جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 29 آبان 1395     
چراغ سبز آخوندی به کوماک چینی

خبرگزاری تسنیم: طی یک سال و چند ماه اخیر مسئولان دولت یازدهم از هر فرصتی برای در بوق کردن خرید هواپیماهای غربی (ایرباس و بوئینگ) استفاده کرده‌ و وعده‌های متعددی برای ورود اولین سری این هواپیماها داده‌اند.

آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیمه‌های تابستان امسال وعده آخر پاییز را برای ورود اولین هواپیماهای ایرباس داده بود. قائم مقام وی در امور بین الملل اما از ورود 9 فروند هواپیما تا پایان سال جاری یعنی با سه ماه تاخیر در مقایسه با زمان اعلامی وزیر راه خبر داده است. گذشته از پارادوکس اظهارات عالی‌ترین مقام وزارت راه و شهرسازی و مسئولان و مدیران این وزارتخانه، به نظر می‌رسد با اتفاقات چند روز اخیر ورود هواپیماهای ایرباس و بوئینگ با موانع جدی مواجه شده است.

مجلس نمایندگان آمریکا در صدد تصویب طرحی است که بر اساس آن فروش هواپیمای مسافربری به ایران ممنوع می‌شود. این طرح که «بیل هویزنگا»، نماینده جمهوریخواه پیش نویس آن را ارائه کرده وزارت خزانه داری آمریکا را از صدور هر گونه مجوز برای موسسات مالی آمریکا در ارتباط با صادرات یا صادرات مجدد هواپیماهای تجاری به ایران منع می کند. طرح «هویزنگا» علاوه بر بوئینگ، مجوز فروش ایرباس به ایران را لغو خواهد کرد.

در این شرایط وزیر راه و شهرسازی اواسط هفته‌ای که گذشت به چین سفر کرد. آخوندی در جریان بازدید از مرکز تولید و طراحی هواپیمای کوماک این کشور گفته است: چنانچه شرکت های هواپیمایی کشور چین علاقمند به حضور در بازار ایران هستند مستلزم ارائه استانداردهای ایمنی، فنی و کیفی به مراجع، سازمانها و ایرلاین های ایرانی و دادن خدمات پشتیبانی فنی و مالی از تولیدات خود هستند.

به گزارش تسنیم، این‌گونه به نظر می‌رسد که وزیر راه و شهرسازی از ورود هواپیماهای ایرباس و بوئینگ با توجه به موانع متعددی که آمریکایی‌ها برای آن ایجاد کرده‌اند، ناامید شده و به سمت هواپیماهای شرقی تمایل پیدا کرده‌اند.

نام هواپیمایی که وزیر راه برای ورود آن به بازار حمل‌ونقل هوایی کشور چراغ سبز نشان داده  کوماک ای جی آر 21 (Comac ARJ21) است. این هواپیما سال 2008 میلادی اولین پرواز آزمایشی خود را انجام داد و اواسط سال جاری میلادی به طور رسمی از سوی شرکت هواپیمایی "چنگدو" مورد استفاده قرار گرفت.

این هواپیما در دو مدل با ظرفیت‌های 90 و 105 نفری ساخته می‌شود و مناسب مسیرهای پروازی تا حدود 3000 کیلومتر است. موتور این هواپیمای چینی را شرکت‌های غربی (جنرال الکتریک) تامین کرده اند و کشورهای لائوس و کنگو برای خرید آن سفارش داده‌اند.

قیمت این هواپیمای چینی حدود 30 میلیون دلار است. این قیمت تقریبا نصف قیمت هواپیمای میان برد غربی (ایرباس و بوئینگ) است و در کنار کارشکنی آمریکایی‌ها می‌تواند یکی از دلایل چرخش مسئولان دولت یازدهم باز هواپیمای غربی به سمت هواپیمای شرقی باشد.

گرچه این احتمال وجود دارد اولین سری هواپیمای ایرباس با تاخیر وارد کشور شود، اما امید چندانی به ورود حدود 200 فروند باقیمانده (ایرباس، ای تی آر و بوئینگ) نیست. با این تفاسر باید دید ایران نیز به جمع دو کشور سفارش دهنده هواپیمای چینی یعنی لائوس و کنگو ملحق می‌شود یا خیر؟




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: