جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 14 مهر 1393     
بیش از 2میلیون خودرو واجد شرایط بدون برگه معاینه فنی در تهران تردد می کنند

به گزارش گروه حمل و نقل پاک شهرداری نیوز،تصویب قانون معافیت 5ساله خودروها از معاینه فنی در مجلس شورای اسلامی سبب شده طی دو سال گذشته بسیاری از شهروندان نقش موثر معاینه فنی را در حفظ ایمنی و کاهش آلودگی های ناشی از خودرو نادیده بگیرند، به طوری که طی سال 93 بالغ بر 2 میلیون و 300 هزار خودرو مشمول معاینه فنی در شهر تهران هستند که مالکانشان الزامی بر انجام معاینه فنی بر خود نمی بینند .

اکنون نفس های خسته شهروندان کلانشهرها به شماره افتاده ، آلودگی هوا ، ترافیک ، مرگ و میر ناشی از تصادفات به دلیل نقص فنی خودرو و... مواردی است که دیگر مردم با شنیدنشان چندان متعجب نمی شوند. مدتهاست که تاکید می شود، قانون معافیت 5 سال خودروها نیازمند بازنگری و اصلاح است اما همچنان نمایندگان مردم در خانه ملت اهتمامی در این خصوص نورزیده اند.

با گذشت دو سال و نیم از تصویب قانون معافیت 5 ساله خودروها از معاینه فنی در مجلس شورای اسلامی و به رغم تاکیدات بسیاری از کارشناسان بر اصلاح این قانون به دست قانون گذاران، هنوز خودروهای کشور بدون اینکه برگه معاینه فنی داشته باشند، در شهرها تردد می کنند.

خودروهایی که به رغم کیفیت پایین و عدم رعایت استانداردهای لازم در تولید حتما نیاز دارند، سالانه تست معاینه فنی شوند، حالا معافیت 5 ساله از معاینه فنی دارند،این مهم موجب شده تا طی سال های اخیر به طرز چشمگیری آمار مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی کاهش یابد.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در این باره می گوید: از ابتدای سال جاری تاکنون تنها 201 هزار خودرو به منظور انجام تست به مراکز مکانیزه شهر تهران مراجعه کرده اند.

ولی الله آذروش با بیان اینکه 2 میلیون و 700 هزار خودرو در سال 93 مشمول معاینه فنی هستند، اظهار می دارد: با توجه به اینکه از ابتدای سال تاکنون 201 دستگاه خودرو معاینه فنی گرفته اند و با فرض بر انجام معاینه فنی 200 دستگاه خودروی دیگر در مراکز حاشیه شهر تهران می توان گفت بیش از 2 میلیون و 300 هزار خودروی دیگر در شهر تهران تردد می کنند که مشمول معاینه فنی هستند .

وی با تاکید بر اینکه قانون گذاران در مجلس شورای اسلامی راه گریز از معاینه فنی را برای شهروندان تسهیل کرده اند ، تاکید می کند: متاسفانه در کشور ما استاندارد تولید خودرو بسیار پایین است. به طوری که به جرات می گویم هر خودروی تازه تولید شده باید یک سال پس از تولید و استفاده مورد معاینه فنی قرار گیرد. این در حالیست که با تصویب این قانون اجازه جولان دادن خودروهای بی کیفیت در شهرها به خصوص شهرهای آلوده ازجمله تهران به آسانی داده شده است .

مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران تصریح می کند: در سال92تعداد خودروهایی که معاینه فنی دریافت کرده اند،537 هزار خودرو بوده است. این در حالیست که در 6 ماهه نخست سال گذشته 236 هزار خودرو مورد معاینه فنی شده اند .

آذروش ادامه می دهد: قانون گذاران در مجلس شورای اسلامی به نقش موثر معاینه فنی بر کاهش آلودگی هوا و افزایش ضریب ایمنی خودروها اجماع نظر دارند، اما اینکه چرا با گذشت 2 سال هنوز اصلاح این قانون در صحن علنی مجلس به تصویب نرسیده است تعجب همگان را برانگیخته است .

وی در ادامه به معاینه فنی موتور سیکلت ها اشاره و بیان می دارد: در 6 ماه نخست سال جاری تنها 33 دستگاه موتور سیکلت به منظور معاینه فنی به مراکز مراجعه کرده اند و این نشان از عدم توجه در حوزه الزام به معاینه فنی است .

آذروش بار دیگر بر نقش 25 درصدی انجام معاینه فنی بر کاهش آلودگی هوا تاکید کرده، می گوید: کاش قانون گذاران بر اهمیت معاینه فنی در حفظ ایمنی و کاهش آلودگی هوا اهتمام ویژه تری ورزند و به زودی از تعارفات مجلسی خارج شوند و اصلاح قانون را مصوب کنند .

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: