جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 1 آبان 1395     
راه‌اندازی کانون محیط زیست در نخستین دانشکده سبز خاورمیانه

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند پیرو عقد تفاهم‌نامه همکاری میان این سازمان و دانشکده فنی و حرفه‌ای دکتر شریعتی به منظور استقرار نظام مدیریت زیست محیطی، از راه‌اندازی کانون محیط زیست در این مرکز به عنوان اولین دانشکده سبز کشور و خاورمیانه خبر داد.

پیرو عقد تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان و دانشکده فنی و حرفه‌ای دخترانه دکتر شریعتی به منظور استقرار نظام مدیریت زیست محیطی در مراکز آموزشی و به کارگیری اندیشه‌های خلاق دانشجویان در این حوزه، دکتر جعفری مدیرعامل سازمان با همراهی حجت‌الاسلام بنیان جوادی مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشکده‌های استان تهران، مهندس ملازم شهردار ناحیه1منطقه19 و دکتر مهاجرانی رییس دانشکده شریعتی در مراسم استقبال از ترم اولی‌های این دانشکده حاضر شد.

دکتر جعفری طی سخنرانی خود در این مراسم که در سالن میلاد دانشکده شریعتی برگزار شد، با اشاره به مقام والای دانشجویان و شیرزنان ایرانی تصریح کرد: عملکرد بانوان در مدیریت بهینه پسماند شهر تهران بسیار تاثیرگذار است؛ مشارکت عمومی و استفاده از ظرفیت‌های بانوان به ویژه دانشجویان، نقش موثری در تحقق این امر ایفا می‌نماید.

وی با بیان این مطلب که در ایران به طور روزانه 50هزار تن زباله تولید می‌شود، افزود: تهران با تولید روزانه 7500تن زباله، تولیدکننده یک ششم زباله‌های کشور است. پسماند شهر تهران می‌تواند یک خیابان 110 کیلومتری را به عرض 10 و ارتفاع 1 متر تحت پوشش قرار دهد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با طرح مثالی، سخنان خود را این‌گونه دامه داد: سه مجموعه ورزشی با تمام متعلقات آن برای انباشت زباله‌های تولیدی روزانه شهر تهران مورد نیاز است. همین موارد نشان می‌دهد که کاهش تولید پسماند و تفکیک آن تا چه میزان در حفاظت از محیط زیست پایتخت نقش حیاتی دارد.

وی با تاکید بر ضرورت رطوبت‌گیری پسماندها و بیان عوارض شیرابه در آلودگی طبیعت و به خطر انداختن سلامتی افراد، اظهار داشت: اگر هر خانواده تهرانی تنها 50سی سی از مقدار آبی که داخل سطل زباله وارد می‌شود را کاهش دهد، روزانه 120هزار لیتر از حجم شیرابه‌ پایتخت کم خواهد شد.

دکتر جعفری از اجرای طرح نذر مهربانی در دانشکده شریعتی به عنوان اولین دانشکده سبز کشور و خاورمیانه خبر داد و اظهار امیدواری کرد: اين مرکز به عنوان پايلوت طرح دانشكده سبز در تهران انتخاب شده است؛ اما تلاش می‌شود با بررسی نقاط ضعف و قوت آن در ساير دانشگاه‌هاي پایتخت نیز به اجرا درآید.

وي ساخت آلاچیق با استفاده از وسایل بازیافتی، تامين مخازن پسماند برای جداسازي زباله‌هاي تر و خشك و برگزاري تورهاي تهران‌گردي علمی و زیست محیطی را از جمله مواردی دانست که سازمان مدیریت پسماند در تفاهم‌نامه همکاری با دانشکده دکتر شریعتی متعهد شده است.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند با اشاره به لزوم همکاری دانشجویان در ارائه ایده‌های زیست محیطی و اطلاع‌رسانی به اطرافیان خود درخصوص اهمیت تفکیک پسماند، به دانشجویان فعال در این حوزه وعده داد: يك طرح برتر در هر فصل انتخاب می‌شود و دانشجوی ارائه دهنده آن به همراه خانواده با میزبانی این سازمان به مشهد مقدس اعزام خواهد شد.

 وي ضمن دعوت از دانشجویان برای پیوستن به کمپین نذر مهربانی و جمع‌آوری درب‌های بطری، افزود: دانشجويان می‌توانند جزوه هاي ترم هاي قبلي خود را به طور رايگان یا با قیمتی پایین‌تر در اختيار ساير دانشجويان قرار دهند؛ با این عمل به جاي تولید زباله می‌توان علاوه بر استفاده بهینه از جزوه‌ها به اقتصاد کشور نیز کمک کرد.

دکتر جعفري با بیان این که جمع‌آوري درب‌های بطري كودكان كار را راهي مدرسه مي‌كند، گفت: با جمع‌آوري 500عدد درب بطري یا پنج بطري نوشابه پر از آن‌ها، يك وعده غذا برای فرد نيازمندی تامين مي‌شود.

وي ادامه داد: ما توانستیم با همين درب‌ بطري‌ها لوازم تحرير شمار زيادي از کودکان كار برای ورود به مدرسه را تامين كنیم. هم چنین از همین طریق به تعدادی از معلولان نیازمند، ویلچر اهدا کرده‌ایم.

در ادامه این مراسم دکتر مهاجرانی رییس دانشکده فنی و حرفه‌ای شریعتی به سخنرانی پرداخت.

وی توجه به موضوعات زیست محیطی را از جمله مهم‌ترین مسائل کشور دانست و گفت: اقدامات مهمی در راستای ایجاد نخستین دانشکده سبز کشور و خاورمیانه با همکاری سازمان مدیریت پسماند صورت گرفته است؛ که باید توجه داشت موضوع اصلی این طرح دانشجویان هستند و بدون همکاری آن‌ها رسیدن به اهداف موردنظر محقق نخواهد شد. 

در پایان این مراسم حاضران پس از قرائت فاتحه‌ بر مزار شهیدان گمنام دوران دفاع مقدس، با هدف گسترش فرهنگ مدیریت پسماند به صورت نمادین نسبت به جمع‌آوری درب‌های بطری اقدام نمودند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: