جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 15 آبان 1395     
با پهلوان کشتی ایران در آسایشگاه سالمندان

قربان محمد بهادری از پهلوانان کشتی ایران این روزها در آسایشگاهی در کرج گذران عمر می‌کند.

به گزارش ایسنا، ورزش ایران مرهون تلاش و پایداری مردانی است که عمر و جوانی خود را در این راه گذراندهاند و برای اعتلای آن از هیچ کوششی فروگذار نبوده و نیستند؛ قهرمانان بزرگی خصوصا در کشتی که شناسنامه ورزش اول ایران بوده و با گذر سالیان سال هنوز مردم از آنها به نیکی یاد می‌کنند.

اما از بد حادثه بسیاری از گوش شکسته‌های قدیمی، زمانی که پا به سن می‌گذارند در کنج خانه یا آسایشگاه‌ها گذران عمر می‌کنند تا شاید کسی سری به آنها زده و احوالشان را بپرسد. چند وقت پیش بود که ابراهیم آزمون، از پیشکسوتان کشتی خراسان تلفنی خبر داد "قربان محمد بهادری" قهرمان اسبق کشتی قوچان در یکی از آسایشگاه‌های کرج به سر می‌برد.

آدرس آسایشگاه را گرفتیم و راهی این محل شدیم. سراغ پهلوان بهادری را گرفتیم که ایشان را به طبقه همکف آوردند. پهلوان بهادری که روزگاری با سینه بسته و بازوهای در هم پیچیده هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کرد این بار روی ویلچر به همراه پرستار آمد!

به صورت نازنین پهلوان بوسه ای زده و خود را معرفی کردیم، دستانش همچنان در 90 سالگی قدرتمند هستند اما انگار بیماری آلزایمر بد جوری او را آزار می دهد چرا که تنها جمله‌ای که از وی شنیده می‌شد سلام و علیک و تکرار نام یکی از دوستانش بود.

از پرستار ایشان سوال شد چه زمانی پهلوان بهادری به این محل آمده است که در پاسخ گفت: "با توجه به این که پهلوان بهادری قدرت کلام و ایستادن را از دست داده و هر روز حالش بدتر می‌شد، خانواده‌ ایشان او را به آسایشگاه آوردند تا تحت مراقبت قرار گیرد. آنها در واقع برای رسیدگی بیشتر و رفاه حال پهلوان بهادری او را به اینجا آورده‌اند و هر روز هم به دیدن آقای بهادری می‌آیند. خدا را شکر حال وی بهتر شده، اما قدرت شناخت افراد را تا حد زیادی از دست داده است."

ساعتی در کنار پهلوان ماندیم و با او از هر دری سخن گفتیم، اما وی با نگاه‌های معنادار خود بدون این که حرف خاصی به زبان آورد پاسخ ما را داد. گاهی اوقات مسابقه اش با امامعلی حبیبی و اجرای فن لنگ بر روی این قهرمان جهان و المپیک را به سختی تعریف می کرد اما ناگهان آلزایمر بر او غلبه می‌کرد و سکوت را پیش می‌گرفت. انتظار این است دست اندرکاران ورزش سری به پهلوان بزنند و جویای حال او شوند.

فن زیبای پهلوان بهادری بر روی امامعلی حبیبی

به گزارش ایسنا، قربان محمد بهادری متولد 1305 در قوچان است. او در روستای مایوان شهرستان فاروج با تشویق خانواده کشتی باچوخه را آغاز کرد. بهادری در دوران خدمت سربازی نیز در مسابقات کشتی ارتش شرکت و تمام حریفان خود را یکی پس از دیگری شکست و عنوان نخست را کسب کرد. وی همچنین مقام دوم را در مسابقات کشتی سال 1336 ترکیه و همچنین عناوین مختلف ورزشی را در رقابت‌های کشتی سطح کشور و خراسان بزرگ کسب کرده است.

زیباترین فن لنگ در کُشتی توسط پهلوان قربان محمد بهادری روی امامعلی حبیبی قهرمان جهان و المپیک اجرا شد و زیبایی و تکنیک اجرای این فن توسط کُشتی‌گیر خراسانی در حدی بود که عکس آن سالها «نشان فدراسیون کُشتی ایران» بوده و حتی طرح آن هم بر روی مدالهای قهرمانان حک شده است.

کمتر کسی یارای مقاومت در برابر فن «لنگ» او را داشت و توانست بر مصطفی تاجیک (نفر چهارم جهان) نیز با فن لنگ به پیروزی برسد. 

انتهای‌ پیام




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: