جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 13 مهر 1395     
ثبت تخلف فاصله خودروها با تکمیل سامانه های هوشمند جاده‌ای

به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری شهرداری نیوز، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایران از امکان ثبت تخلف فاصله خودروها با تکمیل سامانه های هوشمند جاده‌ای خبر داد.

نشست تخصصی بررسی، اجرا و توسعه سامانه‌های هوشمند ثبت تخلفات عبور و مرور با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، معاون برنامه‌ریزی و جمع از مدیران کل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌‌ای و دست‌اندرکاران ITS، پیرامون طرح توسعه شبکه ملی سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل جاده‌ای برگزار شد.

داود کشاورزیان اظهار داشت : بیش از یک دهه است که توسعه و اجرای سیستم‌های هوشمند حمل‌ونقل جاده‌ای در دستور کار این سازمان قرار داشته عملیات اجرائی نصب و دوربین‌های ثبت تخلفات سرعت وسایل نقلیه با هماهنگی و تعامل پلیس راهور از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در جاده‌های شریانی کشور از سل گذشته آغاز شد.

وی با اشاره به انعقاد قراردادی برای تجهیز راه‌های شریانی کشور به سامانه‌های ثبت تخلفات عبور و مرور افزود: بعد از مبادله‌ قراردارد مربوطه، فعالیت های مربوط به اجرای پروژه با سرعت آغاز شد و امید است بر اساس برنامه پیش‌بینی شده، این سامانه‌ها در محورهای مورد نظر و پرترافیک که بالغ بر 34 هزار و 500 کیلومتر است، درحال برنامه‌ریزی و نصب است.

کشاورزیان، مسئولیت نگهداری و بهره‌برداری از داده‌ها و اطلاعات دوربین‌های هوشمند نظارت تصویری را بر عهده کارشناسان این بخش در اداره کل جدید راهداری و حمل ونقل دانست و افزود: سایر دستگاه‌هایی که در امر خدمات حمل‌ونقل جاده‌ای فعالیت دارند از جمله پلیس راه، هلال احمر، ادارات کل راه و شهرسازی و غیره می‌توانند از خروجی داده های این سیستم‌ها استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: با ادغام وظایف راهداری در ادارات کل حمل ونقل، مدیریت راهداری صرفاً به کارگیری از امکانات و تجهیزات نمی‌باشد بلکه باید با اطلاعات سامانه‌های هوشمند برای نگهداری از راه‌ها و در دراز مدت اقدامات و خدمات مناسبی به مردم و استفاده کنندگان از راه‌ها ارایه شود و نقش‌های جدید در این حوزه فعالیتی تعریف شود و در اجرای پروژه‌ها با تعامل و هماهنگی با سایر مقامات و مسئولان در استان‌ها، پیشرفت‌های خوبی حاصل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد: با فراهم کردن زمینه‌های لازم و زیرساخت‌های این سیستم‌ها، امید است سایر تخلفات مانند فاصله بین خودروها، حرکت بین خطوط و رفتار صحیح رانندگی را مدیریت کرده و رفتار های منظم ترافیکی در جاده‌ها کاملاً اجرا شود.

بر اساس این گزارش شهرام آدم‌نژاد معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز طی سخنانی در این نشست از ایجاد تغییرات اساسی در مقیاس و مدل پروژه‌های سامانه‌های هوشمند خبر داد و افزود: در ابتدا مقرر بود در سه محور تهران – بندرعباس، بازرگان – تهران و بندر امام پروژه یاد شده اجرا شود که طبق مدل ابتدایی 198 پروژه در جاده‌های سراسر کشور راه‌اندازی شد که متعاقب تصمیمات متخذه در سازمان مدل مقیاسی پروژه تغییر پیدا کرد و پروژه به صورت شبکه‌ای تعریف شد و با ارایه پیشنهاد به پیمانکار طرح یک نگاه ملی و وسیع پیدا کرد که مرحله بررسی و طراحی برنامه‌ها ی و در حال اجراست.

وی به لزوم تحولات در بخش ایمنی در حمل‌ونقل جاده‌ای اشاره کرد و افزود: برغم اقدامات انجام شده تا هوشمندسازی به مفهوم کلی آن نیازمند اجرای برنامه‌های تکمیلی بوده و تلاش بر این است با توسعه برنامه‌ها و ساماندهی داده‌ها بتوان در امر تصمیم‌سازی و تحلیل داده‌ها گام‌های اساسی در مرکز مدیریت راه‌ها در ستاد سازمان و مجموعه استان‌ها برداشته شود.

معاون برنامه‌ریزی با اشاره به کاهش آمار کشته‌های سوانح رانندگی طی دهه گذشته، تاکید کرد : به کارگیری سامانه‌های هوشمند و کنترل سرعت در جاده‌ها، یکی از عوامل موثری است که در کنار سایر حوزه های فعالیتی از جمله معاینه فنی خودروها، کنترل و نظارت بر وزن مجاز کالای ناوگان حمل‌ونقل سنگین و اخذ عوارض از خودروها، سایر اقداماتی است که در زمینه ایمنی ترددها موثر است.

وی با اشاره به تعامل و همکاری بسیار خوبی که با پلیس راه در حال حاضر وجود دارد، اظهار داشت: با تلاش‌های پیمانکار پروژه و پیگیری و مساعدت مدیران مرکز مدیریت راه‌ها در تمامی استان‌ها به زودی هموطنان شاهد افتاح و بهره‌برداری از بخش دیگری از سامانه های یاد شده خواهند بود.

این گزارش حاکی است محمدصادق مفتح مدیرعامل شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران به عنوان بخش خصوصی و مجری سامانه‌های ثبت تخلفات عبور و مرور در این نشست، گزارشی ز اقدامات در حال انجام نصب سامانه‌های ثبت تخلفات در سراسر کشور ارایه کرد و افزود: در سازمان راهداری و حمل‌ونقل و جاده‌ای نگاه سیستماتیک و پویا و پیوسته‌ای دراین سامانه‌ها وجود دارد که با تغییر نگاه به پروژه از مدل استانی به مدل ملی این امکان فراهم شد که از تجربیات موفق کشورهای دیگر استفاده شود.

مفتح یادآور شد: در اجرای این پروژه‌های مهم و در سطح ملی، جهت دستیابی به موفقیت، نیازمند مساعدت و همراهی و ارایه راهبردهای موثر همه مدیران و کارشناسان هستیم و در حال حاضر زیر ساخت‌های ابتدایی اجرای پروژه تا حدودی فراهم شده که هنوز تا رسیدن به مرحله‌ی اجرا و بهره‌برداری کارهای زیادی در پیش داریم.

علی اکبر آشوری مدیر مرکز مدیریت راه‌های کشور، طی سخنانی مطالبی در خصوص موضوعات مرتبط با این پروژه‌ در استان‌های کشور و فرآیند اجرایی کار، مکان یابی و نظارت بر نصب و اجرای سامانه‌های جدید و عملکرد سامانه‌های موجود، مطالبی را بیان کردند.

آشوری همچنین بر اهمیت مشارکت و نقش موثر مسوولان استان‌ها در سرعت بخشیدن به اجرای پروژه‌ و حفظ کیفیت پروژه، تاکید کرد.

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: