جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 20 آبان 1395     
۶۰دقیقه‌ای ۱۸طلاق درکشورثبت می‌شود

خبرگزاری تسنیم: نگاهی کوتاه به آمار ثبت طلاق و ازدواج در سال‌های اخیر روند صعودی میزان طلاق را در کشور نشان می‌دهد به طوری که بارها کارشناسان مسائل اجتماعی نسبت به افزایش طلاق و تبعات آن هشدار داده‌اند. هرچند به دلیل جوانی جمعیت و بالا بدون آمار ازدواج وضعیت ایران در این زمینه هنوز از خط قرمز عبور نکرده اما آمار افزایش طلاق در کشور نگران‌کننده است و نشان می‌دهد که بنیان خانواده در سال‌های اخیر دچار مشکلی جدی شده است.

براساس آمار ثبت احوال کشور در سال 94 در کل کشور 685 هزار 352 ازدواج و 163 هزار 765 طلاق به ثبت رسیده به عبارتی دیگر در مقابل هر 4.2 ازدواج یک طلاق در کشور ثبت شده این آمارها نشان می‌دهد که روزانه 448 طلاق و ساعتی 18 طلاق در کشور رخ داده است.

در سال گذشته در استان فارس 41 هزار و 762 ازدواج شبت شده است و 7 هزار 726 زوج نیز از یکدیگر طلاق گرفته‌اند به عبارتی دیگر در مقابل هر 5.4 ازدواج یک طلاق در این استان به ثبت رسیده است. براساس این آمارها روزانه 21 زوج استان فارس مهر طلاق را بر شناسنامه خود ثبت کرده‌اند.

در 5 سال گذشته نسبت ازدواج به طلاق در استان فارس روند کاهشی داشته است به طوری که از نسبت 6.7 در سال 90 به نسبت 5.4 در سال 94 رسیده است که این خود زنگ خطری جدی برای بنیان خانواده محسوب می‌شود.

 

نداشتن مهارت زندگی عامل بالا رفتن آمار طلاق 

اصغر تک‌بند، رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب شیراز، طلاق‌های صعودی را حاصل نداشتن مهارت زندگی عنوان می‌کند و می‌‌افزاید: اصلی‌ترین مشکل زوج‌های امروزی نداشتن مهارت زندگی است.

وی می‌گوید: در گذشته جوان‌ها سبک زندگی و تعهد را به واسطه داشتن مسئولیت‌های خود در خانه تمرین می‌کردند و زمانی که وارد زندگی مشترک می‌شدند از توانایی و ظرفیت لازم برای پذیرش مسئولیت سنگین‌تر برخوردار بودند اما متاسفانه امروزه جوانان ما به اندازه کافی توانمندی پذیرش یک زندگی مشترک را ندارند.

قاضی تک‌بند خواسته‌های مختلف زوجین از یکدیگر، مهریه‌های سنگین، توقع نا به جای زن و عدم تمکین را از دلایل عمده طلاق‌های زود هنگامی می‌داند و می‌افزاید: عدم بلوغ اجتماعی، عدم بلوغ جسمانی، عدم ارضای جنسی، مسائل مالی، هزینه‌های دست و پاگیر قبل از ازدواج که بر اثر عرف غلط چشم و هم چشمی صورت گرفته از دلایل مهم طلاق در جامعه به شمار می‌رود.

رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب شیراز با تاکید بر اینکه اگر جوانان مهارت زندگی صحیح را آموزش ببینند با بسیاری از مشکلات بعد از ازدواج دست به گریبان نمی‌شوند می‌گوید: دادگستری به تنهایی نمی‌تواند بار آموزش را بر عهده بگیرد و تمامی ارگان‌ها و ادارات که به یک نوعی به مسایل اقتصادی، آموزشی، تربیتی، فرهنگ و زیر مجوعه فرهنگ ارتباط دارند، می توانند در امر آموزش جوانان دخیل باشند.

به اعتقاد روانشناسان در یک ازدواج ناموفق، طلاق اولین راه حل نیست و بدون شک همیشه هم راه حل درستی نیست. زن و مرد هر دو پس از طلاق اتفاقات خوبی را تجربه نمی‌کنند و سازگار شدن با چنین شرایطی بسیار دشوار و برای برخی افراد حتی تقریبا غیرممکن است.

زوج‌هایی که در یک زندگی مشترک به بن بست می‌خورند باید به فکر راه حل‌های، موثرتر، مناسب‌تر باشند و تا حد امکان از فرصت‌های جدید برای حل مشکلاتشان استفاده کنند تا کارشان به جدایی نکشد چرا که تجارب پس از طلاق همواره ناخوشایند هستند و به جسم، روان آسیب‌های جدی وارد می‌کنند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: