جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 16 آبان 1395     
نشست تخصصی تناسب ساختار شهرداری تهران در اجرای برنامه 5 ساله

به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی شهرداری نیوز، در نشست تخصصی تناسب ساختار شهرداری تهران در برنامه 5 ساله سوم بر تناسب میان توان اجرایی ساختار شهرداری تهران با برنامه های سازمان در آستانه تدوین برنامه 5 ساله سوم تاکید گردید.

علیخان گرگانی سرپرست مطالعات و برنامه ریزی زیرساخت های مدیریتی و توسعه شهری مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در آغاز برگزاری نشست گفت: وقتی سازمانی شکل می گیرد اهداف و ماموریت ها مختص آن سازمان تعریف می شود. در گام بعدی ماموریت ها باید جزیی شده تا در قالب ساختار سازمان وظیفه هر شخص مشخص گردد.

وی عنوان کرد: در تهیه برنامه های راهبردی توان اجرایی ساختار بسیار مهم است. روند گذشته نشان می دهدکه مشکل عدم اجرای برنامه در ساختار است. برنامه ها نشان دهنده هدف گذاری ها، استراتژی ها و ماموریت ها درست تعریف می شوند، اما ساختار توان اجرای آنها را ندارد.

توان ساختار، انعطاف آن در موقعیت های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی در جهت اجرای برنامه 5 ساله و رسیدن به اهداف عملیاتی بسیار مهم است. به گونه ای که مکانیزم پایش برنامه نشان می دهد که اگر ساختار نداشته باشیم این امر محقق نخواهد شد.

سید رضا مصطفوی قائم مقام معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا شهرداری تهران در این نشست تخصصی گفت: من در حول دو محور تحت عناوین انتظارات از برنامه سوم و الزامات تدوین برنامه سوم صحبت می کنم.

وی عنوان کرد: انتظارات مردم و مدیریت شهری از برنامه 5 ساله سوم این است که تصویر دقیق و شفافی از 5 سال آینده تهران نشان دهد. اینکه امروز تهران کجاست و در 5 سال آینده کجا می خواهد باشد؟ لذا ابتدا وضع موجود شهر تهران به روشنی باید شفاف شده و وضعیتی مطلوبی که قرار است به آن برسیم ترسیم گردد. بدین منظور شکاف و چالش های اصلی که منجر به مهمترین موضوعات کلیدی در شهر تهران است، مشخص می گردد.

مصطفوی خاطر نشان کرد: رویکرد و رهیافت اصلی در برنامه 5 ساله باید مشخص گردد. برای مثال رویکرد تهیه و تدوین برنامه سیستمی است؟، عقلانی است؟و یا مشارکتی ست؟ مسلما ترسیم نقشه راه جهت انعطاف، تناسب ساختار شهرداری تهران و توانمندسازی ساختار در قالب هر رویکرد الزامات خاص خود را می طلبد. بنابراین باز آرایی ساختار شهرداری در آستانه تدوین برنامه 5 ساله سوم نیازمند شفاف سازی رویکرد، رهیافت و یا پارادایم مورد نظر در طی فرایند است.  همچنین پیوند محکمی باید بین این برنامه و برنامه قبلی شهر تهران برقرار گردد. اینکه بخواهیم تجربیات گذشته را به کل کنار بگذاریم منابع و سرمایه اجتماعی قبلی را هدر داده ایم.

وی افزود: علاوه بر مشخص نمودن چالش های اصلی، موضوعات کلیدی و راهبردی باید به زیر سیستم هایی که برنامه حول محور آن می چرخد باید توجه عمیقی شود. برای مثال چنانچه موضوعات اجتماعی – فرهنگی یا شهرسازی و یا ... به عنوان زیرسیستم اصلی ما لحاظ می شود همه ساختار، اهداف، ماموریت ها و برنامه های عملیاتی شهرداری تهران در حول آن محور خاص متناسب و بازآرایی گردد.

مجتبی ملازم الحسینی مدیر کل اداره تشکیلات و بهبود روش های شهرداری تهران نیز در این نشست تخصصی گفت: باید بتوانیم بین برنامه های راهبردی و عملیاتی پیوندی برقرار نماییم که در حد استراتژی باقی نماند. یکی از مشکلاتی که در برنامه ها وجود دارد این است که ما هنر پیاده سازی و اجرا نداریم.

وی افزود: سیاست ها باید طوری تنظیم شوند که ما را از وضع موجود به وضع مطلوب رهنمون سازند که این موضوع مسلما مبتنی بر شفافیت است به گونه ای که مجریان آگاهی لازم را داشته باشند.

مدیر کل اداره تشکیلات و بهبود روش های شهرداری تهران همچنین در تدوین برنامه سوم شهرداری تهران بر موضوعاتی نظیر رعایت اصل عدم تمرکز، کاهش سطوح سازمانی، تسهیل در تصمیم گیری، چابک سازی و انعطاف پذیری تاکید کرد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: