جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 25 آبان 1395     
آیا شب‎ها نبایدکربوهیدرات مصرف کرد؟

خبرگزاری تسنیم: همه ما بارها و بارها این سوال را شنیده ایم: آیا مصرف کربوهیدرات هنگام شب بد است؟ و از آنجا که می دانیم بسیار مشتاقید جواب درست را بشنوید دست به کار شدیم. آیا خوردن کربوهیدرات ها در شب بد است؟ نه! واقعا اینطور نیست، اما کمی پیچیده است، پس اجازه دهید توضیح بدهم.


کربوهیدرات ها ترکیباتی ارگانیک هستند که از کربن، هیدروژن و اکسیژن ساخته شده اند. با این حال بسیاری از مردم کربوهیدرات ها را با غذاهای پرکالری و چیزهایی که باعث افزایش وزن می شوند یکی می دانند. اما کربوهیدرات ها و مخصوصا کربوهیدرات های پیچیده، از قسمت های اصلی یک برنامه غذایی است چون بخش عمده ای از انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کنند. در سال های اخیر حرف های زیادی راجع به کربوهیدرات ها زده شده، گاهی آن را به اوج برده اند و گاهی نیز بدی هایش را نشان داده اند.
چیزی که مهم است یکسان نبودن کربوهیدرات ها با یکدیگر است: کربوهیدرات های خوب داریم مانند کربوهیدرات های پیچیده و کربوهیدرات های بد مانند کربوهیدرات های ساده. کربوهیدرات های پیچیده سرشار هستند از فیبر، به آرامی جذب می شوند و قند خون را به صورت ناگهانی بالا نمی برند. نمونه ی این کربوهیدرات ها لوبیا، غلات کامل، سبزیجات و میوه ها هستند. کربوهیدرات های ساده تصفیه شده هستند. این کربوهیدرات ها فرآوری شده اند و دارای مقدار ناچیزی فیبر، ویتامین و مواد مغذی هستند. سریع هضم می شوند و دارای شاخص گلیسمی بالایی اند که بعد از خوردنشان قند خون و انسولین را به شدت بالا می برند. نمونه این کربوهیدرات ها عبارتند از پاستا سفید، شیرینی و نان سفید.


کربوهیدرات ها همچنین مواد مغذی مهمی را فراهم می کنند که باکتری های خوب موجود در روده برای هضم مناسب غذا به آنها نیاز دارند. بعلاوه عضلات بدن از کربوهیدرات ها به عنوان اولین منبع انرژی استفاده می کنند تا مطمئن شوند پروتئین عضلاتمان خالی نشود. در صورت نبود کربوهیدرات، بدن شروع به خوردن عضلات خود می کند.
پس اگر می دانیم کربوهیدرات برای برنامه غذایی انسان مهم است، پس چرا باید خوردن آنها در شب اهمیتی داشته باشد؟ دلایلی وجود دارد که ممکن است به خاطر آنها متخصصان از این بابت هشدار داده باشند پس بیایید به آنها بپردازیم. اول اینکه نرخ سوخت و ساز در شب کند می شود چون معمولا از طول روز بیشتر استراحت می کنید. هنگام شب معمولا یا نشسته ایم یا دراز کشیده ایم و در نهایت هم کاملا به خواب می رویم. اما تحقیقات نشان داده اگر به صورت روزانه ورزش کنید می توانید مقدار سوخت و ساز خود در حالت استراحت را تقویت نمایید.
یکی دیگر از نگرانی ها، حساسیت به انسولین و تحمل گلوکز است. اما اگر چنین چیزی هم باشد، باید در نظر داشت که صبحانه بعد از یک شب چیزی نخوردن اتفاق می افتد که به صورت بالقوه مقاومت به انسولین را کاهش می دهد پس نباید در نظر گرفته شود. با کنار گذاشتن صبحانه می توانیم به تفاوت بین این سطوح در وعده ناهار و وعده صبحانه نگاه کنیم، خبر خوب اینکه این دو یکسان هستند.


حتی تحقیقات نیز ایده نخوردن کربوهیدرات هنگام شب را رد کرده اند. در یک تحقیق، محققان به مدت 6 ماه به دو گروه رژیم کم کالری دادند. یکی از این گروه ها کربوهیدرات ها را در طول روز می خورد و گروه دیگر بیشتر کربوهیدرات ها را در طول شب. در نهایت مشخص شد گروه دوم بعد از 6 ماه، وزن بیشتری نسبت به گروه اول کم کرده اند. این بدان معنا نیست که از این به بعد شب ها کلی کربوهیدرات بخورید، اما می خواهیم این را بدانید که برای لاغر و متناسب شدن یا ماندن لازم نیست شب ها فقط پروتئین و سبزیجات بخورید.


حالا که فهمیدید خوردن کربوهیدرات در طول شب محدودیت ندارد باید مواظب باشید زیاده روی هم نکنید. این یعنی مطمئن شوید وعده های غذایی تان با مقدار مناسبی پروتئین و سبزیجات متعادل می شود. سعی کنید در طول شب از کربوهیدرات های سالم استفاده کنید، شیرینی و نان سفید و دیگر کربوهیدرات های ساده فقط باعث می شود آخر شب باز هم گرسنه شوید. وعده های شب باید ترکیبی از کربوهیدرات های پیچیده و پروتئین باشد. این نوع وعده ها باعث می شود بدنتان تا طولانی مدت انرژی داشته باشد و بتوانید با شکم سیر راحت بخوابید.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: