جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 2 آذر 1395     
در همایش ارتقاء کیفیت محیطی در بافت تاریخی شهر تهران مطرح شد:
اجرای پروژه هایی در مقیاس محلی؛ استراتژی طرح ارتقاء کیفیت زندگی در منطقه تاریخی تهران

به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی شهرداری نیوز، قائم مقام شهردار منطقه 12 ؛ مهمترین استراتژی طرح ارتقاء کیفیت زندگی در منطقه تاریخی تهران را اجرای پروژه هایی در مقیاس محله ای دانست.

علی محمد سعادتی در همایش ارتقاء کیفیت محیطی در بافت تاریخی تهران که با حضور شهردار این منطقه ، اساتید ، اندیشمندان ، دانشجویان و شورایاری های محلات 13 گانه منطقه در مدرسه دارالفنون تشکیل شد ؛ گفت: نقش و ارزش های منطقه 12 به عنوان عرصه ی تاریخی کلانشهر تهران در هویت تاریخی این شهر بی بدیل و غیر قابل انکار است.

وی با بیان اینکه زمانی که اتصال دنیای مدرن و کهن را در پایتخت مرور می کنیم مرکز تاریخی تهران نقش بسیار کلیدی و موثری دارد ؛ افزود: در واقع همواره از مرکز تاریخی تهران به عنوان قلب تپنده تاریخی ، سیاسی و اقتصادی می توان یاد کرد که مهمترین جذابیت های گردشگری در حوزه های مختلف سیاسی و اجتماعی را به خود اختصاص داده است.

قائم مقام شهردار منطقه 12 تهران با اشاره به موقعیت جغرافیایی و جمعیتی این منطقه ادامه داد: براساس سرشماری سال 1390 این منطقه دارای 240 هزار نفر جمعیت بوده و با توجه به مساحت 1600 هکتاری که دارد ، دارای6 ناحیه و 13 محله است.

به گفته وی ؛ بیش از نیمی از آثار ثبت شده تاریخی شهر تهران در منطقه 12 قرار دارد و این مساله کمک می کند تا مدیران شهری پرداختن به مسایل تاریخی و هویتی را در این محدوده جدی تر دنبال کنند.

سعادتی با اشاره به قرار گرفتن حصار صفوی و ناصری در محدوده منطقه 12 بیان کرد: تناسب این محدوده با حصار صفوی و بعد از آن حصار ناصری در دوران قاجار به این صورت است که 100 درصد تهران دوران صفوی و 72 درصد تهران در دوره قاجار منطبق با حدود منطقه 12 است ، به همین دلیل است که اعتقاد داریم مداخلات و سیاستگذاری ها در این منطقه می تواند در سرنوشت این محدوده بسیار تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به چالش های متعددی که در یک قرن اخیر ، قلب تاریخی تهران با آن روبه رو بوده است ؛ یادآور شد: متاسفانه یکصد سال بی مهری و کم توجهی به بافت تاریخی تهران امروز؛ این بافت تاریخی را دچار بیماری کرده و عملا کسی نمی تواند از این بیماری چشم پوشی کند و آن را به زبان نیاورد و به فکر چاره اندیشی برای این محدوده نباشد.

قائم مقام شهردار منطقه 12 با اشاره به مشکلاتی که بازار تهران برای بافت تاریخی به وجود آورده تاکید کرد: بازار تهران با انبوهی از حضور و جمعیت روزانه ، وضعیت مناسبی در ابعاد مختلف در حوزه خدمات ، برنامه ریزی ، زیرساخت ها و پرداختن به آثار ثبت شده تاریخی در این محدوده ندارد ، متاسفانه انبارها و کارگاه های تولیدی در این محل رخنه کرده اند و ظرفیت سکونتی مرکز تاریخی تهران را به حداقل رسانده اند ، به گونه ای که در دوره های مختلف شاهد کاهش جمعیت و جمعیت گریزی در منطقه 12 بوده ایم.

وی با اشاره به اینکه هجوم این اتفاق و فعالیت های اقتصادی به بافت های مسکونی ، رفته رفته شرایط و کیفیت سکونت را در این بافت ها به حداقل رسانده است ؛ گفت: خانه های نا امن ، متروکه و رها شده یکی از برآیندهای نفوذ بازار و فعالیت های اقتصادی آن به داخل بافت مسکونی است که اکنون کم و بیش در برخی از محله های منطقه 12 شاهد آن هستیم.

سعادتی با بیان اینکه فقدان زیرساخت های ایمن و کارآمد یکی دیگر از چالش ها و مسائلی است که متاسفانه امروز منطقه 12 با آن روبروست ، افزود: ناگزیر هستیم تا برای بهبود کیفیت زندگی در مرکز تاریخی تهران نگاه خود را تغییر داده و به شیوه دیگری به این منطقه و معضلات آن نگاه کنیم تا راهکارهای مناسبی را برای مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستین ؛ پیداکنیم.

وی در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه در یک سال و نیم گذشته اجرای برنامه هایی در جهت بهبود کیفیت زندگی در منطقه 12 از سوی مدیریت شهری شروع شده است ؛ ادامه داد: تاکید به رویکردهای انسان محور و پرداختن به یک نگاه اجتماع محور میتواند کمک حال ما در بهبود کیفیت زندگی در این منطقه باشد ، امروز تمامی برنامه ها در مقیاس یک ، یکم و با ظرافت در مرکز تاریخی شهر تهران در حال اجراست ؛ که ازجمله این برنامه ها می توان به اجرای طرح ارتقاء کیفیت زندگی در منطقه 12 اشاره کرد.

سعادتی با تاکید بر اینکه طرح ارتقاء کیفیت زندگی در منطقه 12 به 4 مقوله مهم سکونت ، فعالیت ، فراغت و تفریح می پردازد؛ بیان کرد: تمام تلاشمان در برنامه ارتقاء کیفیت زندگی این است که شرایط را برای زندگی شهروندان در این 4 حوزه بهبود ببخشیم.

به عبارت ساده تر برنامه ی ارتقاء کیفیت زندگی در واقع برنامه ی شناخت و اولویت بندی اقداماتی است که هم بتواند به کالبد شهر بپردازد و هم با انضباط بخشی ، شرایط مناسب تری را برای حیات اجتماعی فراهم کرده تا شهروندان ساکن در این منطقه در یک شرایط مناسبت تر و سرزنده تری زندگی کنند.

وی با بیان اینکه مهمترین استراتژی طرح ارتقاء کیفیت زندگی در مرکز تاریخی تهران ، برنامه ریزی های پروژه ها و اقدامات کوچک مقیاس در حد محله است ، یادآور شد: تمامی این اقدامات به صورت یک شبکه ی هم افزا و منسجم ، با دوره ی تحقق پذیری کوتاه و با طیف متنوع به گونه ای طراحی شده که بتواند در یک گستره ی جغرافیایی و فراگیر در سطح محله های منطقه نتیجه بخش باشد ، در واقع هدف مدیریت شهری این است که تمامی شهروندان منطقه 12 در تمامی محله ها از تاثیر اقداماتی که در قالب طرح ارتقاء کیفیت زندگی در حال انجام است ، بهره مند شده و در ماهیت و کیفیت زندگی آنها نیز تغییراتی ایجاد شود.

گفتنی است در ادامه ی این همایش ، پنل تخصصی با حضور مهندس عابد ملکی شهردار منطقه 12 ، دکتر سعادتی قائم مقام این منطقه ، اساتید و اندیشمندان برپا و به سوالات حاضرین پاسخ داده شد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: