جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 13 آبان 1395     
رئیس بخش بیوتکنولوژی پزشکی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک:
اختلالات خلق و خو،تاثیر منفی بر نسل آینده تنها چند نمونه از عوارض آلودگی هواست

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز: رئیس بخش بیوتکنولوژی پزشکی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با اشاره به آلودگی ناشی از خودروها تصریح کرد، آزبست ناشی از لنت ترمز و صفحه کلاج خودروها در خیابان های شهر، سلامت جسم میلیون ها ایرانی را نشانه گرفته است.

دکتر قاسم آهنگری با بیان اینکه 15 سال پیش نخستین هشدارها را نسبت به آلودگی هوا و خطرات ناشی از آن داده ام، گفت: معتقدم سال 1353 شروع ترافیک در تهران بود که درواقع آثار واردات خودرو را شاهد بودیم. پس از آن و با افزایش تولید و تردد خودروها، ترافیک و آلودگی هوا امری اجتناب ناپذیر شد. به طوری که اکنون نه آلودگی هوا و نه ترافیک را کمتر چاره ای است.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا و ترافیک نه تنها در حوزه سلامت جسم که در حوزه  سلامت روان نیز اختلالات روحی و روانی بسیاری را برای انسان ها به وجود می آورد، تصریح کرد: ژن های انسان ها مانند دکمه های پیانو هستند که اگر ساز کوک باشد، هر کدام از این کلیدها صدای هنجار خودشان را بیرون می دهند و چنانچه در اثر آلودگی هوا این کوک برهم بخورد، هر کدام از ژن ها ساز خودشان را می زنند و بیماری های جسمی و روحی متعدد ایجاد می کنند.

به گفته آهنگری مطالعات صورت گرفته روی سلول ها و مسایل ژنتیک نشان می دهد، توزیع سوخت و فراورده های نفتی  به عنوان سوخت خام اثرات منفی بر سلامت افراد دارد.

وی گفت: در عین حال احتراق ناشی از سوخت هم اثرات بسیار منفی بر سلول ها داشته است. چرا که معمولا مشتقات بنزین بطور کامل نمی سوزد و بعضا موادی به صورت خام آزاد می شود که روی ژن های کنترل کننده سیستم عصبی تاثیر می گذارد.

رئیس بخش بیوتکنولوژی پزشکی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری تصریح کرد: مواد آزاد شده از احتراق سوخت مشابه حلقه های آروماتیک در بدن هستند و می توانند به عنوان گیرنده سلولی به آنها متصل شوند. در نتیجه عملکرد سلول را تغییر می دهند که آسم، سرطان و اختلالات خلق و خو و انواع بیماری هایی از این دست را سبب می شوند.

وی تاکید کرد: آلودگی هوا منجر به تغییرات اپیژنیک و اختلالات در نسل آینده می شود.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به  آسیب های آلودگی هوا بر بدن گفت: اثراتی که آلاینده ها بر بدن ما می گذارند، منجر به بیماری های کمپلکس می شوند. بیماری ها دو گونه هستند؛ یکسری از نظر ژنتیکی single gene disorder هستند، یعنی بیماری هایی که به واسطه اختلال در یک ژن بروز می یابند و تعداد آن ها هم به اندازه انگشتان دست بیشتر نیست. عمده بیماری ها جزء این دسته نیستند و در دسته complex disorder قرار دارند. در حقیقت اختلالی که در همکاری و تعامل بین ژن ها به وجود می آید، باعث ظهور بیماری می شود.

 او با بیان این که بیماری ام اس، سرطان ها، آسم، بیماری های آلرژیک و بیماری های اتوایمیون از جمله بیماری های کمپلکس هستند، گفت: طی فرآیندی چند دهه ای ما آنچنان محیط زیست خود را تغییر داده ایم که تعامل هایی که بین ژن های ما و محیط وجود داشت و اجداد ما در طی سالیان سال با آن ها انطباق پیدا کرده بودند و با آن ها به تعامل رسیده بودند که می توانستند به راحتی ادامه حیات بدهند، عوض شود.

آهنگری تصریح کرد: در حال حاضر متاسفانه به علت رها شدن آلاینده ها در سطح محیط پیرامونی ما، آنها به موجودی کاملا بیگانه تبدیل شده اند. برای ریه بنده، چه متخصص این رشته باشم یا نباشم وقتی به میدان انقلاب می روم این میزان از آلاینده ها بیگانه است. در حقیقت این آلاینده هایی که در اثر انواع احتراق به وجود می آیند، نه تنها برای ریه ما بلکه برای کل بدن ما عوارضی را ایجاد می کند که منجر به بیماری های می شود که حتی خارج از چارچوب بیماری های کلاسیک است.

رئیس بخش بیوتکنولوژی پزشکی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در مورد نقاطی که آلودگی بیشتری دارند و پژوهشی که در مورد کسانی که در این مناطق زندگی می کنند انجام شده گفت: در مورد آلاینده ها هر چه به نقطه highly polluted zone یا نقاطی که آلاینده بیشتر است یا نقاط قرمز، نزدیک تر شویم، میزان علائم و عوارضی که در حوزه سلامت ایجاد می شود، بیشتر است.

او ادامه داد: در مطالعه ای گروهی از افرادی که در منطقه ای خارج از شهر بودند را با افرادی که در نقاط قرمز و با بیماران آسمی در بیمارستان امام خمینی(ره) بودند، مقایسه کردیم. وقتی در اسفند ماه از این بیماران نمونه گرفتیم و نیز از افرادی که در این مناطق آلوده به مدت 6 ماه و دائم از صبح تا شب بودند، نمونه گیری کردیم، مشخص شد که الگوی بیان ژن در این افراد در مناطق آلوده کاملا متفاوت از افرادی که در هوای پاک و خارج از شهر بودند، است. مقایسه این افراد با افراد آسمی نیز نشان داد که الگوی این افراد دقیقا همانند الگوی بیان ژن افراد آسمی است.

آهنگری در ادامه به آلایندگی دیگر خودروها اشاره کرد و گفت: موادی که در لنت و صفحه کلاج خودورها استفاده می شود بسیار خطرناک است. آزبست ناشی از ترمزها به صورت ذرات معلق در حاشیه خیابان ها و در ترافیک وجود دارد. موادی که برای بدن بیگانه بوده با تجمع در ریه ها انواع سرطان را ایجاد می کنند.

وی تصریح کرد: وقتی آزبست وارد ریه می شود به دلیل آنکه هیچ آنزیم شناخته شده ای برای آن وجود ندارد، سلول های بدن بصورت دیوانه وارد فرآورده های ناخواسته ای را تولید می کنند که انواع بیماری و سرطان را به وجود می آورند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: