جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 22 آبان 1395     
دبیرستاد بازآفرینی شهر تهران:
نوسازی بافت های فرسوده از ضرورت های خدمت بی منت به مردم است

به گزارش گروه عمران شهری شهرداری نیوز، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در برنامه تلویزیونی پایش اعلام کرد:تاکنون حتی یک وام نوسازی بر مبنای مصوبه دولت به متقاضیان اعطا نشده است.

عبادالله فتح اللهی، خاطرنشان کرد: شهرداری تهران با توجه به پتانسیل هایی که در دهه اخیر در هوشمندسازی شهر متمرکز کرده است، نقش هماهنگی و مسئولیت ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران را با تنفیض ستاد ملی بازآفرینی شهری بر عهده گرفته است تا نقش مدیریت هماهنگ  را برای نوسازی بافت های فرسوده شهر ایفا نماید.

دبیرستاد بازآفرینی شهر تهران با اشاره به رویکرد اجتماعی شهرداری تهران، خاطرنشان کرد: نوسازی در ابتدا امری انسانی- اجتماعی است، لذا ضروری است ساکنان محله هایی که در آن ها سرانه های زندگی پایین تر است و افت کیفیت زندگی در آنجا وجود دارد، دست به دست هم داده و اقدام به نوسازی نمایند.

به گفته ی فتح اللهی، شهرداری تهران در دهه اخیر 2 هزار و 250 میلیارد تومان برای تأمین زیرساخت ها در ابعاد اجتماعی و فرهنگی از قبیل احداث سرای محله، زمین چمن و ... در بافت های فرسوده و ناکارآمد پایتخت هزینه کرده است و 532 میلیارد تومان نیز تخفیف عوارض نوسازی در صدور پروانه اعمال کرده است و یک ریال از مردم در بافت فرسوده هزینه دریافت نمی کند و مختصر هزینه هایی که دریافت می شود نیز  بر مبنای قانون مربوط به عوارض آموزش  و پرورش، بیمه و نظام مهندسی است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، افزود: نوسازی را می توان به دو عرصه خصوصی و عمومی تقسیم کرد. عرصه عمومی، عرصه ای است که در مالکیت مردم است و مردم اختیار آن را دارند. در اینجا فصل مشترک همکاری بین مردم، نهادهای مردمی، نهادهای تسهیل گری، مدیریت شهری و دولت شکل می گیرد و دولت محترم تصمیم گرفته تا مردم را با اعطای وام در این زمینه یاری نماید.

فتح اللهی یادآور شد: 50 دفتر خدمات نوسازی نیز در این راستا به عنوان نهادهای خصوصی و اتاق فکر واسط میان دولت، نهادهای توسعه گر، مردم و شهرداری در محلات بافت های فرسوده مستقر شده اند و به صورت رایگان به متقاضیان نوسازی مشاوره و خدمات می دهند. 

وی ادامه داد: ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران نیز در این راستا اقدام به تهیه بسته های تشویقی هدفمند نوسازی کرده است و در بحث وام نیز شهرداری تهران، یارانه وام نوسازی را به همان میزانی که دولت پرداخت می کند، تقبل نموده است، به این ترتیب وام نوسازی با یارانه هایی که دولت و شهرداری می پردازند برای متقاضیان بصورت قرض الحسنه می شود.

فتح اللهی در رابطه با اعطای وام های نوسازی افزود: سه سال قبل دولت محترم مصوب کرد که سالانه 300 هزار وام نوسازی اعطا شود. هنوز بانک مسکن در اعطای وام نوسازی بر اساس نرخ بانک مرکزی عمل می کند و تاکنون حتی یک قرارداد از بانک مسکن که مصوبه دولت در آن لحاظ شده باشد، منعقد نگردیده است. ما 2ماه قبل به بانک مسکن  نامه زده ایم که شهرداری آماده است سهم یارانه وام نوسازی را به حساب بانک واریز نماید تا در قراردادهای بانکی متقاضیان اعمال شود، ولی متأسفانه بانک مسکن تاکنون هیچ شماره حسابی را اعلام نکرده است.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران با بیان این که 5% مساحت تهران را بافت های فرسوده در برگفته است، عنوان کرد: 22% پلاک ها و 15%جمعیت تهران در این مساحت واقع شده است که نشان از تراکنش جمعیت بالا در این محدوده ها دارد.  

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ضمن تقدیر از معاونین محترم استانداری تهران، تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید توانستیم به ادبیات مشترک مدیریتی در مبحث نوسازی دست پیدا کنیم و با شکل گیری ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران، 32 دستگاه اجرایی دولت و مدیریت شهری که در نوسازی بافت های فرسوده مسئولیت داشتند دور یک میز جمع شدند.

فتح اللهی، خاطرنشان کرد: منظور از نوسازی در عرصه خصوصی، نوسازی، بازآفرینی شهری و ارتقاء سرانه ها است که وظیفه حاکمیتی اعم از دولت مرکزی و شهرداری است.

وی با بیان این که 32 دستگاه در فرآیند نوسازی بافت های فرسوده مسئولیت دارند، گفت: شهرداری در بحث ارتقا سرانه ها از جمله ایجاد فضای سبز، آتش نشانی، رفت و روب، سرانه های ورزشی و غیره مسئولیت خود را ایفا می کند ولی ضروری است دستگاه ها و نهادهای دیگر همچون وزارت بهداشت، آموزش فنی و حرفه ای، آموزش و پرورش، کمیته امداد، بهزیستی و غیره نیز در مباحث بهداشت، ایجاد شغل، ارتقاء حرفه و ... وظایف خود را در این رابطه ایفا نمایند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که برخی از وزارت خانه ها همچون وزارت نیرو در بحث نوسازی محلات، نقش بسزایی دارند، عنوان کرد: هزینه تعریض یک متر مربع کوچه در بافت های فرسوده سه میلیون تومان است که تاکنون 87 هکتار در بافت فرسوده کوچه تعریض و معبر آزاد شده است. این معبر آزاد شده برای ادامه فرآیند نوسازی در اختیار همکاران دستگاه های آب، برق، گاز قرار می گیرد اما وقتی می خواهند اقدام به نوسازی نمایند هنوز تیرهای برق در وسط کوچه ها باقی مانده است.

فتح اللهی ضمن تأکید بر ضرورت ارائه برنامه مشخص وزارت خانه ها یادآور شد: بحث نوسازی بافت های فرسوده در راستای عدالت خواهی انقلاب و کم کردن فاصله اقشار اجتماعی، از ضرورت های خدمت بی منت به مردم است، لذا توقع ما از ستاد ملی بازآفرینی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور این است که وظایف هر وزارت خانه و نهاد در بافت فرسوده را مشخصاً اعلام نمایند تا این دستگاه ها بتوانند با بودجه های موظف به تکالیف خود عمل نمایند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: