جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 15 آبان 1395     
58درصد از گونه های جانوری جهان از بین رفته اند

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: 58 درصد از گونه های جانوری جهان از بین رفته اند و این موضوع بسیار تکان دهنده است.

معصومه ابتکار در حاشیه مراسم رونمایی از اطلس مهره داران در جمع خبرنگاران  افزود: اگر همین روند را پیش بگیریم دیگر سیاره ای زنده برای زیست انسان ها باقی نمی ماند.

وی ادامه داد: طبق پیش بینی های صورت گرفته و گزارش های میدانی تا سال 2030 ، دو سوم دیگر از گونه های باقیمانده نیز از بین خواهند رفت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: موضوع حفاظت و تنوع زیستی از گونه های جانوری مسئله ای است که اهمیت جهانی دارد که بر همین اساس کنوانسیون تنوع زیستی مانند( iucn ) در حال فعالیت برای حفظ و صیانت از حیات وحش هستند.

ابتکار ادامه داد: علاوه بر تدوین گزارش های مکتوب، ما نیز باید در زمینه حفظ تنوع زیستی و حیات وحش ،آگاهی بخشی مردم و جلب مشارکت دولت ها و اصلاح سیاست ها در تغییر رویه حفاظت از محیط زیست را در دستور کار خود قرار دهیم.

وی با اشاره به زنگ خطر انقراض گونه های زیستی در کشور افزود: این زنگ خطر به صدا درآمده است و دولت ما در این زمینه گام های بسیار موثری برداشته البته روند تنوع زیستی در کشور ما منفی است زیرا تغییر اقلیم سرزمینی که دستمایه خود ما نیز است از دیگر مسائلی است که گونه های حیات وحش را تهدید می کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: درباره موضوع حیات وحش هم از لحاظ علمی و نظری و هم از دیدگاه مدیریتی باید فکری کنیم و ما نباید از این موضوع جهانی و خرد جمعی خود را مجزا بدانیم بلکه باید سعی کنیم گذشته ها را جبران کنیم هر چند که فرصتی برای بازگشت به گذشته نداریم.

ابتکار با اشاره به رونمایی از اطلس دو زبانه مهره داران در کشور افزود: کتابی که امروز از آن رونمایی شد می تواند راهکار خوبی برای جلوگیری از گونه های در حال انقراض و حفظ و صیانت از دیگر حیات وحش باشد.

وی با اشاره به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری ادامه داد: یکی از سیاست های ابلاغی معظم له ، تنوع زیستی است و ما قطعاً برای این موضوع گام های اجرایی مان را برمی داریم و به سمت عملی کردن می بریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به تدوین اطلس مهره داران گفت: برای جمع آوری این اطلس سال های سال وقت گذاشته شده و حالا نوبت دانشگاه هاست تا با استفاده از این کتاب که جریان و موج حمایت از گونه های جانوری را ایجاد کرده است از آن مایت کنند.

ابتکار ادامه داد: علاوه بر دانشگاه ها ، سازمان های مردم نهاد ، بخش خصوصی ، مدارس و آموزش و پرورش نیز می توانند در این زمینه به ما کمک کنند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: