جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 28 مهر 1395     
نماینده شهردار پایتخت در نشست تهران و جایگاه جهانی:
حکمرانی شهری تهران از سطح محلات آغاز شده است

به گزارش گروه اخبار مناطق 22 گانه شهرداری نیوز، نماینده شهردار تهران و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در نشست «تهران و جایگاه جهانی» که در حاشیه اجلاس اسکان بشر 3 در شهر کیتو اکوادور برگزار شد، به تشریح دستاوردهای تهران در حوزه مدیریت شهری پرداخت.

شهرام گیل آبادی طی سخنانی در این نشست با اشاره به تجمیع 10درصد جمعیت کشور و 25 درصد تولید ناخالص داخلی کشور در تهران، عنوان داشت: تهران با آب و هوای خشک و نیمه خشک به صورت میانگین 250 میلی متر بارش سالانه دارد اما با این وجود سرانه فضای سبز برای هرشهروند به حدود 16 مترمربع افزایش پیدا کرده است.

وی به کمربند سبز اطراف شهر اشاره کرد و گفت: در چشم انداز شهر تهران مساحت کمربند سبز 55 هزار هکتار پیش بینی شده است که تا کنون بیش از 37 هزار هکتار از این کمربند سبز اجرایی شده است. در آینده نیز مصمم هستیم تا به زودی کمربند سبز شهر تهران را به اتمام برسانیم.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران عنوان داشت: براساس طراحی صورت گرفته سالانه چندین میلیون درخت به فضای سبز تهران اضافه شده و در کنار آن کمپین «آسمان آبی و زمین پاک» نیز از سوی شهرداری تهران دنبال می شود.

 گیل آبادی در ادامه به تشریح روند جمع آوری آب های سطحی و زیرزمینی شهر تهران در دریاچه شهدای خلیج فارس با مساحت 250 هکتار پرداخت و نقش زیست محیطی این دریاچه را بیان کرد.

وی افزود: وجود پنج شاخصه شهری در تهران باعث شده است تا این شهر در طول بیش از دو قرن گذشته به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران باشد و هم اکنون نیز به عنوان شاهراه ارتباطی کشور شناخته می شود.

نماینده شهردار تهران در اجلاس هبیتات3 در ادامه به بیان ساختار مدیریت شهری تهران پرداخت و گفت: در تهران 22 منطقه و 354 محله وجود دارد؛ در این میان مدیریت و حکمرانی شهری در تهران از سطح محله آغاز شده و به سطح شهرداری تهران می رسد.  شوراهای محلی بر اساس اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در شهر تهران شکل گرفته اند تا هر محله شورای محلی خود را انتخاب کرده و نسبت به اداره محله خود اقدام کنند.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران گفت: ما بر این باور هستیم که محلات در فرهنگ ایرانی محل تبادل فرهنگی هستند و ضروری است توجه ویژه ای به هویت های محلی صورت گیرد.

گیل آبادی با اشاره به ضرورت توجه به مدیریت مشارکت گرا و همگرا در شهر تهران تاکید کرد:  محله از جایگاه ویژه ای در فضای اجتماعی برخوردار است؛ از این رو توجه و احیا محلات از سیاست های قطعی مدیریت شهری تهران به شمار می رود، به همین جهت ما حکمرانی شهری را از سطح محلات آغاز کرده ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح توسعه زیر ساخت های فرهنگی، هنری، فضاهای ورزشی، سالن های سینمایی و تئاتر و فضاهای شهری تهران طی یک دهه گذشته پرداخت و ابعاد  انتخاب تهران به عنوان شهر دوستدار کودک و شهر دوستدار سالمند را تبیین کرد.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران همچنین گفت: معتقدیم برنامه ریزی شهرها باید برای زیست بهتر انسان ها در شهر باشد و ضروری است شهرها تنها برای آرامش انسان شکل بگیرد.

گیل آبادی همچنین به چالش های پیش روی تهران اشاره کرد و گفت: آلودگی هوا به عنوان یکی از چالش های جدی تهران به شمار می رود. در کنار آن ترافیک تهران نیز از دیگر چالش هاست که در سال های گذشته تلاش داشته ایم برای آن برنامه ریزی جدی داشته باشیم. در این میان همکاری بین دولت ملی، مدیریت شهری و مردم نیز نیاز بود تا اقدام بزرگی را برای کنترل آلودگی هوا انجام دهیم.

وی ادامه داد: بیش از 80 درصد آلودگی شهر تهران مربوط به خودروهای آلاینده است. از این رو شهرداری تهران برنامه های خود را بر اساس 11 سیاست از مرحله فرهنگی و آموزش تا اقدام سلبی به منظور ممانعت از ورود خودروهای آلاینده به مرکز شهر دنبال کرده است.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با اشاره به توسعه خطوط سامانه اتوبوس های تندرو، شبکه دوچرخه سواری و همچنین توسعه خطوط مترو در تهران ابراز داشت: اقدام شهرداری تهران در توسعه مترو طی سال های گذشته با شتاب دنبال شده و در این زمینه توانسته ایم به رکورد قابل توجهی از ساخت مترو دست پیدا کنیم. به نحوی که هم اکنون در زیر تهران، شهری زیر زمینی در حال شکل گیری است و کارگاه های توسعه مترو از 400 نقطه در حال فعالیت هستند.

به گفته گیل آبادی شبکه خطوط بزرگراهی تهران در طول سال های گذشته تکمیل شده و چشم انداز پایتخت در زمینه توسعه خطوط بزرگراهی و شریان های اصلی محقق شده است.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: