جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 25 آبان 1395     
پاتک به مدلینگ‌ها در قزوین

روزنامه آرمان - رامین علیزاده: در حالی که مدتی می‌شد انتشار اخبار سریالی درباره برخورد با مدلینگ متوقف شده بود، روز گذشته انتشار یک خبر در این زمینه بار دیگر موضوع را به تیتر رسانه‌ها تبدیل کرد. دادستان قزوین گفت:«هفت مجموعه فعال در زمینه مدلینگ در قزوین پلمب و ده‌ها نفر دستگیر شدند.» همزمان رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا نسبت به اغفال جوانان و نوجوانان و باج‌خواهی از آنها از طریق مدلینگ هشدار داد.
بارها اخبار دستگیری اعضای شوی لباس و مدلینگ به گوش خورده است. با توجه به اظهارات سخنگوی ناجا در سال جاری ۴۵ مورد پرونده قضائی در این مورد تشکیل شده و همچنین حدود ۲۰ سایت، وبلاگ و صفحه که در این زمینه فعالیت می‌کردند، از دسترس خارج شده‌ است. در سه ماهه نخست امسال به بیش از ۵۰۰ سایت و وبلاگ تذکر داده شده تا از ادامه فعالیت خود اجتناب کنند. اخبار مربوط به این شوهای لباس بیشتر مربوط به تهران و کلانشهرها بوده، اما این مساله به قزوین هم سرایت کرده است.

صادقی نیارکی در تشریح جزئیات دستگیری فعالان مدلینگ در قزوین اظهار داشت: در گذشته اقدامات پیشگیرانه و حتی هشدارهای لازم از طریق رسانه‌ها در مورد این افراد صورت گرفته و تذکرات لازم نیز ارائه شد، اما نه تنها توجهی نشد، بلکه مرتکبان به اعمال مجرمانه خویش ادامه دادند. او افزود: امروز شاهدیم برخی به عنوان مدلینگ کارهایی می‌کنند که در غرب هم رواج ندارد. به عنوان مثال در برخی آرایشگاه زنانه، مردان کار آرایشگری را انجام می‌دهند و این یک فرهنگ ناهنجار و غیرقابل قبول است، علاوه بر این در رابطه با بعد دیگر جنگ نرم باید گفت، جنگ نرم فقط خانواده‌های پایین‌دست را مد نظر ندارد و حتی رده‌های بالا را نیز هدف قرار داده است. عضو شورای مسئولان قضائی استان قزوین، ترویج و اشاعه فحشا از راه جذب دختران در زمینه مدلینگ و پخش تصاویر نیمه عریان آنان در شبکه‌های اجتماعی را موجب تغییر در فرهنگ ایرانی اسلامی و هنجارشکنی دانست و اظهار داشت: با توجه به گزارشات واصله و ملاحظه مستندات تصویری استخراج شده توسط دایره بررسی فنی ادله دیجیتال و مشاهده گسترش و شیوع مدلینگ‌ها و ترویج فرهنگ غربی بین جوانان که اشاعه فحشا محسوب می‌گردید و متاسفانه در حال افزایش نیز می‌باشد، در کنار این افراد متاسفانه آتلیه‌ها و استودیوهای عکاسی دارای مجوز و پروانه فعالیت، اقدام به تهیه عکس در این زمینه می‌کنند. در این راستا با انجام اقدمات فنی و اطلاعاتی، آتلیه و استودیوها شناسایی و از آنجایی که اقدامات ایشان مخل امنیت اخلاقی و نظم عمومی است، به استناد ماده ۱۱۴ قانون آیین دادرسی از ادامه فعالیت آنان تا اطلاع ثانوی جلوگیری به‌عمل آمده و پلمب شدند.

عکاسان سیار مدلینگ

صادقی ادامه داد: همچنین علاوه بر آتلیه و استودیوها، عکاسانی که به‌صورت سیار در قزوین، اقدام به جذب دختران در زمینه مدلینگ می‌کردند و بیشترین تعداد مدل‌ها را در صفحات اجتماعی خویش به‌ویژه در اینستاگرام معرفی کرده و تصاویر آنان را به نمایش گذاشته بودند، شناسایی و دستگیر شدند. او با اشاره به بازبینی و بازیابی‌هارد دیسک کیس‌های مکشوفه از متهمان عنوان کرد: پیرو تذکرات متعدد و با دستور اینجانب با انجام اقدامات گسترده اطلاعاتی و رصد فضای مجازی به‌ویژه اینستاگرام موفق شدیم تعدادی از افراد فعال در زمینه جذب، به‌کارگیری و پخش تصاویر در بحث مدلینگ را شناسایی کرده و مستند‌سازی لازم در این‌باره انجام دادیم و دخترانی را که در این زمینه فعال بودند و با اهداف مختلف اقدام به انتشار تصاویر خود در شبکه‌های اجتماعی می‌کردند شناسایی کنیم. دادستان قزوین اظهار داشت: علاوه بر افراد دستگیر شده، تعداد زیادی را نیز احضار کردیم و هفت مکان شامل آتلیه و استودیوی عکاسی و فیلم‌برداری نیز پلمب و تجهیزات رایانه ای، دوربین‌های عکاسی، لپ تاپ، فلش مموری، ادوات نورپردازی و سایر ادله الکترونیکی دیگر نیز کشف و ضبط شده است. او با اشاره به اینکه با هرگونه تبلیغات غیر قانونی در شبکه‌های اجتماعی برخورد می‌شود، افزود: کار رسیدگی و شناسایی به پرونده مدلینگ‌ها از ماه‌ها قبل در دستور کار دادستانی قزوین قرار داشت که با مشخص شدن نحوه فعالیت آنان و شناسایی تمام افراد دخیل، هم اکنون با قرار قانونی در حال تکمیل مراحل و تحقیقات قضائی هستیم. به گزارش میزان، صادقی در پایان با بیان اینکه بر اساس قانون تمام مراجع قانونی ملزم به اجرا و نظارت بر حجاب و عفاف در سطح اجتماع هستند، خاطرنشان کرد: خطر نفوذ فرهنگی ایجاب می‌کند مساله حجاب قدری پر رنگ‌تر و متفاوت‌تر از گذشته مورد توجه قرار بگیرد. توجه و حساسیت به مساله حجاب باید از سوی همه اقشار و به ویژه مسئولان صورت بگیرد تا شاهد یک جامعه اسلامی باشیم.

اخاذی با ترفند مدلینگ

همزمان رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا گفت:مجرمان حرفه‌ای با اغفال نوجوانان، جوانان و دریافت رقم‌های میلیونی از کاربران تحت عنوان هزینه‌های عکسبرداری مدلینگ، نه تنها پاسخگوی قربانیان خود نیستند، بلکه در صورت اصرار و پافشاری قربانی اقدام به تهدید کاربران می‌کنند که تصاویر آنها را در فضای مجازی منتشر خواهند کرد. علی نیک‌نفس با اشاره به اینکه خانواده‌ها باید مراقب فرزندان خود باشند تا در دام مجرمان سایبری نیفتند، خاطرنشان کرد: مجرمان سایبری با گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی و انتخاب برخی چهره‌های زیبا به آنها پیشنهاد مدلینگ و مدل شدن در نشریات داخلی یا خارجی را می‌دهند. او با بیان اینکه شگرد این مجرمان این‌گونه است که از کاربران می‌خواهند چندین عکس به صورت مدل‌های خارجی تهیه کرده و در اختیار آنها قرار دهند تا برای کارشناسان این امر ارسال کنند، اظهار داشت: در گام بعدی با ادعای اینکه تصاویر ارسالی از نظر کارشناسان امر کیفیت و ژست مناسب را نداشته، از کاربران می‌خواهند تا در آتلیه آنها اقدام به تهیه عکس کنند. نیک نفس اعلام کرد: در این مرحله با اخذ هزینه‌های عکاسی گزاف از کاربران آنها را به آتلیه‌های پرت و گمنامی می‌برند که اجاره‌ای هستند و با تصویربرداری غیرمتعارف از کاربران به شکل‌های مستهجن، آنها مورد سوء‌استفاده و آزار قرار می‌گیرند و تهدید می‌شوند که در صورت شکایت عکس‌های آنها در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی منتشر می‌شود. این مقام انتظامی با بیان اینکه کاربران شبکه‌های اجتماعی باید مراقب باشند تا در دام چنین مجرمانی نیفتند، گفت: به هیچ عنوان به این دست پیام‌ها توجه نکنند و فریب آنها را نخورند؛ چرا که مدل شدنی در کار نیست و این شگردی برای اخاذی‌های مالی و سوء استفاده‌های جنسی از قربانیان است.

نیک نفس با بیان اینکه کاربران در انتشار عکس‌های خود در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دقت کنند، افزود: حفظ حریم خصوصی در گام اول با خود کاربران است و آنها هستند که باید مرزهای حریم خصوصی خود در فضای مجازی را تعیین نمایند و هنگامی که آنها حد و مرزی برای خود تعیین نمی‌کنند، شاهد آن هستیم که از سوی مزاحمان سایبری یا مجرمان سایبری مورد سوء استفاده یا اذیت و آزار قرار می‌گیرند. به گزارش ایرنا، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا با بیان اینکه پرونده‌هایی در پلیس فتا در این مورد وجود دارد، خاطرنشان کرد: دستگیری و مجازات این مجرمان نمی‌تواند باعث بازگشت آبرو و حیثیت قربانیان گردد و پیامدهای این دست جرایم تا سال‌ها ادامه دارد. بنابراین کاربران و خانواده‌ها باید بسیار مراقب باشند تا در دام این چنین مجرمانی نیفتند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: