جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 10 آبان 1395     
امضای قرارداد 800 میلیون دلاری مجهول!

خبرگزاری ایسنا: دو ماه پیش بود که اعلام شد یک قرارداد ۸۰۰ میلیون دلاری از سوی یک شرکت سوئیسی برای ساخت یک نیروگاه بادی در ایران به امضا رسیده است. قراردادی که باوجود ارزش بالای مادی آن، مشخص نیست با کدام طرف ایرانی امضا شده است.

قراردادهای ساخت نیروگاه توسط شرکت‌های معتبر بین‌المللی در ایران پس از برجام به یکی از مهم‌ترین حوزه‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی بدل شده است. در جدیدترین مورد شرکت MECI Group International با یکی از شرکت‌های ایران برای ساخت یک نیروگاه بادی توافقنامه امضا کرد، توافقنامه‌ای که پس گذشت دوماه پیگیری خبرنگار ایسنا هنوز شرکت مجهول پیدا نشده و تمام سازمان‌های ذی‌ربط ازجمله سازمان انرژی‌های نو ایران(سانا)، شرکت مپنا، شرکت توانیر و حتی وزارت نیرو نیز نسبت به آن ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند.

در این میان جرمیا جوزی، رییس هیات مدیره MECI در بیانیه ای اعلام کرده که این پروژه در منطقه کوهستانی در شمال ایران واقع بوده و ظرفیت تولید ۲۷۰ مگاوات را خواهد داشت که تست توربین نیز در محل در حال انجام گرفتن است.

شرکت MECI یک توافق خرید برق پنج ساله با وزارت نیروی ایران با قیمت خرید تضمینی ثابت امضا کرده است. رییس هیات مدیره این شرکت انتظار دارد این قرارداد زمانی که این شرکت خودش را ثابت کرد، تمدید شود.

این شرکت سوییسی همچنین توافق کرده است یک نیروگاه نیرو و حرارت به ظرفیت ۱۰۰ مگاوات که از گاز طبیعی استفاده خواهد کرد، احداث کند و فاینانس این پروژه را با انتشار اوراق قرضه و شریک سهامی تامین خواهد کرد.

این توافقنامه که در سکوت کامل خبری اتفاق افتاده این نگرانی را در سرمایه‌گذاران داخلی ایجاد می‌کند که فرصت برای فعالیت آن‌ها کاهش یافته و دولت آن‌طور که باید به حضور بخش خصوصی در توسعه برنامه‌های آتی توجه ندارد. نگرانی‌هایی که با سکوت خبری درباره جزییات این توافق‌ها بیشتر نیز می‌شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: