرح ارتقاء کیفیت زندگی عملیاتی شده است ؛ گفت: آرام سازی ترافیکی را چه در محورهای شهری و چه در محورهای با ارزش محلی مانند امازاده یحیی دنبال کردیم تا به صورت یک شبکه مویرگی داخل بافت و محله ها ، ساکنان بتوانند از این شرایط کیفی بهره مند شوند.

علی محمد سعادتی با بیان اینکه خوشبختانه منطقه 12 دارای ظرفیت های زیادی در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی است ؛ افزود: انبوهی از موزه ها و میراث فرهنگی در این منطقه وجود دارد که برای حضور بیشتر توریست ها و گردشگران چه در مقیاس محلی و داخلی و چه در مقیاس بین المللی سعی کردیم تا ارتقاء کیفی در محدوده های بناها و راسته های تاریخی ایجاد کرده و پاسخگوی نیازهای گردشگران در این محدوده باشیم.

به گفته وی ؛ نکته دیگری که در حوزه گردشگری با تدبیر شهردار تهران به صورت جدی دنبال شد ؛ اصلاحات ، پایش و تغییراتی بود که باید در طرحی تفصیلی ایجاد می شد ، متاسفانه طرح تفصیلی منطقه 12 در محدوده های تاریخی در وضعیت مطلوبی به سر نمی برد و خوشبختانه در اقداماتی که در یک سال و نیم اخیر انجام گردید ؛ سعی شد در قالب نظارت و ارتقاء طرح تفصیلی به نقطه مطلوبی برسیم ، به عنوان مثال ما در محدوده حصار صفوی که سال های گذشته به ثبت میراث فرهنگی رسید ؛ سعی کردیم از ظرفیت طرح تفصیلی جدید منطقه استفاده کرده و تمام ساختار و کانون های قدیمی و تاریخی ای را که در سطح محله ها و زیر محله ها وجود داشت شناسایی و براساس آن برای مرمت ، احیا و بهسازی محله ها و راسته های قدیمی اقدام کنیم.

قائم مقام شهردار منطقه 12 با بیان اینکه بر مبنای طرح جدید تفصیلی این منطقه در محدوده های تاریخی حداکثر تعداد طبقات برای ساختمان های در حال ساخت ، سه طبقه است ؛ یادآور شد: اگر در اصلاحیه ها و  بازگشایی گذرها از ورود خودرو صرف نظر کرده و جداره های ارزشمند را تثبیت و مرمت کنیم ؛ عملا به نقطه ای خواهیم رسید که در این محدوده نیازی به حضور خودرو نباشد ، همچنین ضوابط عامی که در نظام پهنه بندی منطقه قابلیت اثبات پیدا کرد ؛ الگوی احیا ، الگوی حیاط مرکزی و استفاده از سطوح منهای یک به صورت گودال باغچه ها را به عنوان یکی از نکات شاخص تاریخی تهران مد نظر قرار داده و استفاده از ظرفیت پارگینگ های عمومی را در جداره ها و محورهای پیرامونی محله ها مد نظر قرار دادیم.

وی با اشاره به اینکه در نظر داریم تا به روزی برسیم که دیگر شهروندان برای حضور خودروهای خود داخل بافت تاریخی نیاز به تامین پارکینگ نداشته باشند ؛ بیان کرد: اگر قرار باشد بسیاری از ساختمان های ارزشمند فضای زیر سطحی خود را به پارکینگ اختصاص بدهند ؛ عملا دستخوش تخریب و نوسازی شده و این مساله برای ما نامطلوب خواهد بود ، به همین دلیل مشخص کردیم کدامیک از پلاک های واقع در محدوده تاریخی امکان استفاده از پارکینگ را به صورت اختیاری دارند و کدامیک از پلاک ها نیازمند تامین پارکینگ به صورت اجباری هستند و به غیر از بخش های کاری ، به بقیه بخشها کمک کردیم ، تا از طریق استفاده از پارکینگ های عمومی پیرامونی بافت های تاریخی ؛ حضور خودروها در داخل محله کمرنگ شود.

سعادتی ادامه داد: همچنین مسیری در داخل محله ها برای استفاده از خودروهای برقی و با عرض کم ایجاد شده است تا بتواند شهروندان را به صورت رایگان در داخل محله ها جابه جا کنند و عملا نیاز نباشد شهروندان و اهل محل برای تردد و حضور خود از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنند

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: