جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 12 آبان 1395     
ورود نیروهای عراقی از محور شمالی به موصل

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، لشگر 16 ارتش عراق که در جبهه شمالی این شهر در حال عملیات است، پس از پیشروی گسترده در اطراف موصل از منطقه الشلالات وارد شمال این شهر شد.

نیروهای ویژه عراق (اداره مبارزه با تروریسم) روز دوشنبه اعلام کردند که وارد شرق موصل شده‌اند و کنترل روستای کوکجلی (گوکجلی) و ساختمان تلویزیون موصل در شرق این شهر را در دست گرفته‌اند.
 
طالب شغاتی، رئیس اداره مبارزه با تروریسم عراق اعلام کرد که اکنون آزادی موصل عملا آغاز شده و نیروهای عراقی وارد این شهر شده‌اند.
 
نیروهای عراقی روز سه‌شنبه محله السماح در سمت شرقی موصل را نیز آزاد کردند.
 
شهر موصل، که دومین شهر بزرگ عراق محسوب می‌شود توسط رودخانه دجله به دو بخش راست(شرقی) و چپ(غربی) تقسیم شده است که این دو بخش با سه پل اصلی به هم وصل می‌شوند. ساحل سمت راست شهر موصل به دلیل تازه ساخت بودن، مناطقی با خیابان‌های بازتر دارد که کار پیشروی را برای نیروهای عراقی به ویژه ادوات زرهی ارتش میسر می‌کند و به اعتقاد کارشناسان پیشروی در آن نسبت به محله‌های غربی به مراتب آسان‌تر خواهد بود.
 
همچنین جنگنده‌های ارتش عراق پنج مقر وابسته به داعش در شهر موصل را بمباران کردند که طبق گفته ارتش به کشته شدن بیش از 100 تروریست منجر شده است.
 
از سوی دیگر ابومهدی المهندس، فرمانده حشد شعبی عراق به وجود موانع میدانی بر سر راه نیروهای مردمی برای پیشروی در غرب موصل اذعان کرد.
 
وی گفت: مناطق محور غربی دارای ناهمواری‌های زیادی است و داعش تعداد زیادی از نیروهایش را برای ممانعت از پیشروی نیروهای عراقی وارد غرب موصل کرده است.
 
نیروهای حشد الشعبی که همانند دیگر یگان‌های غیر رسمی از سوی دولت از ورود به شهر موصل و دیگر شهرهای بزرگ منع شده‌اند، وظیفه کنترل بر مناطق حاشیه‌ای و روستاهای غرب موصل را بر عهده دارند.
 
المهندس تأکید کرد: حشد شعبی مسیر غربی بین موصل و تلعفر را قطع خواهد کرد و بعد آزادی تلعفر را آغاز می‌کند.
 
همچنین یک منبع محلی در استان نینوا اعلام کرد که داعش بیمارستان‌های موصل را از زخمی شدگان تخلیه کرده و آن‌ها را به مناطقی نامعلوم منتقل کرده است.
 
عملیات ارتش عراق برای آزادی شهر موصل امروز (چهارشنبه) وارد هفدهمین روز خود شده و نیروهای عراقی همچنان در حال پیشروی در این شهر هستند. پیشروی روز سه‌شنبه نیروهای عراقی در محورهای شرقی، شمالی و جنوبی موصل و ورود سریع این نیروها به حومه شهر بیش از حد انتظار کارشناسان نظامی بوده است.
 
بنا بر برآوردهای نظامی، محله‌های ساحل سمت چپ شهر موصل که در واقع قسمت تاریخی و قدیمی این شهر چند هزار ساله است، محل اصلی رویارویی داعش با نیروهای ارتش عراق خواهد بود. محله‌های تودرتو و پرجمعیت، خیابان‌های تنگ و بافت قدیمی ساحل چپ شهر موصل عاملی موثر در کند کردن روند پیشروی ارتش عراق خواهد بود و داعش نیز با علم به این موضوع بیشترین تله‌های انفجاری، تونل‌ها و مراکز فرماندهی خود را در این بخش ایجاد کرده تا هم از وضعیت بافت شهری بهره ببرد و هم از ساکنان پر تعداد این مناطق به عنوان سپر انسانی استفاده کند.
 
سازمان بدر، از یگان‌های فعال در حشد شعبی نیز از آزادی روستاهای فرفره، امام حمزه، ام سیجان، خبیرات، ام العظام، الصیاد و ابوحجیره در غرب موصل خبر داد.
 
این سازمان همچنین از کشف و شناسایی تونل‌های وابسته به داعش در شرق موصل خبر داد. داعش از این تونل‌ها برای ممانعت از پیشروی نیروهای عراقی استفاده می‌کرد.
 
از سوی دیگر فرماندهی عملیات الانبار نیز از دستیابی به یک مرکز آموزشی و کارگاه بمب‌گذاری خودروها برای انجام عملیات انتحاری در غرب این استان خبر داد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: