جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 19 آبان 1395     
معاون وزیر راه و شهرسازی:
طرح های اجرایی در منطقه12 در جهت احیای بافت تاریخی است

به گزارش گروه عمران شهری شهرداری نیوز، معاون شهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت: طرح هایی که از منطقه 12 برای احیای بافت تاریخی این منطقه به کمیسیون ماده 5 ارائه می شود، در جهت احیای بافت تاریخی است.

پیروز حناچی در حاشیه سمینار یکروزه ی بررسی تجارب مرمت شهری که با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران در سرای کاظمی محله امامزاده یحیی برگزار شد ؛ با بیان این مطلب افزود: احیا و مرمت بافت های تاریخی نیاز به بینش درست مدیران و استفاده ی مناسب از ابزار های موجود در این زمینه دارد.

وی با اشاره به موفقیت طرح های احیاء بافت تاریخی منطقه 12 در سال های اخیر ادامه داد: از زمانی که مدیریت شهری این منطقه تغییر کرد ، کاملا مشخص است که افرادی که در راس اداره این منطقه تصمیم می گیرند ؛ افرادی کاملا آشنا به بافت های تاریخی اند ، مدیران فعلی این منطقه می دانند که چگونه باید شان فضاهای تاریخی را حفظ کرده و دلیل این ادعا نیز خروجی اقداماتی است که در این محدوده تاریخی شاهد هستیم.

معاون وزیر راه با بیان اینکه یکی از دلایل حفظ اراضی عباس آباد ؛ قوانینی بود که بعد و قبل از انقلاب در خصوص حفظ این محدوده تدوین و تصویب شده است ؛ یاد وار شد: باید تمامی محدوده هایی که برای شهر ارزشمند است مانند بافت های تاریخی دارای چنین قوانینی باشد.

به اعتقاد وی ؛ بخش عمده تحقق این ایده ، وجود نیروهای مدیریتی متخصصی است که کار را می شناسند.

حناچی در ادامه با اشاره به موفقیت طرح های مرمت و بهسازی بافت ارزشمند و تاریخی منطقه 12 در سال های اخیر بیان کرد: خوشبختانه در سال های اخیر در کمیسیون ماده 5 شاهد ارائه طرح هایی از سوی این منطقه هستیم که کاملا و رنگ و بوی این طرح ها با طرح هایی که از سایر مناطق برای تصویب به این کمیسیون ارجاع داده می شود ؛ متفاوت است و این مساله نشان می دهد افرادی که در اداره این منطقه تصمیم گیر هستند؛ مدیران تاثیرگذاری هستند.

وی با بیان اینکه در گذشته شاهد اجرای طرح هایی که اکنون در منطقه 12 با جدیت دنبال می شود ، با این وسعت نبودیم ؛ تاکید کرد: به عنوان مثال پیاده راه شدن خیابان 15 خرداد با حجم جمعیتی که در این محدوده در حال رفت و امد هستند ؛ کار بسیار دشوار و نشدنی ای بود ؛ اما وجود ایستگاه مترو در این محدوده باعث شد تا تردد شهروندانی که در منطقه بازار کار و یا زندگی می کنند به مخاطره نیفتد ، همچنین به گونه ای برنامه ریزی شد تا مردم در بخش هایی ازاین راسته ی تاریخی که از ایستگاه مترو دور است با سایر وسایل حمل و نقل عمومی جابه جا شوند ، این اقدام باعث شد تا کیفیت پیاده راه در این مسیر افزایش پیدا کند.

معاون شهرسازی وزیر راه با تاکید بر اینکه مهمترین حُسن پیاده راه سازی در محدوده تاریخی منطقه 12 و بازار تهران ، آرام کردن محیط و غلبه پیاده راه ها و عابران بر سواره رو و خودروها بود ؛ گفت: یکی دیگر از تجربه های موفق شهرداری منطقه 12 در جهت ارتقاء کیفیت زندگی در این محدوده ، مرمت و بهسازی بازارچه عودلاجان بود ، این بازارچه قبل از مرمت و بازسازی خرابه ای بیش نبود ، اکنون نیز در پشت این جداره مرمت شده هنوز هم خانه های خرابه و فرسوده وجود دارد ، بسیاری از املاک فرسوده این محله مالک مشخصی  ندارند ، اما کسبه بازارچه عودلاجان درخواست داشتند اگر این محدوده بهسازی شود ؛ آنها نیز تغییر خواهند داد.

وی با بیان اینکه در گذشته در مغازه های این بازارچه دستگاه های تراش 12 متری وجود داشت و عمده ی فعالیت کسبه آن تولید کیف و کفش و نایلون بود ؛ افزود : کسبه این محله عنوان کردند که اگر شهرداری و سازمان میراث فرهنگی این بازارچه ویران را مرمت کند ؛ ما نیز کمک خواهیم کرد ، برای ما باور کردنی نبود که کسبه 500 میلیون تومان برای تامین هزینه های بهسازی این بازار و حجره های خود پول جمع کردند ، البته شهرداری تهران دو برابر این مبلغ را در عودلاجان هزینه کرد و سازمان میراث فرهنگی نیز در زمانی که بودجه خوبی داشت هزینه هایی را برای مرمت این بازارچه انجام داد.

حناچی با بیان اینکه مرمت آن قسمتی از بازارچه عودلاجان که مردم در آن سهیم بودند ؛ به نسبت قسمتهایی که سازمان میراث فرهنگی به تنهایی این کار را انجام داد ؛ مرغوب تر است ؛ ادامه داد : تاثیرات ناشی از این اقدام اصولی باعث شد تا سرقفلی مغازه های این بازارچه افزایش 10 برابری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در روزهای قبل از بازسازی بازارچه عودلاجان ما روی سرنگ های مصرف شده معتادانی که در این محدوده سکونت داشتند راه می رفتیم ؛ بیان کرد: الان اگر وارد بازارچه عودلاجان شوید ؛ ارزش و اعتبار تاریخی و اقتصادی این محدوده را خواهید دید و این ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح های مثبت و تاثیرگذار در منطقه تاریخی 12 است.

معاون وزیر راه با اشاره به نظرسنجی ای که در زمان احیاء بازارچه عودلاجان انجام شد؛ تاکید کرد : در ابتدا تصور می کردیم ساکنان و کسبه این محدوده گزینه ی مرمت و بهسازی را در ابن نظر سنجی به عنوان اصلی ترین اقدام مدیریتی انتخاب کنند ، اما درخواست ها و نیازهایی که مردم در این محله تاریخی داشتند ؛ جمع آوری به موقع پسماندها ، تامین روشنایی و بازگشت امنیت بود ، این نظرسنجی بار دیگر به ما نشان داد که اقدامات اجتماعی مقدم بر طرح های کالبدی است.

وی با بیان اینکه در تمام پروژه های موفق دنیا  اجرای برنامه های اجتماعی مقدم بر اقدامات کالبدی است و در ابتدا باید نظر ساکنان را کسب کرد و بعد توسعه کالبدی انجام داد ؛ گفت: متاسفانه ما این خلاء را در مدیریت شهری تمام شهرهای کشور شاهد هستیم ، به عبارت ساده تر هنوز یاد نگرفتیم برای بهسازی کالبدی شهرها ، چگونه باید اطمینان از موفقیت این طرح ها را در قلب ذینفعان ایجاد کنیم ، این چالش در تمام کشور وجود دارد که نتیجه خلاء بین مدیران شهرها و مردم است.

همراهی مردم و شهرداری دلیل موفقیت طرح ارتقاء کیفیت زندگی

قائم مقام شهردار منطقه 12 تهران نیز گفت: ارتباط موثر مدیریت شهری با ساکنان بافت های تاریخی ، دلیل موفقیت اجرای طرح ارتقاء کیفیت زندگی در این منطقه تاریخی است.

علی محمد سعادتی در این سمینار با بیان این مطلب افزود : یکی از برنامه هایی که سعی داریم در مدت حضورمان در منطقه 12 روی دهد ؛ درگیر کردن جوامع دانشگاهی و آکادمیک تهران و دانشگاه های معتبر کشور با اقدامات مدیریتی قلب تاریخی تهران است.

وی با اشاره به اینکه این اعتقاد را داریم که در آینده دانشجویان دانشگاه ها پشتیبانی اجرای این طرح ها را برعهده خواهند داشت ؛ ادامه داد : اینکه این افراد بتوانند درک دقیقی از اتفاقات کف خیابان و شهر داشته باشند بعدا می توانند در موفقیت ادامه این طرح ها موثر باشد ، در سمینار بررسی تجارب مرمت شهری این بار میزبان دانشجویان دانشگاه تهران بودیم که بعد از یک بازدید دو ساعته از محدوده تاریخی تهران قدیم به بحث و تبادل نظر در خصوص اجرای طرح ارتقاء کیفیت زندگی پرداختیم.

قائم مقام شهردار منطقه 12 با اشاره به سوالات و بحث های مطرح شده از سوی دانشجویان بیان کرد: در بحث هایی که توسط دانشجویان مطرح شد ؛ بیشتر شاهد فضاهای ایده آلی که امکان دارد در اتمسفر دانشگاهی وجود داشته باشد ؛ بودیم ، اما بیشتر بحث ها پیرامون املاک تاریخی ، جداره سازی ها ، حفظ آثار تاریخی و زیرساخت های شهری بود.

وی با بیان اینکه دلیل عدم تحقق برخی از مسائل مانند حفظ بناهای تاریخی ، نبود مدیریت یکپارچه شهری در محدوده تاریخی تهران قدیم است ؛ یادآور شد: یکی از سوالات و دغدغه دانشجویان حفظ کامل بناهای تاریخی بود که توضیح دادیم دلیل بروز برخی مشکلات و آسیب ها به بناهای تاریخی عدم وجود مدیریت یکپارچه شهری و عدم هماهنگی بین بخشی ، بین نهادهای مختلف است.

سعادتی دلیل تقدیر معاون وزیر راه از شهرداری منطقه 12 را کسب تجارب موفق در بحث مرمت شهری و بافت های تاریخی دانست و توضیح داد : نکته مورد توجه و مورد اقبال در حوزه مرمت شهری و بافت های تاریخی در منطقه 12 ارتباط بهتر و موثرتری است که در حال حاضر مدیریت شهری با مردم و ساکنان بافت های تاریخی دارد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر ارتباط موثر مدیریت منطقه با کسبه ، اصناف ، هیات امنا ، اعضای شورایاری ها ، ائمه جماعات و سکنه موثرتر شده و سعی داریم تا در جلساتی که با نمایندگان ساکنان محله ها داریم ، مواردی را که شهروندان و نمایندگان آنها مطرح می کنند در برنامه های اجرایی لحاظ کرده و به سرانجام برسانیم.

قائم مقام شهردار منطقه 12 با بیان اینکه سعی ما بر این است تا نقش مردم را در به سرانجام رسیدن پروژه های شهری در این منطقه پر رنگ تر کنیم ؛ افزود: در حال حاضر بر این باوریم که برای به نتیجه رسیدن یک طرح شهری در محله ، زیاد لازم نباشد که عوامل اجرایی شهرداری درگیر آن شوند ، بلکه با استفاده از ظرفیت های مردمی و شورایاری ها برای اطلاع رسانی در خصوص چرایی و تاثیر اجرای پروژه های شهری در هر کدام از محله های منطقه 12 می توان درصد موفقیت آن را افزایش داد.

به اعتقاد وی؛ افزایش اعتماد مردم به برنامه های شهرداری منطقه 12 زیاد شده و مردم می دانند که اگر مدیران شهری این منطقه اعلام کنند که قرار است یک پروژه در محله اجرایی شود ؛ حتما تصمیم خود را عملیاتی می کنند و وعده غیر قابل تحقق به مردم نمی دهند.

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: